Gå til innhold

Biblioteket for barn - på bekostning av de voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker konseptet folkebibliotek, bare så det er sagt. Den demokratiske tilgangen til all mulig litteratur, det offentlige møtestedet og folkeopplysningstanken er fantastisk. Men altså: ett av formålene med folkebibliotek er også å være en tidsaktuell arena for barn og unge. Det betyr i praksis at skoler og barnehager kommer på besøk i bibliotekene, noe som er flott i seg selv hvis det er snakk om lesestunder, oppvisninger eller andre ting som har en eller annen kulturell sammenheng.

Det er bare det at det ikke fungerer sånn. Jeg er student på et desentralisert studium, og bruker folkebibliotekene i mitt kommunesenter og i nabokommunen en hel del. Der har de stille lesesaler, god wifi og gode arbeidsbord/-stoler. Men hva skjer? Joda, begge «mine» bibliotek har lesesaler i 2. etasje og de er ikke akkurat støyisolerte. I begge tilfeller er bibliotekenes barneavdelinger RETT UNDER lesesalen. Og det er ALLTID barnehagebesøk. Som regel i grupper på 10 - 20 barn i alderen 3-5 år. Aktivitetene de driver med er på ingen måte bibliotekrelatert. Det er hyling og skråling, løping og støying, ofte i timevis. Det er rimelig forstyrrende. Siden jeg sitter på STILLE lesesal, er jeg av den oppfatning at det ikke burde være nødvendig å bruke ørepropper eller høretelefoner på lesesalen for en person med sånn noenlunde normal sensitivitet for lyd. Personlig synes jeg ikke det er videre behagelig å bruke slike ting, heller, men det er en annen sak. 

De gangene jeg kun er «vanlig besøkende» i bibliotekene, en person som leter etter litteratur og låner det som er interessant, opplever jeg også dette som forstyrrende. Ungene løper rundt i fri dressur, og støynivået er enda høyere ute i biblioteket enn det er inne på lesesalen. Jeg mener at bibliotekenes formål noen ganger er såpass motstridende at de tvinges til å velge, og at valget som gjøres i mange kommunale folkebiblioteker kanskje ikke er det aller beste. 

Det var igrunnen ikke et spørsmål, bare et surt oppgulp fra en eksamensstresset student i dag :fnise: 

Anonymkode: 42c57...091

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...