AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg har aldri kjøpt hus før så jeg aner ingenting om noe av det. Hva er viktig å tenke på? Jeg er helt blond på det og trenger litt råd Anonymkode: 9cb2d...b2b
Frostrose Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 1. Beliggenhet 2. Antall soverom (plass til eventuell familieforøkelse og gjester), evt muligheter for å sette opp dette. 3. Generell størrelse, og evt om det vil være mulig å bygge ut 4. Hage, garage, uteområde Man kan alltid endre antall stikkontakter, farger og pusse opp bad og kjøkken, men beliggenhet og tomt er det vanskelig å gjøre noe med. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Fuktflekker i tak, er det godt nok drenert, lukter det mugg på bad, mm. Les tilstandrapporten godt. Anonymkode: a2fe9...348 1
solmåneogstjerner Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 Økonomien! Det er en ting hva huset koster og hva renter og avdrag blir nå. Men renten kan gå kraftig opp. Du kan risikere at dine inntekter går ned. Og dersom det må gjøres reparasjoner og nødvendig vedlikehold så kan det fort bli veldig dyrt. Du må vite at du kan klare det på et eller annet vis. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 Du må tenke på om det virkelig er et hus du vil ha/har behov for. Det følger mange utgifter og mye arbeid med det å eie et i hus. Kommunale avgifter, vedlikehold, plenklipping, snømåking. Skifting av tak, vinduer, maling osv ved behov. Anonymkode: 74ab9...86b 2
Salvie Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 For meg var det viktig at det var peis der og nok soverom. Var også viktig for oss at det var turområder i gangavstand samt at det elektriske anlegget var i topp stand. Ellers, husk å les nøye gjennom hva som evt må byttes ut i huset. Koster ganske mye å fikse enkelte ting.
Drakan Skrevet 28. oktober 2018 #7 Skrevet 28. oktober 2018 Det første er hva du prioriterer, det andre er at du burde sørge for å ha penger til eventuell oppussing av rom. Er alltid uforutsette utgifter man burde ta høyde for om man kjøper hus. Kanskje du burde se på boligkjøp i blinde på viafree? Er noen ting som vises økonomisk og hvordan planlegge kjøp. Noen ganger kan du finne gode hus, tras at de må pusses opp. Kan hjelpe å gi ideer.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #8 Skrevet 28. oktober 2018 Det viktigste er at en setter seg en maks grense på hva du ønsker å gi for boligen. Her kan en fort bli revet med når budene går høyere. Det er også viktig å sjekke ut de dyre tingene på eldre boligersom: når var taket skiftet sist, vinduer er de nye/gamle, bordkledning utendørs (råte) , det elektriske anlegget (nytt eller gammelt), rørene i huset (nye eller gamle), drenering rundt huset. Er badet i huset nytt eller gammelt. Når var kjøkkenet skiftet. Hvordan er huset isolert. Hvor stor er hagen, er den stor blir det mye gressklipping. Og ønsker du det? Lang eller kort innkjørsel - snømåking på vinteren. Har huset de løsninger du ønsker? Antall soverom, stor nok stue osv Hvordan er solforholdene. Beliggenheten - er det i ett område som du ønsker å bo og reiseveg til og fra jobb, og i forhold til skoler/barnehager om du har barn. Anonymkode: 4b2af...f0f
Atea Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 Se på teknisk verdi. Den bør være mye høyere enn prisantydning. Men alt er relativt, likevel er det en gylden regel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 Tusen takk for svar alle sammen! Glemte å skrive at pengene står det ikke på. Det har jeg nok av. Men nå fikk jeg en mye mer forståelse over det. Takk igjen! Anonymkode: 9cb2d...b2b
prt90 Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 4 timer siden, Atea skrev: Se på teknisk verdi. Den bør være mye høyere enn prisantydning. Men alt er relativt, likevel er det en gylden regel. Teknisk verdi høyere enn prisantydning betyr jo bare at boligen ligger så usentralt til at tomten har negativ verdi.. Det må jo være selve oppskriften på en dårlig investering. 1
Atea Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 2 minutter siden, prt90 said: Teknisk verdi høyere enn prisantydning betyr jo bare at boligen ligger så usentralt til at tomten har negativ verdi.. Det må jo være selve oppskriften på en dårlig investering. Mulig du har rett, men likevel viktig å se på teknisk verdi samme hvor man kjøper.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 4 timer siden, Atea skrev: Se på teknisk verdi. Den bør være mye høyere enn prisantydning. Men alt er relativt, likevel er det en gylden regel. Hvor står teknisk verdi i en annonse? Anonymkode: 18712...ab1
prt90 Skrevet 28. oktober 2018 #14 Skrevet 28. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står teknisk verdi i en annonse? Anonymkode: 18712...ab1 Det KAN stå i takstrapporten. Tror faktisk ikke så mange bruker det lenger da det blir så rare tall av det. 1
Zienna Skrevet 28. oktober 2018 #15 Skrevet 28. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står teknisk verdi i en annonse? Anonymkode: 18712...ab1 Teknisk verdi står i alle fall i takstpapirene. Om du har god økonomi kan du bygge hus. Det er lettere å få det som man liker da. 1
Missfitness Skrevet 29. oktober 2018 #16 Skrevet 29. oktober 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Glemte å skrive at pengene står det ikke på. Det har jeg nok av. Men nå fikk jeg en mye mer forståelse over det. Takk igjen! Anonymkode: 9cb2d...b2b Viktig også å sette seg inn i reguleringsplanen for området så du vet hvordan området vil utvikle seg i årene som kommer. Avtal evt et møte i kommunen med en byggesaksbehandler hvis noe er uklart. 1
Agatha Skrevet 29. oktober 2018 #17 Skrevet 29. oktober 2018 Jeg tror det først og fremst er viktig å se på de tingene du ikke kan gjøre noe med senere. Har huset en bra beliggenhet i forhold til dine behov. Ønsker du naboer tett innpå eller trenger du luft mellom deg og naboen. Spør gjerne noen naboer om nabolaget.Er planløsning og størrelse slik du ønsker. Så kommer det tekniske. Er huset i bra stand og hvis ikke ,hvor går grensa for hva du har råd til å pusse opp eller hva du kan klare å leve med i noen år. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #18 Skrevet 30. oktober 2018 Aldri sett teknisk verdi, og jeg har vært på en del visninger..... Stavanger da, kanskje teknisk verdi er en østlandsk greie? Kun prisantydning her.... Anonymkode: cd93f...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #19 Skrevet 30. oktober 2018 Ta med deg en klinkekule til badet, legg den på gulvet og se hvor den havner, om det blir i sluket så renner vannet rett vei, ruller den ikke mot sluket, så kan du forvente et meget fuktskadd bad fordi vannet da har rent alle andre steder og blitt liggende. Anonymkode: 2bc97...740 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #20 Skrevet 30. oktober 2018 Dokumentavgiften. Anonymkode: fbfb1...8db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå