Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #1 Skrevet 23. mars 2005 Jeg lurer på hvor mange av dere som sparer i BSU (boligsparing for ungdom) Jeg har spart der lenge, og synes det virker veldig bra. Men jeg lurer på hvor mye lån du kan få når du har spart maksbeløpet? Noen som vet?
Gjest Chica Skrevet 23. mars 2005 #2 Skrevet 23. mars 2005 Ja, har spart mange år nå,sparer maksbeløpet hvert år, men det tar da så lang tid før det blir 100.000 av det... Hvor stort lån du har er vel mer avhengig av inntekt enn hvor mye du ha på BSU-kontoen. Sjekk med banken du!
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #3 Skrevet 23. mars 2005 Jepp, BSU er genialt Når det gjelder størrelsen på lån, vil banken som regel maks låne ut 80% av kjøpesummen. Det vil si at det du har i banken (BSU + evt. andre oppsparte midler) må utgjøre minst 20% av det du betaler for boligen. Altså; har du 200.000, får du låne 800.000 til en leilighet som koster en million. Forutsatt at du har inntekt osv. som gjør det forsvarlig, da. Mulig du kan få låne en større andel av kjøpesummen hvis noen (typisk foreldrene dine) kausjonerer? Åja, og så er rentebetingelsene mye bedre hvis lånebeløpet er innenfor 60% av boligens verdi, men det er kanskje uoppnåelig for deg, hvis du er helt i startgropa etableringsmessig?
Gjest Lea Skrevet 23. mars 2005 #4 Skrevet 23. mars 2005 Har spart i ganske mange år. Men de siste årene har jeg ikke satt inn noe på BSU. Vi har bolig og jeg rekker ikke å fylle kontoen helt uansett. Da mister jeg litt av motivasjonen. Men jeg har ca 60000 stående da.. Pengene skal enten brukes til å kjøpe en utleieleilighet eller som krisehjelp om det skulle skje noe med økonomien vår.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #5 Skrevet 23. mars 2005 Jeg har snart fylt opp kvoten, og siden BSU-kontoen er eldre enn huslånet vårt, skal jeg bruke pengene til å betale ned på huslånet. Passer bra, for store deler av neste år (når 'grisen' skal slaktes) skal vi ha permisjon med det første barnet, og det blir vel fort litt magrere med et lite knøtt i huset
Gjest Jamila Skrevet 24. mars 2005 #6 Skrevet 24. mars 2005 Jeg har spart i BSU i mange år, og nådde maxbeløpet i fjor. Kommer til å la alt stå der i et par år til tenker jeg, og ha det som en reserve eller evt kjøpe en leilighet til. Etter min mening er BSU veldig bra, gitt at du er i jobb og har inntekt slik at du har behov for skattefradraget, og i tillegg har planer om å kjøpe bolig slik at du kan få BSU lån. Jeg brukte ikke min BSU for å få gunstig lån, men har vært glad for rentene og skattefradraget.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #7 Skrevet 25. mars 2005 Joda, jeg sparer i BSU. Setter inn 15 000,- hvert år i januar. (Utnytter best renten ved å sette inn alt på en gang tidlig i året). Tidlig i min BSU-"karriere" sparte jeg ikke maxbeløpet, fordi jeg tjente så lite at jeg ikke hadde 3000 i skatt. Jeg tror ikke at jeg kommer opp i 100 000 før det blir aktuelt med bolikjøp. Noen nevnte en gang at da lønner det seg ikke å tømme kontoen, men beholde den litt til. Men det kommer vel an på mye forskjellig? F.eks renten på kontoen og renten på lånet, og hvor mye man har på kontoen og merkostnaden ved å låne tilsvarende høyere beløp? Og hva om utgiftene til lån blir så store at man ikke klarer å spare 15000 i året? Hvordan regner man ut det, da?
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #8 Skrevet 25. mars 2005 Med dagens rente lønner det seg faktisk å låne penger med sikkerhet i huset for å fylle opp BSU-kontoen...
Grooo Skrevet 26. mars 2005 #9 Skrevet 26. mars 2005 Og hva om utgiftene til lån blir så store at man ikke klarer å spare 15000 i året? Hvordan regner man ut det' date=' da?[/quote'] Hva mener du? Man trenger jo ikke spare 15000 i året, skattefordelen er jo 20% av det beløpet du sparer. Så hvis du bare setter inn 10000 ett år får du 2000 i skattefordel det året, ved 5000 inn får du 1000...
Grooo Skrevet 26. mars 2005 #10 Skrevet 26. mars 2005 Og ja, vi sparer BSU. Har gjort det en god stund, mannen når 100.000 grensa når han setter inn penger i 2006, jeg i 2007. Vi har tenkt til å vente så lenge som mulig før vi tar hull på kontoene, kommer til å bruke dem til å betale ned huslånet vårt en gang i fremtiden hvis økonomien ellers blir stram.
sprettball Skrevet 26. mars 2005 #11 Skrevet 26. mars 2005 Ja, det gjør både jeg og samboeren min. Er startet på det femte året nå, og har ca 80000 kr der. Kjøpte leilighet for ett år siden, men skal la BSU kontoen spares til max, før jeg bruker den til å betale ned huslån. På disse 5 årene har jeg tilsammen fått 15000 i skattelette.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #12 Skrevet 26. mars 2005 Har bare spart i BSU i ett år, men jeg har helt glemt av at det gir skattelettelse :oops: .Hvordan ordner man forresten det? (enda en :oops: ). Skatt og krig og penger og sånn e'kke helt min greie
Fakse Skrevet 26. mars 2005 #13 Skrevet 26. mars 2005 Skattelette for BSU-sparing får du automatisk (har i alle fall alltid fått det, banken skal raportere inn til skattemyndighetene). Sjekk når selvangivelsen kommer at det er tatt med. Når det gjelder å fortsette å spare etter at man har kjøpt hus/leilighet, så lønner det selg alltid. Renta på lånet jo litt høyrere enn den på BSU, men så får man skattefradraget i tillegg. Vi har beholdt begge våre bsu-kontoer selv om vi har kjøpt hus, og løser de inn for å betale ned på lånet når vi når max sparebeløp på 100000,-. Husk at man har over 100000,- på kontoen når man har nått max sparebeløp, siden det bare er de pengene man har satt inn og ikke de man har fått i rente som teller med på de 100000,- som man max kan ha. Hva man får i lån kommer an på hva man tjener, hvilken type hus/leilighet man skal kjøpe, hvor mye man har i egenandel og hvilken historie man har i banken. Ulike banker kan fort finne på å gi ulike tilbud. Det er ikke uvanlig å låne hele kjøpesummen, ikke bare 80% som en skrev lengre opp her. De færreste førstegangskjøpere har masse egenkapital å stille med. Men renta blir høyere på siste 20% av lånet om man ikke får noen til å kausjonere.
Gjest Cerise Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 Jepp, har spart maxbeløpet (per år)på BSUkontoen min de siste årene. Som student kommer skattelettet, og tilbakebetaling på skatten, i juni veldig godt med, greit å ha litt innkommende penger de månedene vi ikke får lån og så klart kommer det godt med og ha en slik konto senere, når vi skal kjøpe leilighet e.l.
Rosenrød Skrevet 27. mars 2005 #15 Skrevet 27. mars 2005 Jeg har spart maxbeløpet på bsuen min, og har nå 120000 stående der pga renter. Er litt synd at man ikke kan spare et større beløp, men jeg har nå begynt å sette samme beløpet som jeg sparte i mnd på bsu inn i en aksjesparordning i stedet.
ringblomst Skrevet 27. mars 2005 #16 Skrevet 27. mars 2005 Mannen min og jeg sparte begge i BSU og takket være de kontoene fikk vi låne 90% av verditakst til 60%-rente. Så det anbefales på det varmeste .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå