Gå til innhold

Bligthed ovum- andres erfaringer v/medisinsk abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var gravid og ønsket tidlig UL. Var på ul da jeg var 7+3. Der ble det mistenkt BO, jeg hadde fostersekk men den var tom. Det ble tatt blodprøver osv og ny ul etter noen dager. Var fortsatt litt stigning i hcg, men ble konstantert BO. Fikk da tabletter og skulle ta medisinsk abort hjemme. Det gikk forsåvidt mye bedre enn forventet og mindre smerter enn jeg trodde. Hadde ikke smerter dagen etter, men smertene har kommet i dagene etter det igjen. Nå er det 4 dager siden og jeg føler nesten jeg blør mer enn jeg gjorde ved aborten og at jeg har mer smerter/ubehag, men samtidig ikke så mye at jeg ikke holder ut. Er dette noe dere som har vært gjennom det samme erfarte? Tenker at ved en BO så er det vel mindre som skal ut enn når embryo har fått utvikle seg.  

Når avtok smertene hos dere?

Også lurer jeg på når dere sluttet å blø, samt når mensen hos dere kom tilbake?

Hvor lang tid tok det før dere ble gravide igjen? 

Aldri vært gravid tidligere så jeg har svært lite erfaring, og et hav med spm.. 

Anonymkode: 25624...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Utrolig leit at du måtte oppleve dette :( Vet hvordan du har det.. utrolig fælt.. :( 

Jeg fikk cytotec og satte de kl 18 på kvelden. ca rundt 12 hadde jeg så vondt at det føltes som en fødsel med konstante rier som ALDRI ga seg.. blødde ikke nevneverdig før dagen etterpå.. og da mye.. smertene gav seg på morgenkvisten..etter det bare mens smerter i noen dager.. blødde en god stund,7-9 dager eller noe sånt fra eller til..husker ikke eksagt..

Det kan være det sitter rester igjen som skaper smertene hos deg,og blødninger. Skal du til kontroll? jeg måtte ringe å forklare situasjonen da jeg fortsatt hadde rester igjen,og fikk en UL . husker ikke helt om det var blødning eller smerter som gjorde at jeg mistenkte rester.

mensen kom etter 5 uker. Jeg hadde aborten i april,og ble gravid igjen i slutten av juni :) 

Skrevet

Så trist å høre!

Hadde BO som ble oppdaget 8+3. Fikk piller som jeg tok ca kl 12 og ca kl 17 begynte smertene å ta seg opp og var noen timer der hvor jeg hadde veldig vondt. Dagen etter var egentlig smertene helt borte. Blødde i ca 12 dager etterpå. Litt av og på på slutten. Og mot slutten kom det plutselig fortsatt litt store blodklumper. Var hos gyn 2 1/2 uke etterpå (av andre grunner) og da sa hun at alt så fint ut og at livmoren hadde fin fasong osv.

Fikk tilbake mensen etter akkurat 28 dager, som er normal syklus for meg. Dette var i september, så fortsatt ikke gravid, men håper det endrer seg etter denne uken med EL.

lykke til :)

Anonymkode: 86826...319

Skrevet

Fikk påvist BO på privat ultralyd i uke 9. Men stolte ikke helt på han som jobbet der, så ville ikke ta imot pillene da. Han henviste meg til sykehus. Måtte ringe og purre på de for å få komme inn. Var på privat ultralyd en torsdag og kom ikke inn på sykehus før etter helgen. 

Tok pillene ca i ti-tiden, begynte å blø i tolv-tiden. Blødde ikke så mye, mye mindre enn da jeg hadde en missed abortion et par år tidligere. Blødde ikke så mye dagene etter heller. Veldig uregelmessig syklus etter dette. 

Dette var i oktober 2016. Ble gravid i mars 2017, og fødte i desember 2017. Da hadde det vært noen mnd uten prøving, pga noen tragiske omstendigheter i nær familie.

Anonymkode: 6a522...db0

Skrevet
19 timer siden, BethD skrev:

Først: Utrolig leit at du måtte oppleve dette :( Vet hvordan du har det.. utrolig fælt.. :( 

Jeg fikk cytotec og satte de kl 18 på kvelden. ca rundt 12 hadde jeg så vondt at det føltes som en fødsel med konstante rier som ALDRI ga seg.. blødde ikke nevneverdig før dagen etterpå.. og da mye.. smertene gav seg på morgenkvisten..etter det bare mens smerter i noen dager.. blødde en god stund,7-9 dager eller noe sånt fra eller til..husker ikke eksagt..

Det kan være det sitter rester igjen som skaper smertene hos deg,og blødninger. Skal du til kontroll? jeg måtte ringe å forklare situasjonen da jeg fortsatt hadde rester igjen,og fikk en UL . husker ikke helt om det var blødning eller smerter som gjorde at jeg mistenkte rester.

mensen kom etter 5 uker. Jeg hadde aborten i april,og ble gravid igjen i slutten av juni :) 

Takk for svar! Selvom det ikke er noe allright, så er det allikevel litt godt med svar fra andre som har vært gjennom det samme:) Jeg er heldig fra før og har generelt lite mensensmerter, så kan jo også være at de smertene jeg har er litt sterkere mensensmerter, så blir det litt mye siden jeg ikke er vant med det. Hjelper med smertestillende:) Jeg skal ikke på kontroll. Skulle ta en graviditetstest etter 4 uker. Slo den ut så skulle jeg ta kontakt med sykehuset.

Når du sier mensen kom etter 5 uker, er det 5 uker fra dagen du satte pillene? 

Så godt å høre at det ikke tar så altfor lang tid:) 

-Ts

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist å høre!

Hadde BO som ble oppdaget 8+3. Fikk piller som jeg tok ca kl 12 og ca kl 17 begynte smertene å ta seg opp og var noen timer der hvor jeg hadde veldig vondt. Dagen etter var egentlig smertene helt borte. Blødde i ca 12 dager etterpå. Litt av og på på slutten. Og mot slutten kom det plutselig fortsatt litt store blodklumper. Var hos gyn 2 1/2 uke etterpå (av andre grunner) og da sa hun at alt så fint ut og at livmoren hadde fin fasong osv.

Fikk tilbake mensen etter akkurat 28 dager, som er normal syklus for meg. Dette var i september, så fortsatt ikke gravid, men håper det endrer seg etter denne uken med EL.

lykke til :)

Takk for svar:) Så godt å høre at kroppen din hadde ordnet opp. Håper virkelig min klarer det også, at jeg slipper noe mer. 

Var det da 28 dager fra dagen du satte pillene? 

Så spennende! Krysser fingrene for deg😊 Lykke til, til deg og😊

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk påvist BO på privat ultralyd i uke 9. Men stolte ikke helt på han som jobbet der, så ville ikke ta imot pillene da. Han henviste meg til sykehus. Måtte ringe og purre på de for å få komme inn. Var på privat ultralyd en torsdag og kom ikke inn på sykehus før etter helgen. 

Tok pillene ca i ti-tiden, begynte å blø i tolv-tiden. Blødde ikke så mye, mye mindre enn da jeg hadde en missed abortion et par år tidligere. Blødde ikke så mye dagene etter heller. Veldig uregelmessig syklus etter dette. 

Dette var i oktober 2016. Ble gravid i mars 2017, og fødte i desember 2017. Da hadde det vært noen mnd uten prøving, pga noen tragiske omstendigheter i nær familie.

Anonymkode: 6a522...db0

Jeg var også hos privat gynekolog, men hun henviste meg til sykehuset for å få en annens mening i tillegg. Uff, da ble det en del venting for deg da..  Jeg var heldig sånn sett, det tok bare en dag før jeg fikk time på sykehuset. Men takk for svar og tilbakemelding. Og veldig koselig å høre at du fikk barn ikke så altfor lenge etterpå😊

Skrevet

Jeg hadde BO i uke 13 første gang jeg ble gravid. Utskrapningen gikk fint og jeg ble gravid ila de neste 14 dagene som resulterte i en frisk og nydelig baby 9 mnd etterpå❤️ Lykke til❤️

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Selvom det ikke er noe allright, så er det allikevel litt godt med svar fra andre som har vært gjennom det samme:) Jeg er heldig fra før og har generelt lite mensensmerter, så kan jo også være at de smertene jeg har er litt sterkere mensensmerter, så blir det litt mye siden jeg ikke er vant med det. Hjelper med smertestillende:) Jeg skal ikke på kontroll. Skulle ta en graviditetstest etter 4 uker. Slo den ut så skulle jeg ta kontakt med sykehuset.

Når du sier mensen kom etter 5 uker, er det 5 uker fra dagen du satte pillene? 

Så godt å høre at det ikke tar så altfor lang tid:) 

-Ts

Ja, 5 uker fra jeg begynte å blø :) 

masse lykke til !!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:) Så godt å høre at kroppen din hadde ordnet opp. Håper virkelig min klarer det også, at jeg slipper noe mer. 

Var det da 28 dager fra dagen du satte pillene? 

Så spennende! Krysser fingrene for deg😊 Lykke til, til deg og😊

Ja, 28 dager fra jeg tok pillene. Jeg hadde en MA i mai og da hadde jeg utskrapning i stedet for pillekur, og da tok det 38 dager før den kom tilbake, men hørt at det er best for kroppen med piller og kroppen gjenre kommer seg raskere da. Hadde forresten positiv graviditetstest i ca 14 dager etter jeg tok pillene.

Håper den sitter for deg neste gang og at kroppen kommer raskt tilbake til normal!

Skrevet (endret)
På 28.10.2018 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg var gravid og ønsket tidlig UL. Var på ul da jeg var 7+3. Der ble det mistenkt BO, jeg hadde fostersekk men den var tom. Det ble tatt blodprøver osv og ny ul etter noen dager. Var fortsatt litt stigning i hcg, men ble konstantert BO. Fikk da tabletter og skulle ta medisinsk abort hjemme. Det gikk forsåvidt mye bedre enn forventet og mindre smerter enn jeg trodde. Hadde ikke smerter dagen etter, men smertene har kommet i dagene etter det igjen. Nå er det 4 dager siden og jeg føler nesten jeg blør mer enn jeg gjorde ved aborten og at jeg har mer smerter/ubehag, men samtidig ikke så mye at jeg ikke holder ut. Er dette noe dere som har vært gjennom det samme erfarte? Tenker at ved en BO så er det vel mindre som skal ut enn når embryo har fått utvikle seg.  

Når avtok smertene hos dere?

Også lurer jeg på når dere sluttet å blø, samt når mensen hos dere kom tilbake?

Hvor lang tid tok det før dere ble gravide igjen? 

Aldri vært gravid tidligere så jeg har svært lite erfaring, og et hav med spm.. 

Jeg har mistet 3 ganger i MA. To ganger behandlet på sykehus med Cytotec. Begge ganger utskrevet samme dag. Første gang mistet jeg i uke 14+ (fosteret hadde dødd sånn 3 til 3 1/2 uke tidligere) og så hadde jeg småblødninger og ekstreme smerter hele tiden etter cytotec, jeg visste ikke at det var unormalt. Etterhvert hadde jeg også gul/grønn utflod og prøvde å få ul men det ville ingen gi. Digital test viste også et par mnd etter cytotec gravid 1-2. Så fikk jeg plutselig styrtblødning hvor det var som en fontene ut av underlivet og jeg hadde falt i bakken hadde ikke min mann tatt i mot meg. Jeg måtte på legevakten men de sa bare at jeg hadde kanskje hatt en SA igjen. Jeg visste jo ikke. Jeg hadde ikke erfaring. De gav intravenøs veske, målte blodtrykk og sendte meg hjem. Noen uker senere fikk jeg intense smerter og kramper fra livmoren og var da i syden. Der hadde de gynekologisk legevakt som tok ultralyd og fant hele 2,9cm rester i livmor og en veldig irritert livmor. De våget ikke å ta utskraping i fare for å ødelegge livmor med tanke på tilstanden og gav meg kur med tabletter (tror det var provera og femar) total behandling i 3uker og badeforbud. Det fikk orden på kroppen og livmoren. Jeg ble gravid igjen på direkten og mistet igjen i uke 10+5 litt mer ca. MA igjen. blødninger i over 1mnd insisterte på UL på grunnlag av bakrunn og fikk dette. Før de skrev meg ut hadde de flere ganger bekreftet at det var HELT TOMT for jeg spurte igjen og igjen. På ultralyd så de masse rester og jeg ble lagt inn på utskraping. Tredje gang hadde jeg halvveis SA i uke 9+ men kroppen klarte ikke avslutte aborten ved å tømme livmor helt så jeg insisterte på å slippe å gå i 1mnd+ men få utskraping nå. Jeg fikk utskraping 2 dager etter aborten på grunnlag av historikk.

Jeg har veldig dårlig erfaring med å ordne ufrivillig abort medisinsk...

Jeg tror smertene skal bare vare maks 1uke og at blødningene skal avta og forsvinne innen et par uker.. Pga komplikasjonene tok det evigheter å bli gravid igjen.

Hadde jeg levd for 50år siden og dette skjedde hadde jeg strøket med allerede første gang.

Mvh kvinne35+

Endret av kvinne35+
Skrevet

Fikk konstantert MA en mandag og tok piller samme formiddag. Blødde mye og klumpete samme kveld men så spottet jeg bare etterpå. Skulle ha kontroll 2,5 uker etterpå (pga. ferieavvikling, midt i fellesferien dette). Kom på kontroll og fikk beskjed om at nesten ingenting var kommet ut 😑 Ble da anbefalt revisio, noe jeg var klar for selv og. Skjer dette igjen blir jeg å kreve kontroll etter max 1 uke 😖 Ville absolutt bedt om en kontroll, forstår ikke at det ikke er blitt rutine.. 

Anonymkode: 3fb0f...aad

Skrevet
På 31.10.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Fikk konstantert MA en mandag og tok piller samme formiddag. Blødde mye og klumpete samme kveld men så spottet jeg bare etterpå. Skulle ha kontroll 2,5 uker etterpå (pga. ferieavvikling, midt i fellesferien dette). Kom på kontroll og fikk beskjed om at nesten ingenting var kommet ut 😑 Ble da anbefalt revisio, noe jeg var klar for selv og. Skjer dette igjen blir jeg å kreve kontroll etter max 1 uke 😖 Ville absolutt bedt om en kontroll, forstår ikke at det ikke er blitt rutine.. 

Anonymkode: 3fb0f...aad

ja bare les innlegget mitt over. Helt sprøtt at de skal være så vanskelige med å ta ultralyd noen uker etter medisinsk abort.

Skrevet

Fikk påvist BO i uke 12, tok tablettene en formiddag noen dager senere og var "ferdig" samme ettermiddag uten store smerter, deretter hadde jeg menslignende blødning i ca 2 uker og fikk igjen mensen 35 dager etter jeg tok tablettene. Ble gravid igjen ca et halvt år senere.

Anonymkode: f8f83...2da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...