Example Skrevet 29. oktober 2018 #21 Skrevet 29. oktober 2018 14 timer siden, Kristina Schwartz skrev: ...i latter. Godt å bli kvitt Erna og gjengen. Men synd akkurat Støre blir statsminister, da. Vel, flertallet av KrFs stotingsrepresentanter ønsker ikke å bytte til venstresiden. De er også valgt på et annet grunnlag. De kan i praksis stemme som de ønsker, og behøver ikke følge KrFs linje om det blir full splittelse i partiet. Selvfølgelig er det nært et politisk selvmord for dem, men det er ikke sikkert de ser en fremtid med et rødt KrF. Samtidig er de blå de som ble valgt i KrFs kjerneområde fra Agder og Rogaland. Ap er avhenige av seks stemmer fra KrF (uten MdG og Rødt), fire med. Hvis tre eller flere stemmer imot partilinja, så har de et problem. Fem av KrFs åtte representanter ønsker ikke rødt styre. 1
Jalp Skrevet 29. oktober 2018 #22 Skrevet 29. oktober 2018 Bra engasjement i denne tråden, må jeg si. Til de mange som har sitert meg: Jeg har ikke kapasitet til å svare dere alle men jeg skal heller klargjøre mitt syn litt kort her: Populisme mener jeg er negativt. Om den kommer fra ytre høyre eller venstre. Grunnen til det er at den serverer enkle løsninger på kompliserte utfordringer. Disse enkle løsningene er ikke egnet til å løse de aktuelle utfordringene da man underslår fakta og de underliggende nyansene som har avgjørende betydning. Populismen er rettet mot velgere som ikke gidder å sette seg inn i de ulike sidene ved kompliserte utfordringer. Konsekvensen er at man avgir sin stemme på feil grunnlag. Og så uteblir løsningene og vi får mer misnøye. Det er negativt for demokratiet og kan i verste fall svekke det. Det er farlig. Typisk eksempel: Er du avhengig av trygdeytelser og lar deg lure av FRP`s misnøyeretorikk slik at du nettopp stemmer FRP? Da har du mest sannsynlig gjort en kjempetabbe fordi FRP vil svekke velferdsytelser for å finansiere sine løfter om skattelette til de mest velstående. Fem år med den sittende regjering har vist oss det. Det er mitt syn men dere trenger ikke være enige. Det viktigste er faktisk politisk engasjement for likegyldighet er livsfarlig for et demokrati. 2
Gjest Overrasket Skrevet 29. oktober 2018 #23 Skrevet 29. oktober 2018 Uten at jeg selv skal gjøre meg skyldig i det samme, så ser det vel nå ut til at denne tråden muligens var litt i overkant bombastisk.
Stina234 Skrevet 30. oktober 2018 #24 Skrevet 30. oktober 2018 Tror denne tråden bør avgå med døden. Maktgale Hareide får nok ikke viljen sin. 1
Drizzt Skrevet 30. oktober 2018 #25 Skrevet 30. oktober 2018 2 timer siden, Stina234 skrev: Tror denne tråden bør avgå med døden. Maktgale Hareide får nok ikke viljen sin. Ingenting er avgjort før vi får resultatene fra landsmøtet. Han endrer reglene underveis, så kanskje et mirakel skjer og noen blå ombestemmer seg og stemmer rødt. Hemmelige valg og sånt, vet du, lobbysme og sånt. 3
Gjest Minesveiper Skrevet 30. oktober 2018 #26 Skrevet 30. oktober 2018 (endret) Det ser ut som Hareide taper. Jeg er spent på om Krf i regjering klarer å vinne tilbake velgere. I perioden de har sittet utenfor regjering har de sakte, men sikkert mistet oppslutning. Det er vanskelig å si om høyresiden eller venstresiden er et bedre valg for dem med tanke på oppslutning. En ting virker klart for meg i alle fall og det er at mange av de engasjerte i Krf hadde nok stemt høyre om det ikke hadde vært for at de er Kristne. Jeg tror også Hareide trekker seg som partileder. Det er ikke naturlig at han skal lede partiet i en retning som alle vet at han ikke står innenfor. Lurer på hvilken posisjon han eventuelt får etterpå. Det er mulig han blir statsråd uansett. Han gamblet lederposisjonen sin på dette valget, og jeg sliter med å se hvorfor han gjorde det med mindre det er slik at han alltid har vært noe venstreorientert. Bare spekulasjon fra min side, men jeg hadde vært lei om jeg hadde vært venstreorientert og måtte lede partiet til høyre i en tid hvor man har sett at partiet taper velgere på å være på høyresiden. Derfor blir det litt spennende å se om oppslutningen går opp om de går i regjering med Erna. Endret 30. oktober 2018 av Minesveiper
Hamhamham Skrevet 31. oktober 2018 #27 Skrevet 31. oktober 2018 På 28.10.2018 den 17.43, BMW 5-serie 535D skrev: Anser nesten sannsynligheten til 80-20 i fordel støre. Vet ikke hva som er mest latterlig, ditt forsøk på sannsynlighetsregning eller at du ser ut til å være stolt over at du kjører dieselbil. En 5-serie med diesel, burde vært forbudt!
Hamhamham Skrevet 31. oktober 2018 #28 Skrevet 31. oktober 2018 10 timer siden, Drizzt skrev: Ingenting er avgjort før vi får resultatene fra landsmøtet. Han endrer reglene underveis, så kanskje et mirakel skjer og noen blå ombestemmer seg og stemmer rødt. Hemmelige valg og sånt, vet du, lobbysme og sånt. Jeg tror nok sannsynligheten er større for at det blir enda klarere blå seier ved et hemmelig valg enn at det skal snu og bli rød seier. Folk ønsker å være på den vinnende siden. Noen eksempler fra historien: -Etter JFK sin død viste meningsmålinger at et overveldende flertall hadde stemt på ham ved presidentvalget tre år tidligere. Faktum var at det var så å si dødt løp mellom JFK og Nixon. -Etter presidentvalget i 2016 spekulerte folk i at noen valgmenn kunne skifte fra Trump til Hillary i selve valgmennsvalget, men det var faktisk flere som lot være å stemme på Hillary, slik at seieren ble enda større enn den "skulle" vært.
Hamhamham Skrevet 31. oktober 2018 #29 Skrevet 31. oktober 2018 (endret) 10 timer siden, Minesveiper skrev: Han gamblet lederposisjonen sin på dette valget, og jeg sliter med å se hvorfor han gjorde det med mindre det er slik at han alltid har vært noe venstreorientert. Det var nok en kalkulert vurdering. Han visste godt at sannsynligheten var stor for at han ville tape denne kampen, og at det vil medføre at han etter alt å dømme må gå av. Han har tatt et valg. Enten på sin måte, eller ikke i det hele tatt. Det er helt greit, selv om han selvsagt burde startet denne prosessen for to år siden og ikke nå. Endret 31. oktober 2018 av Hamhamham
Bag Skrevet 31. oktober 2018 #30 Skrevet 31. oktober 2018 Jeg tror at mange av de "røde" og venstreorienterte i KrF egentlig ikke er det. Det bare det at de reagerer veldig negativt på FrP. Av to onder anser de Ap som det minste. Hvis et alternativ hadde vært Høyre uten FrP så ville dette nok fått mye større oppslutning enn noe annet.
Illuminatum Skrevet 31. oktober 2018 #31 Skrevet 31. oktober 2018 På 29.10.2018 den 16.31, Jalp skrev: Typisk eksempel: Er du avhengig av trygdeytelser og lar deg lure av FRP`s misnøyeretorikk slik at du nettopp stemmer FRP? Da har du mest sannsynlig gjort en kjempetabbe fordi FRP vil svekke velferdsytelser for å finansiere sine løfter om skattelette til de mest velstående. Fem år med den sittende regjering har vist oss det. Det er mitt syn men dere trenger ikke være enige. Det viktigste er faktisk politisk engasjement for likegyldighet er livsfarlig for et demokrati. Litt OT men greit å minne om at endringene i trygdeytelsene ble vedtatt under Stoltenbergregjeringen i 2011. Det tar bare lang tid å implementere. Jeg stemmer ikke Frp men rett skal være rett.
Bag Skrevet 31. oktober 2018 #32 Skrevet 31. oktober 2018 Selv om de røde ser ut til å tape finner jeg det overaskende at de fikk så stor oppslutning som de faktisk fikk. Men om det er redsel for FrP eller at de egentlig tilhører venstre siden vet jeg ikke.
Hamhamham Skrevet 31. oktober 2018 #33 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, Bag skrev: Selv om de røde ser ut til å tape finner jeg det overaskende at de fikk så stor oppslutning som de faktisk fikk. Men om det er redsel for FrP eller at de egentlig tilhører venstre siden vet jeg ikke. Mye av det skyldes påvirkning fra lederen og partisekretæren. Om de to i stedet hadde snakket hardt på å gå inn i regjering med H/FRP/V, så kan du banne på at det aldri hadde vært snakk om at nesten halve landsmøtet hadde ytret ønske om å gå inn i regjering med AP/SP med støtte fra SV. Videre er det mye underlig med dette landsmøtet. Om vi ser på der hvor KrF har sine stemmer, som har dannet grunnlaget for at de har 8 mandater på Stortinget, så fikk KrF ca. 10 % i snitt i Rogaland/Agderfylkene. Men på landsmøtet er alle fylker representert, og man har vel ikke tatt skikkelig hensyn til antall stemmer partiet har fått i hvert fylke, når det kommer til hvor mange delegater til landsmøtet hvert fylke får. Om det hadde blitt vektlagt ville blå side ledet mye, mye mer overlegent.
Bag Skrevet 31. oktober 2018 #34 Skrevet 31. oktober 2018 1 hour ago, Hamhamham said: Mye av det skyldes påvirkning fra lederen og partisekretæren. Om de to i stedet hadde snakket hardt på å gå inn i regjering med H/FRP/V, så kan du banne på at det aldri hadde vært snakk om at nesten halve landsmøtet hadde ytret ønske om å gå inn i regjering med AP/SP med støtte fra SV. Videre er det mye underlig med dette landsmøtet. Om vi ser på der hvor KrF har sine stemmer, som har dannet grunnlaget for at de har 8 mandater på Stortinget, så fikk KrF ca. 10 % i snitt i Rogaland/Agderfylkene. Men på landsmøtet er alle fylker representert, og man har vel ikke tatt skikkelig hensyn til antall stemmer partiet har fått i hvert fylke, når det kommer til hvor mange delegater til landsmøtet hvert fylke får. Om det hadde blitt vektlagt ville blå side ledet mye, mye mer overlegent. Nå lovet Hareide at man ikke skulle gå i regjering med FrP og det sitter nok hardt i mange KrF velgere. Hvis man nå velger å gjøre det så vil det helt klart medføre an avskalling. Det er nok en del som gjerne stemmer KrF men ikke hvis de støtter FrP. Jeg har oppfattet Hareide som et friskt pust som jeg trodde kunne gi KrF en hardt tiltrengt liberalisering. Jeg oppfatter Ropstad som svært konservativ med liten evne til å appellere til yngre og mer urbane velgere. Men nå får vi trolig se om min antagelse er riktig eller feil.
Jalp Skrevet 31. oktober 2018 #35 Skrevet 31. oktober 2018 22 timer siden, Stina234 skrev: Tror denne tråden bør avgå med døden. Maktgale Hareide får nok ikke viljen sin. Vil du hindre politisk debatt? Er det derfor du ikke ønsker debatten i denne tråden? Det er i politikken natur å oppsøke makt og innflytelse. Det er KRF og andre partiers eksistensgrunnlag. Hareide tror KRF får mer gjennomslag for sin politikk i samarbeid med det moderate venstre enn i en regjering med fløypartiet FRP. Det er fair og han satser sin politiske karriere på å gi det rådet. Så kan det tenkes at han ikke lykkes. Men han er ikke mer matgal enn andre politikere. Alle politikeres jobb er å søke makt. 4
BMW 5-serie 535D Skrevet 31. oktober 2018 Forfatter #36 Skrevet 31. oktober 2018 12 timer siden, Hamhamham skrev: Vet ikke hva som er mest latterlig, ditt forsøk på sannsynlighetsregning eller at du ser ut til å være stolt over at du kjører dieselbil. En 5-serie med diesel, burde vært forbudt! Ja jeg er stolt av å ha en flott og sterk bil som orker å dra meg dit jeg vil uten å være redd for ikke å komme frem. El burde vært forbudt, bensin fungerer som nødløsning men biler skal gå på diesel. Sterke dieselmotorer er alfa og omega 2
Hamhamham Skrevet 2. november 2018 #37 Skrevet 2. november 2018 På 31.10.2018 den 21.47, BMW 5-serie 535D skrev: Ja jeg er stolt av å ha en flott og sterk bil som orker å dra meg dit jeg vil uten å være redd for ikke å komme frem. El burde vært forbudt, bensin fungerer som nødløsning men biler skal gå på diesel. Sterke dieselmotorer er alfa og omega
Drizzt Skrevet 2. november 2018 #38 Skrevet 2. november 2018 Jo mer jeg hører på landsmøtet og de som taler der nå, jo mer blir jeg overbevist om at Krf bør aldri få gjennomslag for 99% av politikken sin. Det blir å ta Norge et par tusen år tilbake i tid.
Gjest Opie Skrevet 2. november 2018 #39 Skrevet 2. november 2018 På 28.10.2018 den 17.43, BMW 5-serie 535D skrev: Nå er nok erna ganske sjanseløs, erna leder kun med 6 delegater men både Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold gjenstår, det er røde fylker! Anser nesten sannsynligheten til 80-20 i fordel støre. KrF har klart å velte regjeringen som et siste nødskrik før sin egen død, de kommer ikke til å få noe serlig med stemmer ved neste valg, KrF er dødsdømte uansett hvordan utfallet hadde blitt. Tusen takk krf for å gå bak velgerne deres og gi fullstendig faen, og du hareide kommer sannsynligvis til å konvertere til ap når du har drept ditt eget parti, gratulerer!! Ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå