AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Gikk tur i skogen i dag med en hund jeg kjenner godt, men ikke pleier å gå tur med. Den lyder meg ikke helt, så jeg velger å ha god kontroll på den i bånd tett inntil meg. Underveis treffer vi en løs hund. Jeg regner med at eier er like ved, og velger å la dem hilse på hverandre siden den andre kommer bort og min er i bånd. Går greit til den andre prøver å «parre» min hannhund. Da smeller det skikkelig, og jeg går mellom dem og får skilt dem. Holder kontroll på min, men den andre hunden følger etter og kommer bort til oss hele tiden. Ingen eier i syne. Kontrollerer min, men den blir aggressiv og plaget av den andre. Tar lang tid (syntes jeg under stresset da😊) å få jaget den andre bort. Treffer den igjen senere, da ypper den løse hunden igjen m min og en annen hund. Følte selv at jeg ikke kontrollerte situasjonen 100%. Noen tips til hva jeg burde ha gjort? Anonymkode: 37d8e...79b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Med mindre hunden som kommer bort er veldig mye mindre enn din, så bør du slippe din egen. Hunder kommuniserer med kroppsspråk og trenger derfor å være frie for å unngå konflikter. Din hund følte seg naturligvis angrepet når den andre yppet mens du holdt den fast. Så ville sluppet båndet og gått rolig videre uten å bry meg om den løse hunden. Anonymkode: 008e5...ee0 1
tussi680 Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Hvor store er hundene i forhold til hverandre?
dreamcatcher Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 De var ikke spesielt ulike hverandre i str, men hunden jeg gikk med er av en rase med litt rykte, mens den andre var en jakthund av noe slag. Min ville kunne gjort mye mere skade enn den andre, og det er jo noe jeg er spesielt obs på. Den er ikke agressiv, men den vil aldri gi seg, og da føler jeg at jeg har et spesielt ansvar for at ingenting skjer.
Tabris Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 Som andre sier så er det ofte lurt å slippe din om den andre er løs. Sjansen for at det blir en konflikt er mye større når en (eller begge) er i bånd. Hvis du ikke ønsker å gjøre det, så kan et alternativ være å kaste en neve og to med godbiter PÅ den andre hunden. Godbiter gjør ikke vondt, men det kan gjøre at den mister fokuset på din hund lenge nok til å få med seg at det er masse gratis mat rundt den.
dreamcatcher Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 Takk for gode råd. Da blir det godis m på neste tur. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå