Gå til innhold

Hvordan skiller man bipolar og borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en psykiater som mente at jeg var bipolar og en annen som mente at jeg var borderline. Lurer derfor på: hvordan skiller man disse to diagnosene? Og eventuelt hva avgjør om man blir diagnostisert med begge?

Anonymkode: a137f...a0b

Skrevet (endret)

Bipolar er en lidelse som karakteriseres med maniske perioder (oppstemthet, høyt energinivå, følelse av å være ustoppelig) og depressive perioder. 

Borderline er en emosjonelt ustabil personlighetslidelse der de er impulsive, har dårlig selvbilde og svingende og sterke affekter. De er også ofte manipulerende og vanskelige, og er generelt vanskelig å behandle.

De er da altså ikke slik at de utelukker hverandre, og om du er diagnostisert med begge er det aller vanligste litium for den bipolare lidelsen og dialektisk atferdsterapi for borderline lidelsen. (og ofte psykofarma, men usikker på hvilken som er mest vanlig)

Endret av Fjeud
Skrevet

Ved borderline er du stabilt ustabil 

ved bipolar har du lengre stabile perioder uten sykdom og lengre perioder i strekk med depresjon eller varierende grad av oppstemthet

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Fjeud skrev:

Bipolar er en lidelse som karakteriseres med maniske perioder (oppstemthet, høyt energinivå, følelse av å være ustoppelig) og depressive perioder. 

Borderline er en emosjonelt ustabil personlighetslidelse der de er impulsive, har dårlig selvbilde og svingende og sterke affekter. De er også ofte manipulerende og vanskelige, og er generelt vanskelig å behandle.

De er da altså ikke slik at de utelukker hverandre, og om du er diagnostisert med begge er det aller vanligste litium for den bipolare lidelsen og dialektisk atferdsterapi for borderline lidelsen. (og ofte psykofarma, men usikker på hvilken som er mest vanlig)

Her var det en del som ikke stemmer. 

Bipolar lidelse kjennetegnes av langvarige (minst to uker) episoder med depresjon ( nedstemthet, lavt selvbilde, tiltaksløshet, lavt energinivå, skyldfølelse, apati osv), og episoder med mani eller hypomani, hvor en episode må vare i minst 4 dager for å få diagnosen. (Hypo)manikjennetegnes ved høyt energinivå, nedsatt søvnbehov, økt selvtillit og storhetstanker, impulsivitet, ofte er man også euforisk, men man kan også være svært irritabel og f.eks skrike til folk man ikke kjenner. Man kan også ha økt taletrang, snakke fort og/eller mye, være svært rastløs og engasjere seg i lystbetonte aktiviteter uten å tenke på konsekvensene. Man er altså veldig "høyt oppe". Man har friske perioder mellom de bipolare episodene. 

Borderline personlighetsforstyrrelse er mer vedvarende, og man har ikke friske episoder. Lidelsen kjennetegnes av frykt for å bli forlatt, ustabile forhold, ustabilt selvbilde, ustabilt humør, impulsivitet, selvmordstanker, tomhetsfølelse og dissosiasjon. Humørsvingningene ved borderline pf er kortvarige (minutter, sekunder, eller timer) og utløses av hendelser, og man har ikke symptomfrie perioder som ved bipolar lidelse. Det er feil at mange med borderline er manipulerende,  en antok dette tidligere men det er kommet frem at disse pasientene har en sterk opplevelse av subjektiv smerte, og handler ikke for å manipulere andre. Selvsagt er noen med borderline manipulerende, slik som enkelteøvrige mennesker i befolkningen. Det har blitt utarbeidet gode behandlingsmuligheter for denne lidelsen. Borderline kan ses på som en manglende evne til å regulere følelser som fører til ustabile og intense følelser, ustabile forhold,  ustabilt selvbilde, impulsivitet etc. Man har i dag DBT, eller MBT som har vist seg å være svært vellykket i behandlingen av eupf. Men igjen, mennesker med borderline er som regel ikke manipulerende eller vanskelige. Å leve med borderline er et sant helvete for dem som er rammet. Disse menneskene lider ekstremt som følge av sin lidelse, og 1/10 ender opp med å ta sitt eget liv til slutt .

Anonymkode: 38e0e...c09

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det en del som ikke stemmer. 

Bipolar lidelse kjennetegnes av langvarige (minst to uker) episoder med depresjon ( nedstemthet, lavt selvbilde, tiltaksløshet, lavt energinivå, skyldfølelse, apati osv), og episoder med mani eller hypomani, hvor en episode må vare i minst 4 dager for å få diagnosen. (Hypo)manikjennetegnes ved høyt energinivå, nedsatt søvnbehov, økt selvtillit og storhetstanker, impulsivitet, ofte er man også euforisk, men man kan også være svært irritabel og f.eks skrike til folk man ikke kjenner. Man kan også ha økt taletrang, snakke fort og/eller mye, være svært rastløs og engasjere seg i lystbetonte aktiviteter uten å tenke på konsekvensene. Man er altså veldig "høyt oppe". Man har friske perioder mellom de bipolare episodene. 

Borderline personlighetsforstyrrelse er mer vedvarende, og man har ikke friske episoder. Lidelsen kjennetegnes av frykt for å bli forlatt, ustabile forhold, ustabilt selvbilde, ustabilt humør, impulsivitet, selvmordstanker, tomhetsfølelse og dissosiasjon. Humørsvingningene ved borderline pf er kortvarige (minutter, sekunder, eller timer) og utløses av hendelser, og man har ikke symptomfrie perioder som ved bipolar lidelse. Det er feil at mange med borderline er manipulerende,  en antok dette tidligere men det er kommet frem at disse pasientene har en sterk opplevelse av subjektiv smerte, og handler ikke for å manipulere andre. Selvsagt er noen med borderline manipulerende, slik som enkelteøvrige mennesker i befolkningen. Det har blitt utarbeidet gode behandlingsmuligheter for denne lidelsen. Borderline kan ses på som en manglende evne til å regulere følelser som fører til ustabile og intense følelser, ustabile forhold,  ustabilt selvbilde, impulsivitet etc. Man har i dag DBT, eller MBT som har vist seg å være svært vellykket i behandlingen av eupf. Men igjen, mennesker med borderline er som regel ikke manipulerende eller vanskelige. Å leve med borderline er et sant helvete for dem som er rammet. Disse menneskene lider ekstremt som følge av sin lidelse, og 1/10 ender opp med å ta sitt eget liv til slutt .

Alt jeg sa stemte, men til forskjell fra deg kopierte jeg ikke ut en hel wikipediaartikkel, men tok ut det viktigste med størst relevans. 

Vet ikke helt hvor du har kompetansen din ifra, men ifra både icd og dsm er manipulerende og vanskelig et sentralt trekk i en borderlinelidelse, det er også mange som feilaktig blir diagnostisert med borderline fordi de er manipulerende. 

Om du har noe mer å komme med utover en semisitering av wikipediaartiklene for å passe symptomene inn i ditt bilde av hvordan de er venter jeg i spenning.

Skrevet
12 minutter siden, Fjeud skrev:

Alt jeg sa stemte, men til forskjell fra deg kopierte jeg ikke ut en hel wikipediaartikkel, men tok ut det viktigste med størst relevans. 

Vet ikke helt hvor du har kompetansen din ifra, men ifra både icd og dsm er manipulerende og vanskelig et sentralt trekk i en borderlinelidelse, det er også mange som feilaktig blir diagnostisert med borderline fordi de er manipulerende. 

Om du har noe mer å komme med utover en semisitering av wikipediaartiklene for å passe symptomene inn i ditt bilde av hvordan de er venter jeg i spenning.

Hvis du faktisk leser diagnosekriteriene i DSM-5 så ser du at det er disse jeg har ramset opp. I ICD-10 står det heller ingenting om det å være manipulerende eller vanskelig. Jeg har heller ikke kopiert enn wikipedia-artikkel, men listet opp symptomene og skrevet at disse menneskene ikke er manipulerende. 

Å passe symptomene inn i mitt bilde av hvordan de er? Diagnosekriteriene er ganske bastante, og nevner ingenting om manipulasjon. 

Her har du link til ICD-10:

https://finnkode.ehelse.no/#icd10/1/0/0/-1

Her har du link til diagnosekriteriene i DSM-5: https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/here-there-and-everywhere/201112/borderline-personality-disorder-big-changes-in-the-dsm-5%3famp

"Borderline Personality Disorder

A pervasive pattern of instability of interpersonal relationships, self-image, and affects, and marked impulsivity beginning by early adulthood and present in a variety of contexts, as indicated by five (or more) of the following:

(1) frantic efforts to avoid real or imagined abandonment. Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.

(2) a pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation

(3) identity disturbance: markedly and persistently unstable self image or sense of self

(4) impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., spending, sexsubstance abuse, reckless driving, binge eating). Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5.

(5) recurrent suicidal behavior, gestures, or threats, or self-mutilating behavior

(6) affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability, or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days)

(7) chronic feelings of emptiness

(8) inappropriate, intense angeror difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights)

(9) transient, stress-related paranoid ideation or severe dissociative symptoms"

Det er altså ikke nevnt i verken ICD eller DSM at disse pasientene er manipulerende. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du leser videre i icd og dsm står det opplyst i begge at både stor frykt for å bli forlatt og suicidal atferd manifisterer i det man på folkemunne omtaler som manipulering. Det er ikke en makivelliansk form for manipulasjon fordi de prøver å oppnå noen uklare mål, men en form for manipulasjon/skrik om hjelp for å få behovene som medfølger borderlinelidelsen møtt. Det er også mange som argumenterer for at målet med denne atferden er så åpenbar at det ikke kan klasifiseres som manipulasjon, og det er også derfor det ble fjernet som et spesifikt symptom, men slik manipulasjon brukes på folkemunne i dagens Norge ville jeg brukt det ordet. 

Vil videre spesifisere at jeg med det ikke mener at det er en ondsinnet form for manipulasjon, men at det for behandlere kan være vanskelig å gi tilstrekkelig hjelp, samt å vite om trusler om selvmord kommer som følge av et ønske/intensjon om å ende sitt eget liv, eller om det gjøres for at de spesifikt ønskes å legges inn for eksmpel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...