AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #21 Del Skrevet 28. oktober 2018 2 minutter siden, Regn skrev: Selv om dialekten er gammel, betyr det ikke at den ikke er i bruk i dag. Ungdommene på min skole sier polti og de sier hakke, vikke, Gål (gård:), osv. Ok, det gjør de ikke rundt meg i gamle Oslo. Jeg snakker altså kun om ordet polti, siden det er det Ts spør om. Alle andre slang ord er irrelevant i denne tråden. Anonymkode: 88c6c...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 28. oktober 2018 #22 Del Skrevet 28. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, det gjør de ikke rundt meg i gamle Oslo. Jeg snakker altså kun om ordet polti, siden det er det Ts spør om. Alle andre slang ord er irrelevant i denne tråden. Anonymkode: 88c6c...837 Du kan ikke styre hvordan samtalen utvides. Jeg har hørt polti blant mine elever Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #23 Del Skrevet 28. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, det gjør de ikke rundt meg i gamle Oslo. Jeg snakker altså kun om ordet polti, siden det er det Ts spør om. Alle andre slang ord er irrelevant i denne tråden. Anonymkode: 88c6c...837 Ja, det stemmer. Det er kun "polti" jeg lurer på. Tjukk L er ikke ukjent for meg, men akkurat denne uttalen av ordet "politi", med den tjukke L-en, har jeg kun hørt voksne mennesker bruke. Anonymkode: 616c3...d31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #24 Del Skrevet 29. oktober 2018 12 timer siden, Regn skrev: Jeg var ikke presis. Tykk L er en variant av retrofleks språklyd! L-en i "polti" er ikke retrofleks! Anonymkode: 7a7fc...c99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 29. oktober 2018 #25 Del Skrevet 29. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: L-en i "polti" er ikke retrofleks! Anonymkode: 7a7fc...c99 jo, ettersom den svært ofte er tykk der dette trekket oppstår blir den faktisk det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #26 Del Skrevet 29. oktober 2018 Er fra Fredrkstad, der sier vel absolutt alle polti. Da med tykk L. Vil tro dette er dialekt. Aldri tenkt over egentlig, da jeg jo ikke hører noen sier politi. Anonymkode: 61f92...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 29. oktober 2018 #27 Del Skrevet 29. oktober 2018 3 timer siden, Regn skrev: jo, ettersom den svært ofte er tykk der dette trekket oppstår blir den faktisk det. Jeg tror samtlige i denne tråden tar feil. Det er ikke snakk om tjukk L, men heller det mange kaller "mørk L". TS nevner ordet "alle" - det er ingen som uttaler det med tjukk L. (altså retrofleks flapp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 29. oktober 2018 #28 Del Skrevet 29. oktober 2018 Romeriksdialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #29 Del Skrevet 29. oktober 2018 7 timer siden, Regn skrev: jo, ettersom den svært ofte er tykk der dette trekket oppstår blir den faktisk det. Oi, du vet visst ikke hva retrofleks betyr. Anonymkode: 7a7fc...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #30 Del Skrevet 29. oktober 2018 Alle i alle aldre sier polti her jeg bor, dvs sør i Gubrandsdalen. Anonymkode: 3a71c...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 30. oktober 2018 #31 Del Skrevet 30. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, du vet visst ikke hva retrofleks betyr. Anonymkode: 7a7fc...c99 jeg er utdanna lektor i norsk og historie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #32 Del Skrevet 30. oktober 2018 14 timer siden, Rossin skrev: Jeg tror samtlige i denne tråden tar feil. Det er ikke snakk om tjukk L, men heller det mange kaller "mørk L". TS nevner ordet "alle" - det er ingen som uttaler det med tjukk L. (altså retrofleks flapp). Beklager, min feil. Grunnen til at jeg skrev "tjukk L" var fordi jeg sammenlignet L-en i "polti" med L-en i "politi". Og da mener jeg slik f.eks de fra Oslo uttaler "politi". Rett frem liksom. Anonymkode: 616c3...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #33 Del Skrevet 30. oktober 2018 52 minutter siden, Regn skrev: jeg er utdanna lektor i norsk og historie... Det er åpenbart ingen garanti for noe som helst. Du behersker heller ikke korrekt tegnsetting, ser jeg. (Jeg har for øvrig også språkfaglig utdannelse, uten at det burde ha noe å si i et såpass enkelt spørsmål som dette.) Anonymkode: 7a7fc...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå