Gå til innhold

Dele opp en fredslilje?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Catzy i.i.

Har en fredslilje som er noen år gammel. Den har vokst seg stor og fin, nesten litt for stor for potta. Så enten kan jeg potte den om, eller jeg kan dele den opp - hvis det går an. Jeg kunne godt tenke meg å fordele den på 2 potter. Går det an? Bladene kommer opp av jorda hver for seg, men det er muligens en stamme der nede i jorda. Har ikke sett etter.

Noen som har noen tips?

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp, bare sett i gang. er den stor kan den sikkert deles i mer enn to deler også. Gi den godt med ny jord samtidig. Om røttene sitter sammen under jorda skjærer du de bare fra hverandre med en kniv du ikke er redd for (jord er ikke bra for kniver). Om det er mye blar og lite rot kan du ta vekk en del av bladene (bruk saks) slik at rota slipper å jobbe så hardt før den har fått kommet skikkelig i gang igjen. Etterhvert når den begynner å komme seg bør du gi litt gjødsel i vannet. Heller ofte og lite enn mye og sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksanvisning for oppdeling av potteplanter: :ler:

1) Vann først planten så jorden er litt fuktig (altså ikke mye, men sånn at jorden ikke drysser ut av potta når du snur den)

2) Dekk del av gulv eller bord/benk med aviser eller stort plaststykke.

(Punkt 1 og 2 kan godt byttes om :ler: )

3) Ta planten ut av potten , den tåler mye - så det er bare å hale og dra hvis den er gjenstridig.

4) Fyll litt jord i de pottene som den delte planten skal pottes i (noen cm i bunnen). Er forresten å anbefale å legge noen lecakuler, småstein eller knuste potteskår helt i bunnen så det blir drenering i potten.

5) Så til verket: Gå løs på planten og del i vei. Du ser hvilke stilker som hører sammen med hvilke hovedrøtter. Om det forsvinner noen smårøtter så spiller det ingen rolle - spiller heller ingen rolle om du brekker noe av hovedrøttene.

6) Så setter du plantene over i de nye pottene og fyller igjen med jord. Klapp til jorden så den blir fast, men den skal ikke bli hard. Jorden må ha luft i seg for å transportere næring til planten.

Det er vanskelig å gjøre noe feil ved ompotting hvis du sørger for at roten ikke tørker ut, eller brekker helt da selvfølgelig.

Spør i vei hvis noe er uklart. :)

(Oii, jeg så ikke at Fakse hadde vært før meg og gitt en god forklaring - sånn er det når man er treg på tastaturet). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har en fredslilje som er noen år gammel. Den har vokst seg stor og fin, nesten litt for stor for potta. Så enten kan jeg potte den om, eller jeg kan dele den opp - hvis det går an. Jeg kunne godt tenke meg å fordele den på 2 potter. Går det an? Bladene kommer opp av jorda hver for seg, men det er muligens en stamme der nede i jorda. Har ikke sett etter.

Noen som har noen tips?

Catzy

Kan jeg bare spørre hvordan du ar fått den til å vokse over år? Jeg har et svare strev med å holde liv i den 1 år. De vokser aldri, jeg holder bare liv i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg bare spørre hvordan du ar fått den til å vokse over år? Jeg har et svare strev med å holde liv i den 1 år. De vokser aldri, jeg holder bare liv i de.

Fortell hvordan du steller dem, så er det lettere å si hva du bør gjøre anneledes. Det kan være for lite vann, eller det kan være for mye vann. For mye gjødsel skal de ha, men for lite blir også galt. Mye lys er bra, men direkte sol svir lett bladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...