AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Hva regnes som egenkapital til bolig? Jeg vet at den er 15%. Vil det si at om en kjøper et hus til 3 mill med takst 3 mill, må man ha 15% av pengene selv? Hva skjer isf om en får kjøpt huset til 3 mill for 2 mill? Altså takst er 3 mill, men en fikk huset for 2 mill? Er da det overskytende regnet som egenkapital? Slik at man får lånt de 2 millionene i sin helhet? Anonymkode: 12b7e...042
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Du må ha 15 % av kjøpesummen, uansett om du kjøper bolig 1 million over eller 1 million under takst. En boklig til 4 millioner betyr at du må kunne stille med 600 000 i egenkapital. Anonymkode: b6e41...e90 1
Ullvott Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Nei, man må ha 15% av den summen man må betale. Uavhengig av takst og prisantydning. Det er en sikkerhet for banken. Enkelt sagt: Hvis du får kjøpt huset for 2 mill, betyr det jo at ingen andre er interessert i kjøpe det for en høyere sum, og da er det 2 mill som er husets reelle markedsverdi. Hvis ikke kunne man jo bare fått en megler til å komme med en kunstig høy prisantydning for å omgå hele egenkapitalkravet. 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 1 minutt siden, Ullvott skrev: Nei, man må ha 15% av den summen man må betale. Uavhengig av takst og prisantydning. Det er en sikkerhet for banken. Enkelt sagt: Hvis du får kjøpt huset for 2 mill, betyr det jo at ingen andre er interessert i kjøpe det for en høyere sum, og da er det 2 mill som er husets reelle markedsverdi. Hvis ikke kunne man jo bare fått en megler til å komme med en kunstig høy prisantydning for å omgå hele egenkapitalkravet. Det er snakk om et hus som noen i familien eier. Markedsverdi er nok minst 3 mill (takst er 3 mill), men jeg kan få kjøpt det for 2 mill pga omstendigheter. Kan en megler bare komme med en kunstig høy prisantydning? Ettersom jeg forstår på kravene er det 85% av markedsverdi som kreves av bankene? Anonymkode: 12b7e...042
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om et hus som noen i familien eier. Markedsverdi er nok minst 3 mill (takst er 3 mill), men jeg kan få kjøpt det for 2 mill pga omstendigheter. Kan en megler bare komme med en kunstig høy prisantydning? Ettersom jeg forstår på kravene er det 85% av markedsverdi som kreves av bankene? Anonymkode: 12b7e...042 Det er ikke riktig. Du må ha 15% av kjøpesum. Anonymkode: b6e41...e90
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke riktig. Du må ha 15% av kjøpesum. Anonymkode: b6e41...e90 Ok. Så hypotetisk sett, om en nærmest får et hus av noen i familien til f. eks 3 mill takst eller markedsverdi for 100000, kan man likevel bare låne 85000? Anonymkode: 12b7e...042
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #7 Skrevet 28. oktober 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så hypotetisk sett, om en nærmest får et hus av noen i familien til f. eks 3 mill takst eller markedsverdi for 100000, kan man likevel bare låne 85000? Anonymkode: 12b7e...042 Ja Anonymkode: 3ef80...2dc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #8 Skrevet 28. oktober 2018 Man kan jo "lure" systemet. Hvis de for x skriver huset over på deg og du da tar opp 85% av markedsverdi som lån. Da vil du jo få 85% av 3 mill, hvis du har økonomi til det. Anonymkode: c7f57...861
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: 3ef80...2dc Dette kan ikke stemme. Får ringe banken i morgen. Anonymkode: 12b7e...042
Ullvott Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Jeg gav mitt første svar med utgangspunkt i at det var en annonsert bolig på det åpne markedet. Hvis man kjøper en bolig på det åpne markedet er salgssummen den reelle markedsverdien. Men, siden du kom med rimelig sentral informasjon i ditt svar til meg, vil jeg moderere meg og utdype svaret. Når boligen ikke selges på det åpne markedet må man vurdere et «forsvarlig verdigrunnlag». Det er 85% av den forsvarlige markedsverdien du kan få låne. Resten av verdien vil nærmest være å regne som en slags gave fra familien din til deg; noe som vil utgjøre hele eller deler av egenkapitalen. (NB: jeg er ingen skatteekspert, men jeg tror du må skatte av fordelen du får ved å kjøpe bolig til underpris. Det bør du sjekke.) Kilde: Boliglånsforskriften Endret 28. oktober 2018 av Ullvott 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 Akkurat nå, Ullvott skrev: Jeg gav mitt første svar med utgangspunkt i at det var en annonsert bolig på det åpne markedet. Hvis man kjøper en bolig på det åpne markedet er salgssummen den reelle markedsverdien. Men, siden du kom med rimelig sentral informasjon i ditt svar til meg, vil jeg moderere meg og utdype svaret. Når boligen ikke selges på det åpne markedet må man vurdere et «forsvarlig verdigrunnlag». Det er 85% av den forsvarlige markedsverdien du kan få låne. Resten av verdien vil nærmest være å regne som en slags gave fra familien din til deg; noe som vil utgjøre hele eller deler av egenkapitalen. (NB: jeg er ingen skatteekspert, men jeg tror du må skatte av fordelen du får ved å kjøpe bolig til underpris. Det bør du sjekke.) Dette høres mye mer fornuftig ut. Anonymkode: 12b7e...042
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 Du må bare ha 15% av den summen du betaler. Hvis vi sier at du har 15% av 2 mill, så kan du fortsatt by på hus med prisantydning 2,5 mill, så lenge du ikke byr mer enn 2 mill. Hvis huset fra familien din har en verdi på 3 mill, men du kan få det til 2 mill, holder det fortsatt å ha 15% av 2 mill. Anonymkode: f94af...8e3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bare ha 15% av den summen du betaler. Hvis vi sier at du har 15% av 2 mill, så kan du fortsatt by på hus med prisantydning 2,5 mill, så lenge du ikke byr mer enn 2 mill. Hvis huset fra familien din har en verdi på 3 mill, men du kan få det til 2 mill, holder det fortsatt å ha 15% av 2 mill. Anonymkode: f94af...8e3 Ser ut som en kun trenger å ha 85% av det huset har, som ovennevnt, forsvarlig verdigrunnlag. Anonymkode: 12b7e...042
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 Var i banken i dag. Kan bekrefte at det Ullvott skriver stemmer. De går ut fra forsvarlig verdigrunnlag og inntekten maks 5 ganger på den som søker lån. Anonymkode: 12b7e...042 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå