Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med både psykiske og fysiske lidelser, spesielt gjennom videregåande skole, og det har ført til at jeg fikk ganske dårlig karaterer. Det var kombinasjon av mobbing og andre barndoms traumas som førte til mine lidelser, og jeg nådde aldri for hjelp. I dag sitter jeg igjen med generell studie kompetanse, et ganske dårlig snitt, og ingen jobb. Jeg tror også jeg kan uføretrygd pga. lidelsene mine, men vil heller selv om det kommer til å være utfordrende. Spørsmålet mitt er altså, hvordan kan jeg, som sliter så mye, skaffe en jobb? Har noen forslag til meg? Takk på forhånd

Anonymkode: de7a0...3be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo kjempebra at du har generell studiekompetanse! Har du vurdert høgskole/universitet? Eventuelt gå mer skole, om ikke fysisk på VGS, omså nettbasert? Nettbasert koster jo litt, men ved mange er det mulig å søke støtte fra Lånekassen.

Og kan du lete på Finn/NAVs hjemmesider for å finne stillinger? Etter min erfaring må du bare søke på alt som kan søkes på, eller eventuelt melde deg til forskjellige vikarbyråer? Jeg har heller ingen utdanning (ikke en gang generell studiekompetanse), men skal på jobbintervju i morgen :) 

Du kan jo kanskje også høre med NAV om de kan hjelpe deg med praksis så du får en fot innenfor, eller du kan høre om det er muligheter for jobbsøkerkurs i nærheten.

Anonymkode: 8d6e3...85c

• Liker 4
Skrevet

Ta opp fag fra Videregående og søk på studier. Begynner du å jobbe nå er det fare for at du havner i lavtlønns-fella, og må kanskje slite med belastende og kjedelige møkkajobber frem til du er pensjonist. Er det en jobb eller en type jobb som du virkelig brenner for kan du jobbe deg oppover, men det høres ikke ut som du har det.

Jobbsøkerkursenetil NAV er forøvrig helt verdiløse. 

• Liker 3
Skrevet

Sjekk med nav om du kan ha rett på arbeidsavklaringspenger. Da kan du med en fair inntekt ta nødvendig skolegang for å komme deg i en jobb som passer til din helse. Lykke til!

Skrevet
5 minutter siden, Knirke said:

Ta opp fag fra Videregående og søk på studier. Begynner du å jobbe nå er det fare for at du havner i lavtlønns-fella, og må kanskje slite med belastende og kjedelige møkkajobber frem til du er pensjonist. Er det en jobb eller en type jobb som du virkelig brenner for kan du jobbe deg oppover, men det høres ikke ut som du har det.

Jobbsøkerkursenetil NAV er forøvrig helt verdiløse. 

Karaktersnittet mitt ligger nå på 3. Jeg har tenkt å forbedre noen fag, slik at jeg hverfall har et snitt på 3.8, og med 2 alders poeng så får jeg 4 i snitt. Jeg vet 4 i snitt er forsatt dårlig, spesielt for ordinær kvote, men tror ikke jeg klarer mer enn det

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Mistymya said:

Sjekk med nav om du kan ha rett på arbeidsavklaringspenger. Da kan du med en fair inntekt ta nødvendig skolegang for å komme deg i en jobb som passer til din helse. Lykke til!

Jeg tror ikke NAV vil kunne hjelpe meg med det. Har tatt en besøk hos de, og det eneste jeg fikk tilbud om, var arbeidspraksis

Skrevet

Du kan forbedre karakterene dine eller søke et studie med lavt snitt. Jeg starta på bachelor nå, og jeg er 27 år :) 

Anonymkode: 83d5c...519

Skrevet

Finn ut hva du vil studere før du begynner å tenke på å ta opp fag. Det er ikke sikkert at du trenger å forbedre så mye, om noe i det hele tatt. Mange studier har lavt poengsnitt. 

Du kan se her https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_vara_hoved.html

Det er veldig bra at du har klart å få generell studiekompetanse selv om du har og har hatt utfordringer. Veldig mange har ikke klart det når de er 20 år. Det bør du være stolt av. Det viser at du har det i deg, og at det er veldig stor sjanse for at du kommer til å fortsette å lykkes fremover. 😊

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan forbedre karakterene dine eller søke et studie med lavt snitt. Jeg starta på bachelor nå, og jeg er 27 år :) 

Hva startet du på? Og hvilke studier kan jeg komme inn på med 3 i snitt?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på linken i innlegget over. I første kolonne ser du hva poenggrensen var i år. På mange står det 'alle'. Det er massevis av studier du kan komme inn på. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Resttorget, eller du kan gå inn på samordna opptak og se hvilke studier som har lave karaktersnitt

Anonymkode: 09c70...7be

Skrevet

Bli prest vel. Da er du garantert jobb. Hvis du ikke tror på Gud blir du uføretrygda. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt kan du komme inn på flere studier. Jeg studerer ledelse og økonomi. Har en bachelor og en master fra før av.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt kan du komme inn på flere studier. Jeg studerer ledelse og økonomi. Har en bachelor og en master fra før av.

Barnehagelærer har ikke høyt snitt, og det er noe som faktisk interesserer meg, men vet ikke om jeg er sterk nok faglig. 

Skrevet
22 minutter siden, Sulo_V said:

Bli prest vel. Da er du garantert jobb. Hvis du ikke tror på Gud blir du uføretrygda

Den type ironi er ikke så morsomt. Prøv hardere

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Se på linken i innlegget over. I første kolonne ser du hva poenggrensen var i år. På mange står det 'alle'. Det er massevis av studier du kan komme inn på. 

Takk for linken, skal sjekke den nå

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Karaktersnittet mitt ligger nå på 3. Jeg har tenkt å forbedre noen fag, slik at jeg hverfall har et snitt på 3.8, og med 2 alders poeng så får jeg 4 i snitt. Jeg vet 4 i snitt er forsatt dårlig, spesielt for ordinær kvote, men tror ikke jeg klarer mer enn det

4 er slett ikke verst😉. Når du begynner å studere vil du merke at fagene blir lettere å motivere seg til hvis du interesserer deg for dem. Finn et studie som engasjerer deg:)

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den type ironi er ikke så morsomt. Prøv hardere

Det er jo ikke ironi. Jeg anbefaler TS mye heller å bli prest enn barnehagelærer. Som prest kan man (må man) fint jobbe en del med barn, men det er verre å få gjøre alt det spennende en prest gjør som barnehagelærer!

Skrevet

Å sitte med generell studie kompetanse er jo kjempe bra da. Jeg er 23 jobbet mye, men studerer nå. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å finne noe du liker å jobbe med /drive med og studer det. Jeg skjønner hva du sier, høyreutdanning er ikke samme som Vgs. Voksene folk, ingen som mobber eller plager noen. Du kan se på nettbasert utdanning, eller vanlig. Du kan ta utdanninger i private høyskoler som BI, høyskolen Kristiania osv. Du kan også se på NTNU, Bra skoler vettu :). Jeg har selv bra snitt, men velger å gå på privat høyskole, lånekassen dekker skole pengene.  Jeg tror du vil klare deg fint.    

Anonymkode: db867...ede

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Sulo_V said:

Det er jo ikke ironi. Jeg anbefaler TS mye heller å bli prest enn barnehagelærer. Som prest kan man (må man) fint jobbe en del med barn, men det er verre å få gjøre alt det spennende en prest gjør som barnehagelærer!

Hva er galt med barnehagelærer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...