Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #1 Skrevet 23. mars 2005 Hejsa, Jeg er bare nysgerrig efter, om der i Norge findes gratis magasiner som bliver uddelt på skoler, gymnasier, handelsskoler og universiteter ??? Og i såfald hvad synes I om det. Dette er meget brugt og værdsat i DK... /Denys
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #2 Skrevet 23. mars 2005 Ja, jeg vet at ihvertfall på videregående skoler blir det delt ut bladet "Spirit". (Samme bladet ligger tilgjengelig i noen klesbutikker) Det var veldig godt motatt!
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #4 Skrevet 23. mars 2005 Hejsa, Jeg er bare nysgerrig efter, om der i Norge findes gratis magasiner som bliver uddelt på skoler, gymnasier, handelsskoler og universiteter ??? Og i såfald hvad synes I om det. Dette er meget brugt og værdsat i DK... /Denys Hei Denys! Har litt fartstid fra dk selv, så dette kjenner jeg til :-) Først: Hvilken gruppe av 'magasiner' tenker du på? Faglig eller for ren fornøyelse (vice versa kansje? :-) ) Seneste debatt rundt dette jeg husker på stående fot, var vedrørende handelshøyskolen BI i denne sammenheng. Det var for øvrig en god debatt hvor mange viktige poenger kom frem. Debatten, som debatter flest hadde i en 'Nei' side og en 'Ja' side. Argumentasjonen 'mot' gikk på at svært mange av disse 'magasinene' var sponset av næringslivet. 'Ja' siden, og da de som var 'for' dette, argumenterte videre med at dette var en god ting som måtte til for at elever skulle få dette 'gratis'. 'Nei' siden argumenterte så videre på dette ved at dette var skummelt da det her som ellers i samfunnet gangner de med best økonomi. Altså at et stort selskap som har råd til å spytte inn mye penger i noe slikt, igjen har mulighet for å 'nå fler' enn hva mindre foretak da ville ha mulighet for. Noe som selvsagt er et godt poeng da samfunnet er avhengig av mennesker innenfor alle yrkesgrupper. Dette går selvsagt på at dersom man har muligheten rent økonomisk til å 'dele ut gaver', og da videre gaver av eget 'merke', så vil dette ha en svært god effekt for de som driver innenfor 'reklame'. 'Ja' siden argumenterer da med at dette er 'relasjonsbygging' og at det derfor må være lov. Men da må man jo igjen finne en løsning hvor samtlige aktører i samfunnet for bedrevet 'relasjonsbygging' for fremtiden og ha en 'likt' utgangspunkt, slik at de ikke overkjøres av de store aktørene. Det er en vanskelig problematikk som krever mange overveielser. Men det er bra! Slik skal det være for å kunne komme frem til best mulig løsning for alle parter Man har jo også tidligere hatt dialog rundt muligheten for 'gratis' skolemateriale, men da er en av løsningene å kunne implimentere fagbøker med ren 'reklame' - noe som kansje ikke er så fordelaktig? Innholdsfortegnelse på side 3, for siden å finne 'Din Sko' reklame på side 4 og 4, for siden faglitteratur igjen. Er det en god løsning? Det er som alltid viktig å veie for og mot, og tenke gjennom dette. Godt trådstarter! pps: registrer deg da vel :-)
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #5 Skrevet 23. mars 2005 Tak for svar :-) Spændende læsning. Jeg mente magasiner udelukkende for fornøjelsens skyld - ofte er det dog kombineret med artikler med faglig relevans fx. sådan søger du studiejob, sådan kommer du over eksamensskræk...etc. Jeg synes personligt, at det er dejligt at få disse gratis magasiner også selvom det betyder, at de er spækket med reklamer - ofte er det jo reklamer, der er direkte henvendt til os unge og dermed har de ofte relevans. Har I kun Spirit på det norske marked? /24 årig universitetsstud. DK
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #6 Skrevet 23. mars 2005 Tak for svar :-) Spændende læsning. Jeg mente magasiner udelukkende for fornøjelsens skyld - ofte er det dog kombineret med artikler med faglig relevans fx. sådan søger du studiejob, sådan kommer du over eksamensskræk...etc. Jeg synes personligt, at det er dejligt at få disse gratis magasiner også selvom det betyder, at de er spækket med reklamer - ofte er det jo reklamer, der er direkte henvendt til os unge og dermed har de ofte relevans. Har I kun Spirit på det norske marked? /24 årig universitetsstud. DK Flott! Men jeg studerer desverre ikke for øyeblikket, så noen andre kan sikkert besvare dette bedre enn meg. Noen? ps: Lykke til videre på universitetet :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 23. mars 2005 #7 Skrevet 23. mars 2005 Nei jeg tror ikke det er så mye her, går på høgskolen og har vært litt rundt på skoler, synes det er lite. Det er synd! Mener det var mer i Sverige også
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #8 Skrevet 23. mars 2005 Hm. Nå er jeg en nokså uengasjert deltidsstudent for tida, men blader/aviser som distribueres andre steder (utesteder, butikker ol) også finnes på universitetene. Natt og Dag, Skum (?), Bl.. eh, hva het det bladet som fikk plagiatbeskyldninger med en gang det kom ut?. Synes egentlig det er helt greit på høyskole/universitetsnivå, men er mer skeptisk til slike blader på feks ungdomsskolenivå, men har ingen forutsetninger for å si hvordan ståa er i dag; det er mer enn ti år siden jeg gikk i grunnskolen. Husker forresten vi fikk gratis skoledagbøker sponset av diverse. På veterinærhøgskolen vet jeg ellers at man har/hadde gratis tilgang på de fleste delvis relaterte "bransjebladene" innen produksjonsdyrhold o.l, regner med det er det samme på en del andre profesjonsstudier. (altså ikke bare via biblioteket)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå