Gå til innhold

Hva får voksne ut av Harry Potter bøkene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier ikke det er galt at voksne leser dem, folk får lese hva de vil. Men jeg lurer bare på hva får egentlig voksne ut av å lese bøker som er beregnet for ungdommer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste det som barn og ungdom. I det voksne liv får jeg skikkelig julestemning og juleglede av å se/lese Harry Potter. Altså samme begrunnelse som at jeg ser Reisen til julestjernen😁

Anonymkode: c37c1...d14

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er en skikkelig bra historie, med fine karakterer og en "magisk" stemning. Universet JK Rowling har skapt likte jeg kjempegodt når jeg begynte å lese de som barn, og jeg elsker de fortsatt - selv om jeg er voksen. Synes for øvrig bøkene blir mer voksne etterhvert, jeg føler ikke at de tre siste bøkene er spesielt egnet for barn i hvertfall. Ikke som i at barn ikke tåler dem, nødvendigvis, men de er ganske "voksne" på mange måter.

Personlig bryr jeg meg ikke om boka står i "barn", "ungdom" eller "voksen" seksjonen hvis jeg synes den virker interessant. Må få med meg alle nye Disney-filmer også da, så kanskje jeg er litt rar :P Men leser og ser ting beregnet på voksne og da! 

Veldig mye i fantasy-sjangeren er jo nettopp tiltenkt ungdommer og unge voksne. Det finnes voksen-fantasy og, men da blir det gjerne ganske mørkt og gritty, og det er ikke nødvendigvis noe jeg liker. Så hvis man liker fantasy er det nesten obligatorisk å lese ungdomsbøker føler jeg.

Anonymkode: 0903a...005

• Liker 9
Skrevet

At en bok er egnet for barn gjør den ikke uegnet for voksne. Jeg plukker med glede opp et gammalt Donaldblad på hytta og kan kose meg godt ned det, selv om det i utgangspunktet er laget for barn. 

Mange gode barnebøker har flere lag, flere dybder, som treffer er vidt publikum på ulike måter. Harry Potter er gjerne skummelt for en åtteåring, mens en foreldre som leser kanskje oppdager en del humor og samfunnsaktuelle aspekt osv som går barnet hus forbi. 

Narnia-bøkene er også barnebøker, men å besøke det universet igjen som voksen er overhodet ikke dumt eller kjedelig. 

• Liker 14
Skrevet
11 hours ago, Lill3My said:

At en bok er egnet for barn gjør den ikke uegnet for voksne. Jeg plukker med glede opp et gammalt Donaldblad på hytta og kan kose meg godt ned det, selv om det i utgangspunktet er laget for barn. 

Mange gode barnebøker har flere lag, flere dybder, som treffer er vidt publikum på ulike måter. Harry Potter er gjerne skummelt for en åtteåring, mens en foreldre som leser kanskje oppdager en del humor og samfunnsaktuelle aspekt osv som går barnet hus forbi. 

Narnia-bøkene er også barnebøker, men å besøke det universet igjen som voksen er overhodet ikke dumt eller kjedelig. 

Det er jeg enig i og det gjelder jo for så vidt ikke bare barnebøker, men alle gode bøker.... Gode bøker er flerdimensjonale og fulle av la og treffer derfor godt mange ulike lesere. Jeg leser gjerne HP, men jeg har jo en annen leseropplevelse enn barna mine som har en ganske enkel og rett frem tilnærming enda. Voksne vil nok reflektere mer over samfunnet, skolesystemet, sosiale lag, mellommenneskelige forhold etc... Ungene er gjerne mer opptatt av at de kan trylle og det finnes drager og enhjørninger...

I grunnen synes jeg kanskje man skal være litt mindre opptatt av å kategorisere bøker i aldersgrupper, man bør kanskje heller fremme gode historier og leseglede. 

Anonymkode: 9dea5...463

• Liker 4
Skrevet
On 10/28/2018 at 12:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg leste det som barn og ungdom. I det voksne liv får jeg skikkelig julestemning og juleglede av å se/lese Harry Potter. Altså samme begrunnelse som at jeg ser Reisen til julestjernen😁

Anonymkode: c37c1...d14

Selv ser jeg Harry Potter på video hver jul. :nisse: 

Anonymkode: 94bd3...fbb

Gjest Overrasket
Skrevet

Det spørs litt hvilken av bøkene. De to første, særlig den aller første, er helt middelmådig litteratur. Det samme gjelder bok 5, den er utrolig dårlig skrevet, med masse gjentakende språk og en langdryg handling. Men de to siste bøkene, og særlig den aller siste, er faktisk rimelig bra og lesevennlige bøker.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i og det gjelder jo for så vidt ikke bare barnebøker, men alle gode bøker.... Gode bøker er flerdimensjonale og fulle av la og treffer derfor godt mange ulike lesere. Jeg leser gjerne HP, men jeg har jo en annen leseropplevelse enn barna mine som har en ganske enkel og rett frem tilnærming enda. Voksne vil nok reflektere mer over samfunnet, skolesystemet, sosiale lag, mellommenneskelige forhold etc... Ungene er gjerne mer opptatt av at de kan trylle og det finnes drager og enhjørninger...

I grunnen synes jeg kanskje man skal være litt mindre opptatt av å kategorisere bøker i aldersgrupper, man bør kanskje heller fremme gode historier og leseglede. 

Anonymkode: 9dea5...463

Slik jeg, og sikkert også en god del andre "drevne" lesere, velger å se det er "YA" (YOUNG ADULT), og andre slike etikette tegn på at bokas in hold og tema er slik at også yngre kan lese boka uten å slite med å forstå handling og/eller språk, at temaet er innen dere fatteevne og at innhold et ikke er for geoteskt. Det betyr ikke, slik mange dessverre tror, at disse bøkene kun er egner til yngre folk. 😃

Synes feks at Eleanor and Park av Rainbow Rowell er rt godt eksempel på dette. En såkalt ungdomsbok som jeg kjenner Mange voksne som har lest og storkosa seg med. Samme gjelder flere av Neil Gaiman sine bøker 

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste dem som ung-voksen (20-22 årsalderen) fordi jenten jeg var forelsket i leste dem, da hadde vi ting til felles (ble aldri noe av).

Så senere når jeg fikk barn har jeg lest dem på nytt (høytlesning) for barna.

Jeg har altså lest dem 2x, men jeg tror ikke jeg hadde lest disse bøkene hvis det var bare jeg som skulle velge bok.

Bøkene er jo gode for ungdom, men de gir meg ikke så mye som voksen. Det jeg føler jeg har fått ut av dem er at jeg nå kjenner til en del av populærkulturen (det er jo ofte referanser til HP i andre sammenhenger, quizer osv) og enda viktigere, jeg vet hva som engasjerer barna mine og kan snakke med dem om det. Hadde feks ungene vært interessert i japanske tegneserier så hadde jeg vært helt blank.

Anonymkode: 5c660...17f

Skrevet
9 hours ago, Overrasket said:

Det spørs litt hvilken av bøkene. De to første, særlig den aller første, er helt middelmådig litteratur. Det samme gjelder bok 5, den er utrolig dårlig skrevet, med masse gjentakende språk og en langdryg handling. Men de to siste bøkene, og særlig den aller siste, er faktisk rimelig bra og lesevennlige bøker.

Hvorfor leste du hele serien om du syntes serien var middelmådig(og enkelte bøker utrolig dårlig skrevet) helt til du kom til de siste to bøkene?

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor leste du hele serien om du syntes serien var middelmådig(og enkelte bøker utrolig dårlig skrevet) helt til du kom til de siste to bøkene?

Jeg kan svare for min del og ikke den du siterte. De første bøkene kom ut da jeg var elev på barne- og ungdomsskolen. Da traff bøkene bra, men nå som voksen (rundt 30 år) ser jeg forskjell på de første bøkene mot de siste. Smaken har også endret seg litt, jeg synes de første bøkene var "enkle" i historien sammenlignet utover i serien. 

Anonymkode: af161...5ee

Skrevet

Leser dere de på norsk eller engelsk? 

Skrevet
On 11/3/2018 at 10:35 PM, Nimneri said:

Leser dere de på norsk eller engelsk? 

Jeg har fulle sett på både norsk og engelsk. De engelske har jeg også på Kindle.

Skrevet

Spørsmåletet er egentlig: Hva får voksne ikke ut av Harry Potter bøkene? 😁

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med flere her. Harry Potter, Discworld, To kill a Mockingbird, Twilight og flere andre bokserier som kanskje har ungdom/unge voksne som målgruppe, kan, dersom de er godt skrevet, også treffe godt hos voksne.

Jeg tror det er mange som har lest Ringenes Herre som ungdommer. Samtidig som dette er ganske interessante bøker for en voksen. Da ser man mer kompleksiteten i historien og universet.

Men det er så klart mange som mener at Fantasy-sjangeren kun er for ungdom, og at voksne ikke leser sånt.

Mens jeg tenker at mye av det mer "voksne" jeg har lest har vært langt mindre interessant og givende å lese enn de fleste Fantasy bøker.

Jeg er faktisk litt mer nysgjerrig på hva du legger i "får ut av"?

Hva tenker du at man skal "få ut av" å lese bøker egentlig?
For min del handler boklesing mye om avkobling fra det virkelige liv. Leve meg inn i en historie. Omdanne teksten til bilder inne i hodet. Det jeg "får ut av det" er gleden ved selve leseopplevelsen.  
Litt som når jeg ser en film. Jeg har kanskje ikke fått noe mer ut av det enn et par timers underholdning. Men en bra film gir meg jo et par timers bra underholdning.
En bok kan gi meg mange timers bra underholdning.

Harry Potter har jeg for så vidt lest på engelsk gjentatte ganger. Nå leser jeg bøkene for barna, litt etter hvor gamle de er. Er på vei til å komme gjennom de siste med eldste barnet.

Anonymkode: 27dff...e29

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Metzili skrev:

Spørsmåletet er egentlig: Hva får voksne ikke ut av Harry Potter bøkene? 😁

Nei spørsmålet er ""Hva får voksne ut av Harry Potter bøkene?

Enten svar på spørsmålet eller la være å skrive i tråden.

Skrevet (endret)

Bok nr 4 er nå litt rettet mot et vokse t publikum med penis-vagina hintene når det kommer til «Blastended Skrewts». Der «females» har sugere og «males» har stikkere :fnise:

Du kan jo begynne å høre på Potterless podcast. En voksen mann (i midten av 20-årene) som leser bøkene for første gang. Han koser seg med dem. 

Men som blir sagt der, bøkene er nok kanskje beregnet å vokse med en person. Lese den første som 11-åring, neste som 12, osv... bøkene vlir jo tross alt mørkere og mørkere. Ikke sikkert en 11-åring de klar for de siste bøkene. 

Men det er gode bøker. Hadde glemt litt selv hvor bra før jeg startet å høre på Potterless :)  Hva får jeg ut av dem, underholdning, på lik linje med andre bøker :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med flere her. Harry Potter, Discworld, To kill a Mockingbird, Twilight og flere andre bokserier som kanskje har ungdom/unge voksne som målgruppe, kan, dersom de er godt skrevet, også treffe godt hos voksne.

Jeg tror det er mange som har lest Ringenes Herre som ungdommer. Samtidig som dette er ganske interessante bøker for en voksen. Da ser man mer kompleksiteten i historien og universet.

Men det er så klart mange som mener at Fantasy-sjangeren kun er for ungdom, og at voksne ikke leser sånt.

Mens jeg tenker at mye av det mer "voksne" jeg har lest har vært langt mindre interessant og givende å lese enn de fleste Fantasy bøker.

Jeg er faktisk litt mer nysgjerrig på hva du legger i "får ut av"?

Hva tenker du at man skal "få ut av" å lese bøker egentlig?
For min del handler boklesing mye om avkobling fra det virkelige liv. Leve meg inn i en historie. Omdanne teksten til bilder inne i hodet. Det jeg "får ut av det" er gleden ved selve leseopplevelsen.  
Litt som når jeg ser en film. Jeg har kanskje ikke fått noe mer ut av det enn et par timers underholdning. Men en bra film gir meg jo et par timers bra underholdning.
En bok kan gi meg mange timers bra underholdning.

Harry Potter har jeg for så vidt lest på engelsk gjentatte ganger. Nå leser jeg bøkene for barna, litt etter hvor gamle de er. Er på vei til å komme gjennom de siste med eldste barnet.

Anonymkode: 27dff...e29

To Kill a Mockingbird av Harper Lee er ikke en bok skrevet med ungdom eller unge voksne som målgruppe. Den er skrevet for voksne som målgruppe. Selvsagt kan ungdom og unge voksne lese den. Men og ta den sammen med Harry Potter, Discworld og Twilight som at det er samme sjanger og målgruppe er ikke bare feil det er idiotisk.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Eugene Onegin said:

Nei spørsmålet er ""Hva får voksne ut av Harry Potter bøkene?

Enten svar på spørsmålet eller la være å skrive i tråden.

Spørsmålet mitt er jo et svar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...