AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Er det noen som studerer fysioterapi eller er fysioterapeuter som kan fortelle meg litt om utdannelsen, jobben og arbeidsmarkedet? Er det noen som har studert i Danmark? Er studiet krevende, og er jobben fysisk krevende? Takk for alle svar 🙂 Anonymkode: df772...4d6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Dytter! Dette ønsker jeg også å bli, gjerne ta utdannelsen i Danmark da jeg har hørt mye godt om det. Anonymkode: bbff4...f8f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #3 Skrevet 29. oktober 2018 Det jeg vet om fysioterapi, er at det kan være svært vanskelig å få seg fast stilling de første årene. Det blir nok en del flytting og vikariater for å opparbeide seg erfaring. Anonymkode: a2000...585
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Skrevet 29. oktober 2018 Jeg er ikke fysioterapeut selv, men mannen min er Han har studert i Norge. Utdannelsen er en 3-årig bachelor + 1 år obligatorisk turnustjeneste (med veileder). Selve studiet er tungt, men interessant. Vanvittig mye som skal pugges. I tillegg er det høyt karaktersnitt for å komme inn. Så det er en fordel om du er skoleflink. Generelt er det viktig å være interessert i trening og hvordan kroppen fungerer. Arbeidsmarkedet er tøft. Det utdannes for mange fysioterapeuter, og arbeidsgiverne ser helst at man har erfaring. Ofte kan det også være vanskelig å få fast. Men et tips er å ikke være kresen som nyutdannet. Får du et vikariat langt ut i gokk kan det være nøkkelen til drømmejobben noen år senere. Erfaring er gull verdt. Jobben kan være krevende både fysisk og mentalt. Spørs litt hvor du jobber. Er det stor pasientpågang kan det ofte bli stress og en del overtid. På en annen side er det fantastisk deilig å ha fri hver helg, høytider og kunne avspasere etter mye overtid. Man får muligheten til å hjelpe mennesker i vanskelige situasjoner. Kroppen er utrolig. Tenk deg at en person lærer seg å gå igjen takket være deg, etter en ulykke. Det er også en del kontortid, noe som egentlig er fint for å "koble av". Skrive journaler, henvisninger, osv. En variert jobb Fysioterapeuter jobber ofte tett med ergoterapeuter. Ergoterapi er også spennende, men ikke like krevende som fysioterapi. Kunne det eventuelt vært noe? Anonymkode: 6499d...3b3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Skrevet 29. oktober 2018 Og når det gjelder å ta utdannelsen i utlandet. Sjekk mulighetene for autoriasjon i Norge etter utdannelse. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men det er kjedelig om du tar en utdannelse du ikke kan få bruk for her. Vær kritisk! Har hørt mange skrekkhistorier. Lykke til Anonymkode: 6499d...3b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå