Gå til innhold

Noen sangere her? Jeg blir så hes under konserter, noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synger i kor. Koret er lite, så vi er avhengig av at alle har stemmen på stell når vi synger konserter, men jeg blir så hes at jeg nesten alltid får problemer med tonene (særlig i det nedre del av registeret) mot slutten av konserten. Vi har alltid lang oppvarming/prøve før selve konserten, så det kan hende at det rett og slett blir litt for mye for meg, men vi har ofte lange øvelser også uten at jeg nødvendigvis har det samme problemet da. Det virker også som at de andre i koret unngår dette, selv om vi synger like mye.

Er det noen som har noen forklaring til at dette skjer, eller tips til å unngå at det skjer? Jeg vil så gjerne kunne yte 100% under en hel konsert.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du riktig teknikk? 

Anonymkode: 6c0f0...273

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hes stemme. Det hjelper å drikke varmt vann med sitron. Eller te. 

Anonymkode: be49d...cba

• Liker 1
Skrevet

Du trenger mer sangtrening med teknikkøvelser.

Det viktigste er å lære ordentlig å bruke magen - og minimere luftbruk. Akkurat det trenger du sangtimer for - så du må nesten bare vurdere om dette er en interesse for deg i den grad at du er villig til å betale for sangtimer eller om det bare er OK å fortsette å være hes.

Sitronvanntrikset brukte jeg selv endel (utøvde klassisk sang for mange år siden) - men det hjelper jo ikke på manglende teknikk.

Endel som går på musikkhøyskoler osv har noe mer rimelig sangundervisning enn utdannede private.

Kan for alt jeg vet finnes noe grunnleggende på youtube når jeg tenker meg om :) 

Anonymkode: f0d61...e9f

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Nei jeg har nok ikke god nok teknikk. Jeg har aldri tatt sangtimer, men det er noe jeg skal tenke på. Det gir mening at jeg bruker for mye luft, så det er kanskje det første jeg må jobbe med. Vi synger mye klassiske verker, så jeg vil gjerne ha best mulig kontroll over stemmen. Skal ta meg en runde på YouTube i første omgang og se om det finnes noe der, men tror jeg skal ta en titt etter noen som kan gi meg noen timer også. Vi er på ingen måte profesjonelle, men synger mange konserter og sangen er min favoritt-fritidssyssel, så jeg bruker gjerne ekstra tid på å bli bedre.

Jeg er ofte tørst når jeg synger, så jeg drikker mest (kaldt) vann, men kan nok bli flinkere til å alternere med varmt sitronvann. Det var også et godt tips :)

Skrevet

Kan ikke dirigenten deres om pusteteknink og bruk av støtte etc.? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Kan ikke dirigenten deres om pusteteknink og bruk av støtte etc.? 

Jo, det gjør hun nok, men hun bruker ikke tid på hver av sangernes teknikk. Når jeg tenker meg om så kan jeg høre med henne om hun kan bruke litt tid på meg alene, men hun er vel egentlig ikke sanglærer i så måte.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, DobbelX skrev:

Jo, det gjør hun nok, men hun bruker ikke tid på hver av sangernes teknikk. Når jeg tenker meg om så kan jeg høre med henne om hun kan bruke litt tid på meg alene, men hun er vel egentlig ikke sanglærer i så måte.

Hvis man skal bruke stemmer som sitt instrument slik som dirigenten gjør. Så er det ganske vesentlig å kunne lære sangerene sine god teknikk. 

Kan være det er flere i koret ditt som kunne trengt det. Kanskje tipse dirigenten om å bruke mer tid på det under øvelser. 

Skrevet
12 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Hvis man skal bruke stemmer som sitt instrument slik som dirigenten gjør. Så er det ganske vesentlig å kunne lære sangerene sine god teknikk. 

Kan være det er flere i koret ditt som kunne trengt det. Kanskje tipse dirigenten om å bruke mer tid på det under øvelser. 

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at det er dirigentens oppgave å fokusere på hver enkelt sangers sangteknikk, men at det heller er en sanglærers oppgave (men det er mulig jeg tar feil). Min dirigent er en dyktig musiker og god til å jobbe med korets klang og musikkformidling, men det var ikke sang som var hennes hovedinstrument da hun selv var utøvende, så jeg er ikke så sikker på at hun er riktig person (ei heller at det egentlig er hennes jobb) til å lære bort individuell sangteknikk.

Jeg skal høre med henne, hun kan nok sikkert gi meg noen tips, men det spørs om jeg skal se meg om etter noen privattimer hos en sanglærer i tillegg.

Skrevet
22 minutter siden, DobbelX skrev:

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at det er dirigentens oppgave å fokusere på hver enkelt sangers sangteknikk, men at det heller er en sanglærers oppgave (men det er mulig jeg tar feil). Min dirigent er en dyktig musiker og god til å jobbe med korets klang og musikkformidling, men det var ikke sang som var hennes hovedinstrument da hun selv var utøvende, så jeg er ikke så sikker på at hun er riktig person (ei heller at det egentlig er hennes jobb) til å lære bort individuell sangteknikk.

Jeg skal høre med henne, hun kan nok sikkert gi meg noen tips, men det spørs om jeg skal se meg om etter noen privattimer hos en sanglærer i tillegg.

Nei men det er da absolutt i hennes interesse å få alle til å komme gjennom en konsert uten å ødelegge stemmen. 

I mitt kor jobber vi mye med riktig bruk av pust og støtte. 

For å jobbe med klang så må man jo kunne mye om bruk av stemme. 

Skrevet
6 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Nei men det er da absolutt i hennes interesse å få alle til å komme gjennom en konsert uten å ødelegge stemmen. 

I mitt kor jobber vi mye med riktig bruk av pust og støtte. 

For å jobbe med klang så må man jo kunne mye om bruk av stemme. 

Ja det er det selvfølgelig, og vi bruker noe tid på det i fellesskap, men aldri en-til-en og jeg får det åpenbart ikke til bra nok uten noe form for individuell veiledning. Jeg har brukt den første tiden i koret på å trene registeret mitt, få kontroll på lydene jeg lager og lære meg noter, så nå føler jeg det er på tide å lære meg riktig stemmebruk så jeg unngår denne hesheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...