Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber, studerer, eller hva?

Anonymkode: 8d6ca...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis man er uføre gjør man ingenting. Man kan ikke jobbe eller studere da. Man blir uføre fordi man er for syk til å gjøre slikt. 

Anonymkode: 75832...e8a

• Liker 7
Skrevet

Vel, jeg er ufør da jeg ikke har helse til å jobbe, har man helse til jobb/studere, så er man ikke ufør?! 
Her handler det om å ha en best mulig hverdag, sånn er det når man er ufør og lever med smerter 24/7.

Anonymkode: 4024c...b48

• Liker 5
Skrevet

Holder hus & hjem i orden for mann og barn. Studerer og går i lesesirkel og jobber frivillig for Røde Kors og trener fast 3 g i uken for å holde sykdommen i sjakk. Jobbet i mange år før ulykken og har en høy utbetaling.

Anonymkode: dd699...1ee

• Liker 10
Skrevet

Jeg går tur eller går ut og drikker kaffe på gode dager. På dårlige dager har jeg nok med å holde huset ryddig og påse at jeg får i meg mat. Skulle jeg jobbet for å spe på uføretrygden måtte jeg ha funnet en arbeidsgiver som synes det var greit med en kontrakt som sa "kan kanskje jobbe tre timer per dager. Andre dager én time,og noen dager ikke i det hele tatt. Etter én mnd fri kan arbeidstaker jobbe en normal 8timers dag. Helst ikke jobbe med fremmede folk,men heller ikke alene på ett lager. "

Anonymkode: e7c98...436

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis man er uføre gjør man ingenting. Man kan ikke jobbe eller studere da. Man blir uføre fordi man er for syk til å gjøre slikt. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er ufør da jeg ikke har helse til å jobbe, har man helse til jobb/studere, så er man ikke ufør?! 
Her handler det om å ha en best mulig hverdag, sånn er det når man er ufør og lever med smerter 24/7.

Anonymkode: 4024c...b48

Man kan jobbe da man kan ha f.eks 50% uføregrad :)  Man kan også studere, om man har helsen til det.

Anonymkode: a3a04...a7c

• Liker 1
Skrevet

Man har også lov å jobbe i tillegg til full uføre! Men uføren forsvinner dersom man jobber for mye da!

Jeg trener, går i behandling, er frivillig, går turer og gjør det jeg kan for å ha en så god dag som mulig!

Anonymkode: 8ce6e...c46

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går tur eller går ut og drikker kaffe på gode dager. På dårlige dager har jeg nok med å holde huset ryddig og påse at jeg får i meg mat. Skulle jeg jobbet for å spe på uføretrygden måtte jeg ha funnet en arbeidsgiver som synes det var greit med en kontrakt som sa "kan kanskje jobbe tre timer per dager. Andre dager én time,og noen dager ikke i det hele tatt. Etter én mnd fri kan arbeidstaker jobbe en normal 8timers dag. Helst ikke jobbe med fremmede folk,men heller ikke alene på ett lager. "

Anonymkode: e7c98...436

Alternativet er at du skaper din egen arbeidsplass, der du kan skreddersy dagene dine selv🙂

Anonymkode: 2c9bc...e29

• Liker 2
Skrevet

Holder huset i orden, lager all mat og tar meg av handlingen. Har fått meg flere kjæledyr som jeg steller med. Holder på med hobbyene mine og går litt tur. Vasker hos noen jeg kjenner, er med i en lesesirkel og vurderer å bli med i en sanitetsforening eller være besøksvenn for noen. 😊 Møter også venner og drar på husmorferie innimellom. Drømmer om å studere men det er nok ingen mulighet til det.

Anonymkode: 07349...88b

Skrevet

Våkner opp

Drikker kaffe og browser internett

Etter noen timer er jeg enten i form til å gjøre litt husarbeid/ handle mat eller fortsatt dårlig og ser tvserier

Om jeg orker gamer jeg

Langt ut på dagen eller kvelden orker jeg som regel trene styrke i ca 20minutter, men ikke hver dag. Trener de største muskelgruppene

Om jeg har en relativt bra dag: går tur, leser og lærer meg noe nytt, besøker noen, driver med en hobby som krever litt mer

Sånn går nå årene

Anonymkode: 62fc2...bcd

• Liker 3
Skrevet
På 28.10.2018 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan jobbe, da trekkes bare stønaden. Husker ikke om det er et tak på hvor mye, men staten vil jo selvfølgelig at folk heller tjener egne penger, og så er trygden der som et sikkerhetsnett. Man kan heldigvis ha gode perioder 😊 Fritt frem å studere så mye man vil.

Skrevet
På Sunday, October 28, 2018 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Jobber, studerer, eller hva?

Anonymkode: 8d6ca...d49

Jeg sitter alltid her på Kvinneguiden! :ac: 

Anonymkode: 76916...bd1

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 50% ufør, men er i jobb så mye jeg klarer. Har høy utdanning og jobbet fullt i mange år før jeg ble syk og etterhvert delvis varig ufør. Forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen.

Anonymkode: 8d608...7fb

Skrevet

Prøver å overleve. Kan jeg dusje så er det en bra dag. 

Anonymkode: f8578...1c9

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
På 28.10.2018 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Du er tydeligvis uvitende. Klart man kan jobbe litt ved siden av eller gå på skole. Det er veldig mange grunner til at noen er uføre ikke kan være i ordinær jobb.

Anonymkode: be2eb...17e

• Liker 2
Skrevet

Prøver å skaffe meg jobb siden jeg nå er frisk og har en utdanning, men søker og søker og kommer ingen vei.... 

Anonymkode: 24f47...452

• Liker 1
Skrevet

Jeg er, takk og pris, ikke ufør.  Derfor jobber jeg i 100% stilling, og synes at det er akkurat som det skal være.  Om et par år er jeg pensjonist, og da blir det fritid nok. 

Har en stor omgangskrets, og har lagt merke til at en stor del av mine venninner ikke jobber.  De er alle i alderen 50-65 år, men de er uføretrygdet.  Jeg vet hvilke helseplager de har fordi de har fortalt meg.  Som jeg tolker det, er det en blanding av reelle helseplager og "hva som lønner seg".  Må innrømme at det er rimelig provoserende at mine venninner går på krevende toppturer som jeg ikke kan delta på, fordi jeg er på jobb! De ser på uføretrygd som tidligpensjonering. 

Poenget mitt er at gruppen uføre er forskjellig.   Jeg tror at en stor del av dem er  "tidligpensjonister"......

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble erklært 40% ufør i september. Jeg jobbet i 100% stilling frem til jeg ble syk i fjor. Nå jobber jeg 60% i den sammen jobben jeg har hatt i 12 år, og jeg får 40% uføretrygd. 

Anonymkode: dfc98...b9c

Skrevet
7 timer siden, Zienna skrev:

Jeg er, takk og pris, ikke ufør.  Derfor jobber jeg i 100% stilling, og synes at det er akkurat som det skal være.  Om et par år er jeg pensjonist, og da blir det fritid nok. 

Har en stor omgangskrets, og har lagt merke til at en stor del av mine venninner ikke jobber.  De er alle i alderen 50-65 år, men de er uføretrygdet.  Jeg vet hvilke helseplager de har fordi de har fortalt meg.  Som jeg tolker det, er det en blanding av reelle helseplager og "hva som lønner seg".  Må innrømme at det er rimelig provoserende at mine venninner går på krevende toppturer som jeg ikke kan delta på, fordi jeg er på jobb! De ser på uføretrygd som tidligpensjonering. 

Poenget mitt er at gruppen uføre er forskjellig.   Jeg tror at en stor del av dem er  "tidligpensjonister"......

Du tror det, ja. Kanskje venninnene dine ikke stoler nok på deg til å fortelle deg hvor ille det er? Du høres rimelig dømmende ut i dette innlegget... Nå vet jeg ikke hva slags helseplager de har, men for mange kan fysisk aktivitet være til hjelp. Uføre er ikke konstant sengeliggende.

Anonymkode: 139bd...6aa

• Liker 13
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Du tror det, ja. Kanskje venninnene dine ikke stoler nok på deg til å fortelle deg hvor ille det er? Du høres rimelig dømmende ut i dette innlegget... Nå vet jeg ikke hva slags helseplager de har, men for mange kan fysisk aktivitet være til hjelp. Uføre er ikke konstant sengeliggende.

Anonymkode: 139bd...6aa

Synes i grunn ikke Zienna høres så dømmende ut som du hevder. Hun påpeker at gruppen uføre er "forskjellig" og det er vel ikke noe vi kan skyve under teppet? Det står da ikke skrevet noe sted at hun mener uføre må værer konstant sengeliggende? Noen få uføre ødelegger for de mange som virkelig er dårlige eller har redusert arbeidskapasitet, men likevel står på og jobber det man kan.

Jeg kan uten problemer forstå at det er provoserende om man kjenner uføre som ikke vil jobbe "fordi det ikke lønner seg", men likevel er på krevende toppturer man selv må avstå fra pga jobb. Det utelukker ikke det faktum at fysisk aktivitet er til hjelp for mange. Likevel er det vel slik at dersom man er i stand til å gå krevende toppturer eller løpe lange maraton, ja, da er man kanskje i stand til å yte noe i jobbsammenheng også? Det kommer selvsagt an på hva slags type skade/sykdom /lyte det er snakk om, men det er nok noen som har ressurser som kunne kommet både samfunnet og dem selv til gode dersom de kunne jobbet noe? Likevel er det klart viktig å respektere de uføre som ikke er i stand til å jobbe overhodet. Vi må også respektere det faktum at en del uføre ønsker å bidra, men at det er vanskelig å gjennomføre i praksis grunnet ustabil helsetilstand i hverdagen. Her burde samfunnet klart kunne tilrettelegge mere for de som ønsker å jobbe redusert eller i perioder. Det er mange utfordringer å ta tak i, men en av utfordringene er dessverre også at det er enkelte som spekulerer i økonomi fremfor faktisk helsetilstand når det gjelder å gå tilbake i jobb ift "hva som lønner seg". Sier ikke det er mange, men det er noen og det er trist.

Anonymkode: 8d608...7fb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...