AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Skrevet 29. oktober 2018 Jeg spiser ensidig, samme type frukt/grønt hver gang, liker ikke å se matprogrammer på TV, har dårlig allmennkunnskap når det gjelder mat og så synes jeg det er flaut å ikke vite hva ting er når det nevnes nærmest i en bisetning og er ting som alle vet hva er eller hvordan smaker. Her er noen eksempler jeg kommer på i farta. Har ikke googlet, så feil forekommer nok: Jalapeno - Husker det fra en Ylvissang, husker ikke hva det er. Noe grønt? Ruccola - Har hørt om, men vet ikke hva det er. Granola - Hørt om, usikker på hva det er, ser for meg havregryn. M¨¨usli - Vet ikke om det kan kjøpes i løsvekt eller om det bare er på toppen av enkelte yoghurter. Ser ut som havregryn. Avocado - vet ikke hvordan den skal "skrelles", spises og brukes. Aldri tatt på en, bare sett. Linser - ser for meg at det er som små bønner, vet ikke hva det er... frø? Sashimi - sånn væske man dypper sushi i? Soya - forbinder det bare med soyaolje Det er mye mer jeg ikke vet om, derfor trenger jeg andre til å foreslå, for det jeg ikke vet om kommer jeg ikke på selv. Synes det er flaut å ikke vite slike enkle ting. Etter hvert tenkte jeg å begynne å lage veldig enkel mat der ulike ingredienser skal brukes, bare sånn at jeg får litt mer kjennskap til det, hvis dere skjønner. Så det jeg ber om er at dere lister opp ting dere tenker det er greit å vite om enten fordi "alle" vet det (utenom meg), eller fordi det er noe alle burde vite om fordi det er enkelt å få tak i, kan brukes i mye og har næringsinnhold som er bra for kroppen. Anonymkode: 65b10...b4e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #2 Skrevet 29. oktober 2018 Siden du tydeligvis har hørt om google, hva med å prøve det? Jeg kan garantere at du finner svar på alt der. Anonymkode: 5e4ae...b1b 5
Mkigjen Skrevet 29. oktober 2018 #3 Skrevet 29. oktober 2018 For å begynne basic, hva syns du er godt å spise til feks middag?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siden du tydeligvis har hørt om google, hva med å prøve det? Jeg kan garantere at du finner svar på alt der. Anonymkode: 5e4ae...b1b Det er vanskelig å google når jeg ikke vet hva jeg lurer på. Av og til hører jeg ting (om mat) jeg ikke har hørt før, men før det så er det jo ukjent for meg og det kan jeg ikke google meg frem til. Dessuten er det mennesker her inne og noen ganger er det bedre å få svar fra mennesker enn google synes jeg. Anonymkode: 65b10...b4e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, Mkigjen skrev: For å begynne basic, hva syns du er godt å spise til feks middag? Jeg liker kylling og fisk og det er det jeg spiser oftest. Ellers liker jeg grønnsakssuppe og spagetti og lignende, men lager det aldri selv. Anonymkode: 65b10...b4e
Hedy Lamarr Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 (endret) Google f.eks "hva er sashimi". Svaret kommer opp på søkesiden: Sashimi er en japansk matrett som vanligvis består av biter av rå fisk eller andre sjødyr og som serveres med tilbehør som for eksempel hvit reddik, wasabi, syltet ingefær og soyasaus. Også tynne rå strimler av oksekjøtt kan inngå i sashimi. Visse råvarer tillages før serveringen, som for eksempel blekksprut. Wikipedia Eller, gå inn på en nettbutikk for mat (f.eks denne: https://meny.no/varer ), gå gjennom varene. Det du ikke vet hva er, googler du. Endret 29. oktober 2018 av Hedy Lamarr 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, Hedy Lamarr skrev: Google f.eks "hva er sashimi". Svaret kommer opp på søkesiden: Sashimi er en japansk matrett som vanligvis består av biter av rå fisk eller andre sjødyr og som serveres med tilbehør som for eksempel hvit reddik, wasabi, syltet ingefær og soyasaus. Også tynne rå strimler av oksekjøtt kan inngå i sashimi. Visse råvarer tillages før serveringen, som for eksempel blekksprut. Wikipedia Grunnen til at jeg ikke googlet før jeg skrev det, var for å vise at noen ting har jeg bare hørt om (som f.eks sashimi, og det var tilfeldig at det var disse tingene jeg kom på her og nå), men siden jeg aldri har vært borti det selv (har aldri spist sushi og lignende) så har jeg aldri tenkt videre over hva det egentlig er. Nå som jeg har googlet vet jeg hva det er og husker det videre. Anonymkode: 65b10...b4e
Mkigjen Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 Hmmmm.En rett medfisk som er enkel og god.Denne får du enkelt til. Tagliatelle med røkt laks og asparges. kok tagliatelle,følg anbefaling på posen, hell av kokevann.. Ha oppi 3 dl matfløte, varm opp, ikke koke....ha oppi røkt laks i terninger.kok grønn asparges for seg, i ca 3 min i kokende vann. Ta av den nederste delen på aspargesen ved å knekke den av i det naturlige nederste leddet, del aspargesen i mindre biter..ha aspargesen oppi tagliatellen og voila en deilig rett til hverdag og fest. Smaker veldig godt med nystekte foccacia med pesto.Stek foccacia, del så i to, smør på pesto, stek i ytterligere 2 min 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 Takk for tips Anonymkode: 65b10...b4e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips Anonymkode: 65b10...b4e Til å gå inn på Meny og se der. Men vil også gjerne ha svar fra dere, hva dere bruker osv. Anonymkode: 65b10...b4e
Hedy Lamarr Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg ikke googlet før jeg skrev det, var for å vise at noen ting har jeg bare hørt om (som f.eks sashimi, og det var tilfeldig at det var disse tingene jeg kom på her og nå), men siden jeg aldri har vært borti det selv (har aldri spist sushi og lignende) så har jeg aldri tenkt videre over hva det egentlig er. Nå som jeg har googlet vet jeg hva det er og husker det videre. Anonymkode: 65b10...b4e La til dette i svaret mitt: Eller, gå inn på en nettbutikk for mat (f.eks denne: https://meny.no/varer ), gå gjennom varene. Det du ikke vet hva er, googler du. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Skrevet 29. oktober 2018 1 minutt siden, Mkigjen skrev: Hmmmm.En rett medfisk som er enkel og god.Denne får du enkelt til. Tagliatelle med røkt laks og asparges. kok tagliatelle,følg anbefaling på posen, hell av kokevann.. Ha oppi 3 dl matfløte, varm opp, ikke koke....ha oppi røkt laks i terninger.kok grønn asparges for seg, i ca 3 min i kokende vann. Ta av den nederste delen på aspargesen ved å knekke den av i det naturlige nederste leddet, del aspargesen i mindre biter..ha aspargesen oppi tagliatellen og voila en deilig rett til hverdag og fest. Smaker veldig godt med nystekte foccacia med pesto.Stek foccacia, del så i to, smør på pesto, stek i ytterligere 2 min Takk for fremgangsmåten. Her var det noen ting jeg ikke vet hva er, så skal google. Tagliatelle hadde jeg aldri hørt om før. Anonymkode: 65b10...b4e
Hedy Lamarr Skrevet 29. oktober 2018 #13 Skrevet 29. oktober 2018 Oi, vi driver og poster litt "hulter til bulter", ts, beklager det!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #14 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, Hedy Lamarr skrev: Oi, vi driver og poster litt "hulter til bulter", ts, beklager det! Helt i orden det! Anonymkode: 65b10...b4e 1
Mkigjen Skrevet 29. oktober 2018 #15 Skrevet 29. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tagliatelle Really??? En slags flat spaghetti som er rullet smnog løser opp vedkoking 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #16 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, Mkigjen skrev: Really??? En slags flat spaghetti som er rullet smnog løser opp vedkoking 🙂 Hehe ja. Når jeg søkte det opp så hadde jeg sett det før tror jeg, men kan ikke huske å noen sinne å ha hørt "tagliatelle". Så det er litt dette jeg mener.. om noen hadde snakket om mat og nevnt dette ordet hadde jeg vært helt uvitende, selv om det gjaldt noe så vanlig. Så takk! Anonymkode: 65b10...b4e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #19 Skrevet 29. oktober 2018 Det du egentlig trenger er litt mer interesse. Bla gjennom en kokebok, les ei matspalte på en nettavis, gå på oppdagelsestur i butikken med google på telefonen. Du kan også forsøke å utfordre deg selv. En dag i måneden kan du utfordre deg selv til å lage noe du aldri har laget før, eller smake noe du aldri har smakt. Finn oppskrifter på nettet. For å gjøre det enkelt for deg har jeg en første utfordring: Velg en grønnsak du ikke kjenner fra grønnsaksdisken, finn en oppskrift med denne og prøv. Det er viktig å ha varierte grønnsaker, slik at du får i deg forskjellige næringsstoffer, derfor er dette en fin start. Jalapeno - En slags chilli, middels sterk. Syltet jalapeno er godt på taco hvis du tåler så sterkt. Ruccola - En slags salatvekst. Ganske små, mørke blad med litt bitter smak. Mange liker den på pizza eller i salat sammen med andre salattyper. Granola - Havregryn, andre gryn, frø, nøtter og lignende som er blandet med sirup/smeltet sukker/honning så det henger sammen i klumper. M¨¨usli - Som Granola, bare uten sukker/sirup. Inneholder ofte rosiner eller annen tørket frukt. Både granola og musli står i samme hylle som andre frokostblandinger. Avocado - Den er moden når den er litt myk, men den blir fort overmoden! Del den i to med en skarp kniv, men uten å skjære opp den harde steinen i midten. Fjern deg store steinen og grav innmaten ut med ei skei. Linser - Linser og bønner er nært beslektet med erter. Linser ser ut som små, flate erter. Det enkleste første gang du skal bruke linser er å kjøpe hermetiske og følge en oppskrift. Sashimi - Sashimi er rå fisk skåret i tynne skiver, altså uten ris. Soya - Er en spesiell type bønne. Av den kan man presse olje (soyaolje), eller man kan gjære den og lage soyasaus (brukes til å dyppe sushi i, eller som ingrediens i annen mat). Man kan også spise bønnene hele, da kalles de edamame (finnes i frysedisken på Meny) Alt dette kan du finne ut ved å google, men jeg er grei i dag😁 Anonymkode: 74a6b...d85
Hanne67 Skrevet 29. oktober 2018 #20 Skrevet 29. oktober 2018 Ruccola - Har hørt om, men vet ikke hva det er. "Ruccola er en sort salatblad, som er fin å bruke litt av sammen med andre salater." Granola - Hørt om, usikker på hva det er, ser for meg havregryn. "Se link under müsli". M¨¨usli - Vet ikke om det kan kjøpes i løsvekt eller om det bare er på toppen av enkelte yoghurter. Ser ut som havregryn. https://coop.no/mega/kjokkenhagen/granola-som-frokostblanding/ Avocado - vet ikke hvordan den skal "skrelles", spises og brukes. Aldri tatt på en, bare sett. "Du deler den på midten på tvers. Midt inni er det en stor stein som du tar ut. Deretter bruker du en skje og tar ut det inni. Krydder som passer fint er salt, pepper, evt. sitronpepper. Du kan spise den rett fra skallet eller ha det som pålegg."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå