AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Hei. Jeg går siste året på vgs nå og har lyst til å skaffe meg en voksen hund for å ha noen å gå tur med. Neste år har jeg planer om å studere, mest sannsynlig bioteknologi, kjemi eller veterinær ved NMBU. Har helt fint tid til hund nå, men moren min mener det absolutt ikke blir tid til det når jeg skal studere neste år. Noen som har hatt hund mens de studerte og kan uttale seg om dette? Tror dere det blir for liten tid? Jeg tenker sånn at jeg kan ikke sitte stille 24/7 og lese selv om jeg studerer, og at det kan være fint med en hund for å komme seg ut litt, men vil ikke at hunden ikke skal få nok oppmerksomhet. Penger er ikke et problem og behøver ikke tas i betraktning. Anonymkode: 7cda2...073
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg mener at du først må begynne på studiet for å se hvordan hverdagen din blir. Anonymkode: 5ed7e...e4a 2
altflyter Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg hadde hund da jeg studerte og det anbefales ikke. I eksamensperioder sitter man mye på lesesal og det er ikke alltid det er mulig å komme seg hjem og lufte hunden. Jeg hadde heldigvis familie som stilte opp, men jeg ville aldri gjort det igjen. Få deg hund når studiene er over du. Du har nok av tid! 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 Skjønner ikke at det skal være noe problem. Har selv studert og hadde hatt mer enn nok tid til det. Nå studerer jeg med barn og full jobb. Det tar mer tid enn en hund . Anonymkode: c859b...62c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 Man jobber jo resten av livet, så en hund er jo hjemme ca 8 timer dalgig alene. Problemet kommer vel hvis du skal flytte for å studere. Er ikke alle steder det er lov med dyr. Man tar seg tid til dyr når man har de. Så akkruat tiden ser jeg ikke som et problem. Anonymkode: 809da...43f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg synes det blir feil ovenfor hunden, fordi hverdagen som student er ikke så fleksibel. Du må sikkert være igjen på skolen for å lese i grupper eller foredrag, lesesal eller hva det måtte være. Du må sitte å lese mye hjemme, og en hund krever mer enn tisseturer. Når man jobber så er man som oftest ferdig på jobb når man drar fra jobben. De 8+ timene hunden er hjemme alene er en ting. Det er tiden etterpå som er viktig. Og som skiller studie vs jobb. Har du tid til å gå tur, leke og trene hunden? Reiser du mye, er du mye ute med venner? Noen er jo nesten ikke hjemme som student. Anonymkode: dd5a3...293
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #7 Skrevet 28. oktober 2018 En hund som sover 8 timer og må være alene 8 timer har et trist liv, mener jeg. Synes hunder passer best for familier eller par der hunden ikke er alene mer enn kanskje 4-6 timer om dagen. Hadde selv katt da jeg studerte og som en annen over så anbefaler jeg ikke ha dyr mens du studerer. De blir mye alene. Skal også sies at det blir som regel mye dyrere å leie, samt at du kan risikere ikke finne noen som vil leie ut til deg og hunden. Du finner kanskje en bolig første året, men plustelig etter 1,5 år skal husverten bruke boligen selv og du står uten noe. Anonymkode: bcab5...cfa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #8 Skrevet 28. oktober 2018 59 minutter siden, altflyter skrev: Jeg hadde hund da jeg studerte og det anbefales ikke. I eksamensperioder sitter man mye på lesesal og det er ikke alltid det er mulig å komme seg hjem og lufte hunden. Jeg hadde heldigvis familie som stilte opp, men jeg ville aldri gjort det igjen. Få deg hund når studiene er over du. Du har nok av tid! Alle har nå gått av et par lufteturer selv i løpet av en dag med eksamenslesning. Man kan fint også repetere mens man går, eller høre på relevante undervisningsvideoer på nett. Noen av mine bøker har også nettressurser der man kan høre på hele boka med lyd. Synes det er dumt å la en eksamensperiode spille så mye inn på hvorvidt man bør få hund eller ei. Anonymkode: c2603...de5 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 Hadde hund da jeg studerte og det var da ikke noe problem. Må jo ikke sitte på lesesal hele tiden for å lese til eksamener? Anonymkode: 67354...24f 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 Får så blandede svar her så greier fortsatt ikke bestemme meg helt...er usikker på om jeg vil ha nok tid eller ikke, men er jo veldig fristende med hund da jeg er kjempeglad i dyr. Anonymkode: 7cda2...073
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 Ville vetet til du var ferdig å studere. Det er ikke lett å finne seg et sted å bo som aksepterer hund. Anonymkode: 2e1c8...9fa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 Ville også ha ventet. Anonymkode: db393...a74
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 Det er veldig varierende hvor fleksibel hverdagen er som student. Noen studier krever mye mer enn andre, både faglig og sosialt. Bor du ved siden av skolen, kan du gå hjemom og gå tur med hunden og tilbake igjen - men de færreste har råd til det. Jeg ville ventet og sett an. Anonymkode: f22ab...fc1
_popcorn_ Skrevet 28. oktober 2018 #14 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg hadde hest, og studerte, null problem! Når aleneforeldre tilogmed klarer studere, så klarer hundeeiere også det. Men som flere nevner, det å finne bolig når man har husdyr er vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #15 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg studerer medisin med hund og katt. dyrene fungerer som avslapning. 50% av studier er faktisk lesing, resten er kunsten å kunne koble av. Å lese til eksamen kan du gjøre hjemme, men det enkleste er hvis du har en partner som kan avlaste i perioder. Et godt tips er å vente et år, se hvordan det første året av studier går (kanskje du vil bytte/flytte) og deretter har du hele sommeren med hunden hvis du ser at hverdagen går opp. Anonymkode: 113f8...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #16 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg studerer med hund, barn(alenemor) og full jobb! Allt går om man vil! Anonymkode: 8c8a4...930
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #17 Skrevet 29. oktober 2018 Tror kanskje jeg heller mot å skaffe hund nå, da jeg har funnet en som virker så fin! Men, er fortsatt litt usikker... Anonymkode: 7cda2...073
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #18 Skrevet 29. oktober 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Får så blandede svar her så greier fortsatt ikke bestemme meg helt...er usikker på om jeg vil ha nok tid eller ikke, men er jo veldig fristende med hund da jeg er kjempeglad i dyr. Anonymkode: 7cda2...073 Folk har ulike standarder til hva de synes er ok hundehold. Noen synes at det at hunden er hjemme alene 8-9 (pendling kan ta tid) hver dag, samt får en slapp luftetur på 40min er et helt ok hundeliv. Mens andre mener at hunden burde ha mer selskap enn det i løpet av en dag, samt gjerne noe lek/ mental trening + minst 1 time luftetur. Jeg tenker at mange som mener en singel student kan ha et bra hundeliv har lavere standard til hundehold Jeg mener egentlig at mange hunder i norske hjem har et dårlig liv. De jeg kjenner med hund har den mye alene hjemme, samt at de går gjerne tur 3-4 ganger i uka. Jeg synes at dersom man setter hundens behov fremst, så er man gjerne et par eller en familie der hunden ikke er hjemme alene så mye, samt at den har flere mennesker og et bedre sosialiv, slik hunder er skapt for. Man går tur minst 1 timer hver dag. Om hunden har mange personer som gir den oppmerksomhet, så tenker jeg den muligens krever noe mindre aktiv lek, da den har noe som skjer rundt den mye av dagen (selvsagt med et område den kan trekke seg tilbake når den trenger hvile) En hund klager gjerne ikke, men det betyr ikke at den har det bra heller. Noen hunder blir mer apatiske og slappe fordi de ikke får nok stimuli. At hunden ikke klager kan være fordi den har akseptert at dagene er ensformige og innholdsløse Anonymkode: bcab5...cfa
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #19 Skrevet 29. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Tror kanskje jeg heller mot å skaffe hund nå, da jeg har funnet en som virker så fin! Men, er fortsatt litt usikker... Anonymkode: 7cda2...073 Problemet i mange tilfeller er at man lytter til følelsene og skaffer hund selv om man vet at man ikke kan gi den et optimalt liv. Det er mange som har lyst på hund, og de rettferdiggjør valget sitt ved å hevde at hunden har det bra. Man setter egen lyst over hundens livskvalitet Anonymkode: bcab5...cfa
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #20 Skrevet 29. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk har ulike standarder til hva de synes er ok hundehold. Noen synes at det at hunden er hjemme alene 8-9 (pendling kan ta tid) hver dag, samt får en slapp luftetur på 40min er et helt ok hundeliv. Mens andre mener at hunden burde ha mer selskap enn det i løpet av en dag, samt gjerne noe lek/ mental trening + minst 1 time luftetur. Jeg tenker at mange som mener en singel student kan ha et bra hundeliv har lavere standard til hundehold Jeg mener egentlig at mange hunder i norske hjem har et dårlig liv. De jeg kjenner med hund har den mye alene hjemme, samt at de går gjerne tur 3-4 ganger i uka. Jeg synes at dersom man setter hundens behov fremst, så er man gjerne et par eller en familie der hunden ikke er hjemme alene så mye, samt at den har flere mennesker og et bedre sosialiv, slik hunder er skapt for. Man går tur minst 1 timer hver dag. Om hunden har mange personer som gir den oppmerksomhet, så tenker jeg den muligens krever noe mindre aktiv lek, da den har noe som skjer rundt den mye av dagen (selvsagt med et område den kan trekke seg tilbake når den trenger hvile) En hund klager gjerne ikke, men det betyr ikke at den har det bra heller. Noen hunder blir mer apatiske og slappe fordi de ikke får nok stimuli. At hunden ikke klager kan være fordi den har akseptert at dagene er ensformige og innholdsløse Anonymkode: bcab5...cfa Jeg ser for meg å gå 3-4 turer per dag på 30 min-1,5 time, en av dem gjerne jogging, også lengre turer i helgene. Den vil kanskje være hjemme i 8 t per dag. Anonymkode: 7cda2...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå