Gå til innhold

oversikt over kollegers lønn - hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er statlig ansatt, og vet at jeg har rett til å få en liste over mine kollegers lønn. Jeg er misfornøyd med lønna mi, og dette er første skritt til å se om jeg bør formulere et lønnskrav på et eller annet tidspunkt. Men jeg må vite hvordan jeg ligger sammenlignet med andre på mitt utdannings- og ansiennitetsnivå her i avdelingen.

Er det fagforeningene dette går via, eller kan alle sende inn en forespørsel til Lønn og personal?

Ifølge offentleglova er jo ikke dokumenter om offentlig ansattes lønn taushetsbelagte, og hvem som helst kan be om å få dem ut. Men ut fra hvor? :)

Anonymkode: 4321a...c4b

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Tillitsvalgte får dette ifm lønnsforhandlinger men dette pleier å være taushetsbelagt så det beste er å prøve via lønn / personal. 

Skrevet

Du får nok ikke oversikt over hva dine kollega tjener, men en oversikt over lønnstrinnene dere opererer med. Lønn er personlig, og hadde mine kollegaer fått vite hva jeg hadde i mnd lønn hadde jeg blitt pissed!

Skrevet

Hemmelighetskremmeriet er jo en måte å holde lønningene nede på.

Skrevet

Det skal jo være full offentlighet om dette. Det er bra synes jeg.

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2018/KAPITTEL_11-4#KAPITTEL_11-4

Ifølge § 11.4.4 kan enhver be om innsyn i lønnsoppgaver. Du får ikke se dine kollegaers personnummer, og heller ikke om de har spesielle tvangstrekk og slikt. Får høre med fagforeninga.

Anonymkode: 4321a...c4b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Trollmora skrev:

Du får nok ikke oversikt over hva dine kollega tjener, men en oversikt over lønnstrinnene dere opererer med. Lønn er personlig, og hadde mine kollegaer fått vite hva jeg hadde i mnd lønn hadde jeg blitt pissed!

Man kan få vite hva kollegaer tjener dersom man ønsker det, hvis man mener at man får dårligere betalt enn kollegaer i tilsvarende stilling. 

Du må henvende deg til lønn/personal. Til info så får kollegaene du har spurt om lønnen til, vite at du har spurt. 

Skrevet

Statlig ansatt og fikk opplysninger om kollegers lønn på personalkontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...