Gå til innhold

Hvorfor velger de fleste kvinner å bli sykepleier/hjelpepleier og klager over lønn etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som Jon Hustad sier er det merkelig at kvinner velger disse yrkene og deretter klager over at de tjener mindre enn menn. Vet de ikke at disse yrkene er dårlig betalt før de velger dem? Hvorfor blir de ikke heller sivilingeniør eller siviløkonom om penger er av stor betydning for dem? Menn som tjener godt har gjerne master og har gått et krevende studie, mens kvinner går en bachelor i noe som ikke er altfor vanskelig og mener så at de skal ha samme lønn.

Hilsen kvinne (25)

Anonymkode: f205e...7b2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg ikke orket å ta et langt studie da jeg var ung :( Nå omskolerer jeg meg innenfor en ny bachelorgrad. Turnuslivet som sykepleier ble for krevende å kombinere med mann og to barn. Jeg var så skolelei den gangen for ti år siden, så jeg tenkte: jeg blir sykepleier fordi jeg er en omsorgsperson og liker å jobbe med mennesker. 

Anonymkode: 59f7a...a11

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tror mange ikke helt innser som unge hvor slitsomt turnusarbeid kan være. Det går greit i starten,men så begynner man å bli drittlei av å jobbe på 17.mai,påske,jul og når «alle» andre har fri. 

Dessuten er det slik at det er enkelt å velge helsesektoren,for man vet det ofte er lett å få jobb der.

Endret av Sandie
  • Liker 14
Skrevet

Det de over meg sier. Samt at veldig mange har inntrykk av at det er lett å være feks sykepleier. Kanskje er skolen med på å forsterke det inntrykket. Så begynner de å jobbe og føler på kroppen den fysiske og psykiske belastningen det er å både jobbe turnus og å jobbe med mennesker i krise. I eldreomsorgen er det konstant dårlig samvittighet over å ikke rekke å gi mennesker den oppmerksomheten og livskvaliteten de har krav på. Og da står ikke lønna i stil med utdannelsen i det hele tatt.

Nå tror jeg dog ikke at den gjennomsnittlige kvinnelige omsorgsarbeideren sammenligner seg med en siviløkonom. Klaging på lønn kommer sjelden i sammenligning med kjønn og yrker, mer belastningen i forhold til betalingen. 

• Liker 23
Skrevet

Alle klager på dårlig lønn, og de som har valgt et yrke med høy lønn får ikke jobb. Ingeniører har vi jo alt for mange av. Er til opplysning mange sykepleiere som har master, men det synes ikke igjen på lønna. 

Anonymkode: c34ca...e1f

• Liker 17
Skrevet

De gjorde en slapp innsats på Vgs og hadde dermed ikke så mye valg i utdanning, de fleste av dem. På Vgs klaget de også over at alt var et ork og et slit, slik som de gjør i jobben sin som sykepleier. Minst mulig innsats, mest mulig belønning og ros. 

Anonymkode: c26bf...0f7

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider og syntrs ikke jeg tjener så forferdelig dårlig, jobber 10 nattvakter i mnd og får 20.000 for det, + at jeg tar ekstra vakter så får utbetalt en 30.000 i mnd ca og har fortsat mye fri. For å få utbetalt 30.000 så tar jeg ca 7-8 ekstravakter på kvelden. Da sitter jeg igjen med en 12-14 dager fri pr mnd. 

Anonymkode: 2211b...b4f

• Liker 12
Skrevet

Jeg jobber på et kontor og behandler søknader der det er relevant å sjekke folks inntekt. Jeg ser mange, mange lønnsslipper. Sykepleiere og helsefagarbeidere som har utbetalt mye mer enn jeg har, med min mastergrad.

Jeg har som saksbehandler i staten utbetalt mellom 27000 og 28000 per mnd. Med master og 13 års ansiennitet. Jeg jobber ikke turnus, men får lite fri om sommeren. Da er det høysesong på jobben. Barna har skolefri og drar på ferie med pappa mens mamma må jobbe lange dager og overtid hver kveld.

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden!

Hadde jeg skulle valgt på nytt, ville jeg også blitt sykepleier. Et meningsfyllt yrke med god lønn, og muligheter for videreutdanning.

Anonymkode: 72002...ea6

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et kontor og behandler søknader der det er relevant å sjekke folks inntekt. Jeg ser mange, mange lønnsslipper. Sykepleiere og helsefagarbeidere som har utbetalt mye mer enn jeg har, med min mastergrad.

Jeg har som saksbehandler i staten utbetalt mellom 27000 og 28000 per mnd. Med master og 13 års ansiennitet. Jeg jobber ikke turnus, men får lite fri om sommeren. Da er det høysesong på jobben. Barna har skolefri og drar på ferie med pappa mens mamma må jobbe lange dager og overtid hver kveld.

Hadde jeg skulle valgt på nytt, ville jeg også blitt sykepleier. Et meningsfyllt yrke med god lønn, og muligheter for videreutdanning.

Her kommer jo kvelder/netter, helger og røde dager inn. Mange som ikke har full stilling fyller opp med slike dager. De er mye mer slitsomt å jobbe slik og tilleggene er ikke så gode. 

Min mann som jobber på lager har mye bedre tillegg enn hva vi i helsevesenet har. Typisk mannejobb, jobber skift, men har nesten dobbelt av lønna jeg har, helt utrolig. 

Anonymkode: 231f4...0ed

• Liker 8
Skrevet

For meg er ikke lønnen problemet, mange i offentlig sektor som tjener som sykepleiere med like lang utdannelse. Det er forferdelige arbeidsforhold, turnuser, mye tungt arbeid for kroppen, leger som ikke gidder komme når vi ringer dem og lar oss stå med alt ansvaret. Urimelige klager og krav fra pårørende. MEN, jeg har hatt endel ulike jobber, og det er mange som har krevende arb forhold, ikke bare sykepleiere. Men vi har og turnusen.. så det blir endel negative faktorer totalt. Likevel synes jeg det er mye positivt, og jeg trives i min spl jobb. Men full stilling kommer jeg aldri til å orke å ha, det klarer ikke kroppen.

Anonymkode: 276ab...3e1

• Liker 7
Skrevet

Det er vel ikke lønnen i seg selv, men det at den ikke gjennspeiler ansvaret, risikoen for dårlig helse selv, stressende arbeid osv.

Mange argumenterer for at leger har høy lønn på grunn av ansvaret. Sykepleiere er en gruppe som føler de også har et stort ansvar og ser legene få uttelling for dette uten at de selv gjør det

• Liker 17
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som Jon Hustad sier er det merkelig at kvinner velger disse yrkene og deretter klager over at de tjener mindre enn menn. Vet de ikke at disse yrkene er dårlig betalt før de velger dem? Hvorfor blir de ikke heller sivilingeniør eller siviløkonom om penger er av stor betydning for dem? Menn som tjener godt har gjerne master og har gått et krevende studie, mens kvinner går en bachelor i noe som ikke er altfor vanskelig og mener så at de skal ha samme lønn.

Hilsen kvinne (25)

Anonymkode: f205e...7b2

Må du ikke glemme at de i offentlig sektor har noen privilegier som de i privat sektor ikke har. Så at lønnsslippen viser det hele bildet er vel ikke helt riktig. 

Anonymkode: 2ea6a...8bb

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere jobber kveld, natt, helg og høytid, da har du fri. Mange jobber også mye ekstra for å få turnusen til å gå opp. Jeg har utbetalt 29200 i mnd, spesialsykepleier med master, turnus, 15 års ans. Kunne glatt gått ned 1-2000 for fri alle helger, høytider, kvelder og netter, og samtidig redusert helserisikoen turnusarbeid medfører og fått et bedre sosialt liv, men det er altså ikke mulig. 

TS, folk er nok ikke klar over hvor mye ansvar man faktisk har som sykepleier men uten økonomisk uttelling for det, og hvor dårlig kompensert det faktisk er å jobbe turnus. Turnus er svært helseskadelig, det er påvist økt risiko for bl.a. brystkreft, tarmkreft, hjerte og karsykdommer, diabetes, overvekt, søvnforstyrrelser og psykiske lidelser hos de som jobber turnus. Når du er ung og sprek er turnus en lek, siden blir det verre. Og det er ugreit at kveld og natt tillegg er likt, eller at du mister tilleggene for helg/kveld når det gis helligdagstillegg. Så kommer det sånne som hun over, med grei dag jobb og fri hver jul og påske, og sammenligner lønnen sin med din som turnusarbeider og mener folk syter. Man kan bli ganske matt. 

Anonymkode: 098bc...dd2

• Liker 24
Skrevet

Fordi å være sykepleier er et givende og interessant yrke for mange kvinner (og menn), og et svært viktig yrke ikke minst! Samfunnet hadde ikke gått rundt uten sykepleiere. Og i forhold til det ansvaret og vaktene vi sykepleiere har, så er ikke lønnen god nok. Jeg er fortsatt sykepleierstudent og var klar over at arbeidet både inneholder turnus og lav lønn, men jeg håper på en endring i lønnsvilkårene. Dessuten trives jeg utrolig godt med yrket, og det er det mange andre omsorgspersoner som også gjør. Det som gjør lønnen dårlig er at det er et typisk kvinneyrke, og jeg mener det er på sin plass at dette yrket blir lønnet på lik linje som for eksempel ingeniør. 

Anonymkode: 8d173...2dc

• Liker 13
Skrevet

Hvor mye tjener sykepleiere ? Lurer siden de klager sånn.

Anonymkode: 8b22e...f8c

Skrevet

Jeg klager, men ikke fordi jeg ikke visste at det er lavt betalt. Jeg klager fordi jeg mener det yrket jeg har og arbeidsoppgavebe burde være bedre betalt. Dessuten da jeg begynte visste jeg ikke helt hva det innebar å ha 400 000 i året, det var mye penger det! ( mot fra det jeg var vant til) Men... Vel viser seg at 20-åringe meg tok feil. 

Anonymkode: 334c4...3ce

• Liker 1
Skrevet

Begynte på sykepleien da jeg var 20. Det er jo egentlig for ungt, man vet for lite om hva det egentlig vil si å ha så mye ansvar som sykepleiere har. Det var tøft å være nyutdannet og ha ansvaret for 50 pasienter på helgene alene, det lærte de oss ikke noe om på skolen. Jeg hadde høyere snitt enn jeg trengte for å komme inn på sykepleien, men samtidig for lavt til å komme inn på studier med mer prestisje. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli. Jeg liker mennesker, så da ble det sykepleien. 

20 år senere kunne jeg virkelig ha tenkt meg noe annet. Jeg er lei turnus, pasienter og pårørende som forventer og forlanger mer og mer, og en ledelse som pålegger oss stadig flere oppgaver uten å gi oss verken tid eller mer betalt. Jeg synes det er noe dritt å jobbe når alle andre har fri. Dagstillinger for sykepleiere vokser ikke på trær. Kunne tenkt meg en 8-16 jobb.  Men så har man familie og huslån, og begrenset økonomi og kapasitet til å begynne på nytt. 

Hadde jeg anbefalt noen å begynne på sykepleien? Tja. Det er jo veldig givende og spennende til tider, men må være forberedt på arbeidslivet, med turnus og helt middels betalt og være en person som orker tøffe situasjoner, stress og mye ansvar. I lengden. Man er ikke 20 år for alltid. 

Anonymkode: fb6ef...b71

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tjener sykepleiere ? Lurer siden de klager sånn.

Anonymkode: 8b22e...f8c

Jeg tjener 400.000 uten tillegg med 0 ansennitet. Med tillegg i tredelt turnus ligger jeg på 500.000 i året. I år har jeg jobbet en del overtid og har en årslønn på ca 600.000. Det er greit nok at man ikke kan klage på 600.000 i året, men det er ingen 8-16 jobb og det blir ikke mye fritid når man jobber mye ekstra. 

Jeg kjenner sånn som det er nå at jeg kommer sannsynligvis bare til å jobbe i en slik turnus i noen få år før jeg bytter til dagjobb eller omskolerer meg. Det hadde gått fint om jeg hadde en mann som jobbet 8-16 når vi skal få barn og sånt, men han jobber sånn at han gjerne er borte i 7 dager og da må nesten jeg kun jobbe på dagtid om det skal gå rundt. 

Anonymkode: 8a920...e0e

• Liker 3
Skrevet

Turnusjobbing, bli slått, sparket, spyttet på, bli kjeftet på, å ta vare på mennesker som ikke klarer seg selv burde vært godt betalt. Dette står jeg i hver dag. 

Anonymkode: 334c4...3ce

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...