AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #1 Skrevet 29. oktober 2018 Her er en AP-politiker som klager over trekk i trygden: https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2018/10/29/195449844/ap-politiker-snart-har-jeg-ikke-annet-valg-enn-ga-pa-sosialkontoret Jeg forstår ikke saken. Har damen tjent over fribeløpet, skal jo selvsagt trygden reduseres? Har ikke enhver og en ansvaret for å skjønne dette og si ifra til NAV om at de tjener for mye? Er det ok å klage i etterkant, på at "jeg har fått for mye og må nå betale tilbake"? Jeg ville tro hun skulle kunne reglene. Anonymkode: 01ebe...110 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #2 Skrevet 29. oktober 2018 Hun bor på Fornebu. Hun har tydeligvis helse til å jobbe veldig mye. Hvorfor bor hun i en av de dyreste stedene i Oslo, og hvordan ble hun ufør? Anonymkode: 66f14...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #3 Skrevet 29. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun bor på Fornebu. Hun har tydeligvis helse til å jobbe veldig mye. Hvorfor bor hun i en av de dyreste stedene i Oslo, og hvordan ble hun ufør? Anonymkode: 66f14...fd8 Ja, jeg reagerte også på den sinnssyke leia 12500 i mnd for 40 kvadrat... At hun jobber er helt ok, systemet oppfordrer til det. Men å klage når man har fått for mye utbetalt...Vel. I tillegg "må hun snart gå på sosialen". Dvs hun har penger på konto ennå. NAV trekker 6000 i mnd nå, og SÅ forferdelig for mye kan hun da ikke ha tjent. Jeg ser som sagt ikke hva hun egentlig klager over. Anonymkode: 01ebe...110 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Skrevet 29. oktober 2018 Å bli trekt 70 kroner av hver 100-lapp. Det sies det skal lønne seg å jobbe ved siden av trygd, det gjør det ikke for mange. Hun bor i en kommunal leilighet. Nav tar ikke hensyn til måneder uten ekstra inntekt. De har et håpløst system som gjør det enda vanskeligere for brukere å motregne inntekt. Kan man lese og forstår det man leser, er det klart. Men ikke alle evner annet enn å lese. Anonymkode: 3a831...62e 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Skrevet 29. oktober 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli trekt 70 kroner av hver 100-lapp. Det sies det skal lønne seg å jobbe ved siden av trygd, det gjør det ikke for mange. Hun bor i en kommunal leilighet. Nav tar ikke hensyn til måneder uten ekstra inntekt. De har et håpløst system som gjør det enda vanskeligere for brukere å motregne inntekt. Kan man lese og forstår det man leser, er det klart. Men ikke alle evner annet enn å lese. Anonymkode: 3a831...62e Kanskje det er de samme som ikke evner å skjønne at om de tjener for mye, må det betales tilbake? Anonymkode: 01ebe...110
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er de samme som ikke evner å skjønne at om de tjener for mye, må det betales tilbake? Anonymkode: 01ebe...110 Si meg, hva får man for 30 kroner? Det dekker ikke reisevei én vei til jobb engang. Og det skal lønne seg å jobbe sies det. Forstår du det nå? Selvfølgelig skal man ikke sitte med både full lønn OG trygd, men å gå i minus er ikke riktig. For noen, syke eller friske. Er det vel? Anonymkode: 3a831...62e 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si meg, hva får man for 30 kroner? Det dekker ikke reisevei én vei til jobb engang. Og det skal lønne seg å jobbe sies det. Forstår du det nå? Selvfølgelig skal man ikke sitte med både full lønn OG trygd, men å gå i minus er ikke riktig. For noen, syke eller friske. Er det vel? Anonymkode: 3a831...62e Hva har 30 kroner med dette å gjøre? Her har vi en enslig dame som velger å bo til 12500 kr pr mnd. Har man ikke råd til det, får man flytte litt på seg. Lurer på hvor mange enslige pensjonister/uføretrygdede som bor til 12500 pr mnd? Anonymkode: 01ebe...110 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har 30 kroner med dette å gjøre? Her har vi en enslig dame som velger å bo til 12500 kr pr mnd. Har man ikke råd til det, får man flytte litt på seg. Lurer på hvor mange enslige pensjonister/uføretrygdede som bor til 12500 pr mnd? Anonymkode: 01ebe...110 Hun snakker om at det snakkes høyt om at det skal lønne seg å jobbe. Det gjør det ikke. Det er essensen. «Bare å flytte». Fint i teorien, ikke alltid like lett i praksis. Men det vet ikke privilegerte så mye om. Anonymkode: 3a831...62e 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har 30 kroner med dette å gjøre? Her har vi en enslig dame som velger å bo til 12500 kr pr mnd. Har man ikke råd til det, får man flytte litt på seg. Lurer på hvor mange enslige pensjonister/uføretrygdede som bor til 12500 pr mnd? Anonymkode: 01ebe...110 Hun bor i kommunal bolig. Hvordan tror du prisene på vanlige boliger er da? Eller hvor langt tenker du at hun skal flytte unna jobb, 5 timer? Personlig ville jeg anbefalt henne å droppe å jobbe og bare være ufør, for sånn systemet er nå så funker det ikke spesielt bra. Anonymkode: 47d2e...f85 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun snakker om at det snakkes høyt om at det skal lønne seg å jobbe. Det gjør det ikke. Det er essensen. «Bare å flytte». Fint i teorien, ikke alltid like lett i praksis. Men det vet ikke privilegerte så mye om. Anonymkode: 3a831...62e Rart at man ikke klarer å regne. Jobber man som ufør vil man alltid sitte igjen med mer enn om man bare hadde trygden. Alltid. Uten unntak. Man bør uansett se på regnestykket når man bor til 12500 og ser at man begynner å få dårlig råd. Anonymkode: 01ebe...110 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun bor i kommunal bolig. Hvordan tror du prisene på vanlige boliger er da? Eller hvor langt tenker du at hun skal flytte unna jobb, 5 timer? Personlig ville jeg anbefalt henne å droppe å jobbe og bare være ufør, for sånn systemet er nå så funker det ikke spesielt bra. Anonymkode: 47d2e...f85 Likefullt koster det 12500. Ta en titt på Finn.no rundt Fornebu og se leieprisene på 40 m2. Anonymkode: 01ebe...110
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Skrevet 29. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart at man ikke klarer å regne. Jobber man som ufør vil man alltid sitte igjen med mer enn om man bare hadde trygden. Alltid. Uten unntak. Man bør uansett se på regnestykket når man bor til 12500 og ser at man begynner å få dårlig råd. Anonymkode: 01ebe...110 Etter å ha jobbet hele livet ble jeg alvorlig hjertesyk 50+. Når jeg ble litt bedre etter et par år, kunne jeg tenke meg å jobbe litt igjen. Denne regjeringen sier jo så fint at det skal lønne seg å jobbe. For min del sitter jeg igjen med 375.- kr. av hver tusenlapp MINUS skatt. Hvor inspirerende er det å jobbe da ? Det er jo mer eller mindre en oppfordring til svart arbeid. Anonymkode: 7c176...bb2 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #13 Skrevet 29. oktober 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart at man ikke klarer å regne. Jobber man som ufør vil man alltid sitte igjen med mer enn om man bare hadde trygden. Alltid. Uten unntak. Man bør uansett se på regnestykket når man bor til 12500 og ser at man begynner å få dårlig råd. Anonymkode: 01ebe...110 Nei? Man får beholde 30,- av hver 100-lapp. Buss tur/retur arbeid koster 37 hver vei. Så kommer skatten. Noen kronestykker i tillegg til trygden er ikke å sitte igjen med mer. Det koster da mye i både kroner og helse. Du får satse på du holder deg frisk, rask og øverst på rangstigen. Ingen unner deg å oppleve det uføre gjør. Anonymkode: 3a831...62e 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #14 Skrevet 29. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha jobbet hele livet ble jeg alvorlig hjertesyk 50+. Når jeg ble litt bedre etter et par år, kunne jeg tenke meg å jobbe litt igjen. Denne regjeringen sier jo så fint at det skal lønne seg å jobbe. For min del sitter jeg igjen med 375.- kr. av hver tusenlapp MINUS skatt. Hvor inspirerende er det å jobbe da ? Det er jo mer eller mindre en oppfordring til svart arbeid. Anonymkode: 7c176...bb2 Man ser på totalen man får utbetalt. Så deler man den summen på timer en har jobbet. Jeg vil tippe timelønnen er skyhøy. Anonymkode: 01ebe...110
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #15 Skrevet 29. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei? Man får beholde 30,- av hver 100-lapp. Buss tur/retur arbeid koster 37 hver vei. Så kommer skatten. Noen kronestykker i tillegg til trygden er ikke å sitte igjen med mer. Det koster da mye i både kroner og helse. Du får satse på du holder deg frisk, rask og øverst på rangstigen. Ingen unner deg å oppleve det uføre gjør. Anonymkode: 3a831...62e Jeg er 100% ufør. Og har lært meg reglene. Se ellers mitt svar over. Anonymkode: 01ebe...110
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #16 Skrevet 29. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man ser på totalen man får utbetalt. Så deler man den summen på timer en har jobbet. Jeg vil tippe timelønnen er skyhøy. Anonymkode: 01ebe...110 Herregud ....... Anonymkode: 7c176...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #17 Skrevet 29. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha jobbet hele livet ble jeg alvorlig hjertesyk 50+. Når jeg ble litt bedre etter et par år, kunne jeg tenke meg å jobbe litt igjen. Denne regjeringen sier jo så fint at det skal lønne seg å jobbe. For min del sitter jeg igjen med 375.- kr. av hver tusenlapp MINUS skatt. Hvor inspirerende er det å jobbe da ? Det er jo mer eller mindre en oppfordring til svart arbeid. Anonymkode: 7c176...bb2 Forstår at det er tungt å gå med sykdom, og håper du klarer deg greit. Samtidig må jo reglene nøvendigvis være slik at man ikke skal kunne jobbe "fullt" samtidig som man har full trygd, siden poenget er at man ikke skal få "dobbelt opp". Kan man jobbe en del, noen kanskje fullt også, så må man jo heller se på muligheten for å redusere uføreprosenten og jobbe ut fra det. Å jobbe svart er ingen god løsning, kanskje særlig ikke for de som har helseutfordringer. Man får jo ikke akkurat hverken pensjonspoeng, sykepenger eller yrkesskadeforsikring når man jobber svart. Skjer det noe under svart arbeid, f. eks. en yrkesskade, stiller man svakt med tanke på formelle rettigheter. Har dessverre sett et par eksempler på dette på relativt nært hold, der de nå sliter med ikke ubetydelige skader de pådro seg da de jobbet svart, og som det naturlig nok ikke var forsikringsmessig dekning for. Anonymkode: ca75a...57e 1
Gjest Raggy Skrevet 29. oktober 2018 #18 Skrevet 29. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart at man ikke klarer å regne. Jobber man som ufør vil man alltid sitte igjen med mer enn om man bare hadde trygden. Alltid. Uten unntak. Anonymkode: 01ebe...110 Nei, ikke så lenge man har barnetilegg..
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #19 Skrevet 29. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man ser på totalen man får utbetalt. Så deler man den summen på timer en har jobbet. Jeg vil tippe timelønnen er skyhøy. Anonymkode: 01ebe...110 Timelønnen er irrelevant når man faktisk går i tap. Anonymkode: 3a831...62e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #20 Skrevet 29. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha jobbet hele livet ble jeg alvorlig hjertesyk 50+. Når jeg ble litt bedre etter et par år, kunne jeg tenke meg å jobbe litt igjen. Denne regjeringen sier jo så fint at det skal lønne seg å jobbe. For min del sitter jeg igjen med 375.- kr. av hver tusenlapp MINUS skatt. Hvor inspirerende er det å jobbe da ? Det er jo mer eller mindre en oppfordring til svart arbeid. Anonymkode: 7c176...bb2 Minus ekstra utgifter til reisevei og bortfall av evt tilleggsstønader. Da er det ikke mye pluss igjen. Anonymkode: 3a831...62e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå