Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På torsdag og fredag denne uken har skolen og sfo planleggingsdager, og begge holder da stengt. Det er min barneuke, så det er jeg som må ta meg fri fra jobb. Sende mail til sjefen og sa at jeg ikke kommer på jobb 01.11 og 02.11 pga planleggingsdager og at ingen av de jeg har spurt kan være barnevakt. Hun svarer da at "da må du ta to dager ferie" 

Kan hun kreve det? Er det ikke permisjon som gjelder ved planleggingsdager? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres riktig ut det. 

Anonymkode: 8f2dd...da8

• Liker 12
Skrevet

Med mindre det står noe eget om det i personalreglementet på din arbeidsplass har sjefen din rett.

Verken Arbeidsmiljøloven eller de vanligste avtalene om korte velferdspermisjoner, som for øvrig kun gjelder arbeidsplasser med tariffavtale, har noe om planleggingsdager. Man må ha sterkere grunner enn som så for å få permisjon (og det står heller ingen ting om at permisjonen skal være lønnet).

Derfor er det enten ferie eller avspasering som gjelder disse dagene. Har du ikke avspaseringsmuligheter må du ta ut feriedager. 

• Liker 22
Skrevet

Da må du vel søke om permisjon uten lønn? Eller ta ut ferie, som sjefen din påpejer.

Anonymkode: e0db6...e07

• Liker 8
Skrevet

Det kommer an på hva som står i tariffavtalen din. Det er ingen selvfølge at du har rett på permisjon ved planleggingsdag, hverken med eller uten lønn. 

• Liker 5
Skrevet

Sjefen har nok rett.

Anonymkode: 46d8b...214

• Liker 2
Skrevet

Helt rett det, hvis dere ikke har en spesialavtale på din jobb. Men under mine 25 år som sjef har jeg aldri vært bort i at planleggingsdager gir rett til permisjon med lønn. 

Så hun er nok innafor her!

Anonymkode: 35414...562

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett det, hvis dere ikke har en spesialavtale på din jobb. Men under mine 25 år som sjef har jeg aldri vært bort i at planleggingsdager gir rett til permisjon med lønn. 

Så hun er nok innafor her!

Jo, i kommunen så. Der får man velferdspermisjon. Har fått det selv, så jeg vet.

Anonymkode: 0eecb...414

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i kommunen så. Der får man velferdspermisjon. Har fått det selv, så jeg vet.

Da har dere det i avtalen,  men der er ikke vanlig! 

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber også i kommunen,  og vi tar ut avspasering i de tilfellene her. Det er ikke noe vi får permisjon med lønn for. Heldigvis er det lett å få avspaserinstid i mitt yrke. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er leder i kommunal sektor. Det stemmer ikke her. Selvfølgelig får man ikke permisjon med lønn for planleggingsdager. Enten tar man fri uten lønn, ordner seg med barnevakt, tar med ungen på jobb (hvis mulig og greit for arb.giver), avspaserer eller tar feriedager.

• Liker 13
Skrevet

Enten permisjon uten lønn eller ferie om du ikke vil bli trekt i lønn. 

Anonymkode: 5afc7...210

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet i kommune i 20 år, får ikke lønney perm ved planleggingsdager, må bruke ferie eller få ulønnet permisjon, eller bruke avspassering. Og i alle tilfeller gir vi beskjed minst 1 uke før.

Anonymkode: 6854e...e40

• Liker 2
Skrevet

Ikke har man krav på permisjon uten lønn heller. I noen tariffavtaler, ja. Men i det private må man bruke feriedager om ikke sjefen er snill nok til å gå permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 2fe51...cc4

Gjest Blondie65
Skrevet

TS, hva slags svar hadde du forventet av sjefen din?

Uavhengig av hva som ellers står i tariffavtaler eller er vanlig med din bedrift, så sender man da ikke bare mail til sjefen om at man uteblir to dager på jobb samme uken man skal ha fri? Hos oss er det i hvert fall ganske formelt dersom en ser for seg at dette skal være en eller annen form for permisjon, og det samme gjelder ferieuttak.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke har man krav på permisjon uten lønn heller. I noen tariffavtaler, ja. Men i det private må man bruke feriedager om ikke sjefen er snill nok til å gå permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 2fe51...cc4

Hvorfor kan man ikke få permisjon uten lønn? Hva om man ikke har mer ferie eller avspasering og ingen å spørre om å være barnevakt? 

Skrevet
9 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor kan man ikke få permisjon uten lønn? Hva om man ikke har mer ferie eller avspasering og ingen å spørre om å være barnevakt? 

Da bør man begynne å planlegge bedre...? Planleggingsdager vet man jo om lang tid i forveien.

Anonymkode: b8f9d...94f

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da bør man begynne å planlegge bedre...? Planleggingsdager vet man jo om lang tid i forveien.

Anonymkode: b8f9d...94f

Ikke alltid så lett å planlegge. Man kan f.eks være nyinnflyttet og nyansatt, uten nettverk og ikke rukket å opparbeide seg ferie eller avspasering. Skjønner at man ikke kan få permisjon med lønn, men man burde jo kunne få uten lønn. 

Skrevet
3 timer siden, Blondie65 skrev:

TS, hva slags svar hadde du forventet av sjefen din?

Uavhengig av hva som ellers står i tariffavtaler eller er vanlig med din bedrift, så sender man da ikke bare mail til sjefen om at man uteblir to dager på jobb samme uken man skal ha fri? Hos oss er det i hvert fall ganske formelt dersom en ser for seg at dette skal være en eller annen form for permisjon, og det samme gjelder ferieuttak.

Jeg sende mail forje mandag, altså for en uke siden. Men hun har vært på ferie og såg ikke den før i dag. Jeg ga beskjed samme dag som jeg fikk vite om planleggingsdagene. 

Jeg er også i svarene at jeg har utrykka meg litt utydelig. Jeg mente selvfølgelig permisjon uten lønn. Jeg synes bare det er rart at hun kan kreve st jeg bruker feriedager på planleggingsdager, når man har permisjonmuligheter.

Anonymkode: 57bda...ce2

Skrevet

Noen arbeidsgivere krever at man bruker feriedagene før man får ta permisjon uten lønn. Det er ikke sikkert du har krav på permisjon uten lønn heller. 

Anonymkode: 914c3...cb2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...