AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Lang historie kort: Sønnen min på 15 måneder ble født med lakenskrekk. NATTSOVING: Samsoving og full pupp hver natt fram til ca 8 måneder. Det funket for han, jeg var kronisk zombie. Over på eget rom i en dobbelseng fra ca 8 måneder. Jeg og faren byttet på å sove der med han. Nattammingen trappet jeg gradvis ned i dette tidsrommet. Ved 1 år sov han plutselig hele natten til ca 5, uten pupp. Nå, 15 mnd, sover han stort sett sammenhengende til kl 5. Da er det morgen. DAGSOVING: Sov kun i bæresjal/sele frem til 6/7 måneder. Fra 7 måneder frem til 12 måneder trillet vi hver gang han skulle duppe. Vognen måtte være i konstant bevegelse, hvis ikke våknet han. Ved 12 måneder og til nå går det stort sett greit å trille han i søvn på førsteduppen, og så parkere vogna. Da sover han typisk 40 minutter.. Er vi riktig så heldig kan han sove 50-60 minutter. Andreduppen går svært sjeldent, og han ender opp i bæresela. Men den som bærer må da sitte på et rom musestille mens han sover.. Dette er vi sååå lei av. Vi har prøvd så mange ganger med bare 1 dupp midt på dagen. Men det blir ikke bedre! Han er så trøtt allerede i 7-8tiden. Hvis vi får han til å sove rundt 11-12 er han svært sliten og sutrete fram til da. Og han sover da maks 1 time. En sjelden gang.. som regel 40 minutter! Da er det maange timer til han skal legge seg for natten. Han sover i snitt 11 timer i døgnet kanSkje.. Vi har vært ørten runder både offentlig og privat. Vi har fått god hjelp privat med tungebåndsrelaterte plager. Jeg vet det kan virke inn på soving. Han har fortsatt stramt tungebånd, men vi kan ikke klippe flere ganger nå! Gud bedre hva kan vi gjøre!?!?😩😩 Anonymkode: e059a...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Hei... vi hadde det ikke like ille, men kuttet ned til en dagsdupp allerede når han var 1 år. Tok en uke å innarbeide dette. Etter dette har han sover 2 til 3 timer på dagen og HELE natta! 😁 Jeg tror dere må kutte ned til en dagsdup. Og la det gå minst 5 timer før dere igjen legger han for natta... Anonymkode: e295f...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Ett annet tips. Lurt å sende han i barnehagen også. Der er det mer aktivitet slik at han får utløp for energien. Det vil også hjelpe på nattesøvnen. Anonymkode: e295f...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 Vi har en på 20 mnd. Her ble søvnen verre etter barnehagestart. Bruker 1-2 timer på å sovne på kvelden etter barnehage. I helgen bruker han under 5 minutter. Men han sover ikke i det hele tatt på dagen i helgene. Anonymkode: 44232...ce6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Lang historie kort: Sønnen min på 15 måneder ble født med lakenskrekk. NATTSOVING: Samsoving og full pupp hver natt fram til ca 8 måneder. Det funket for han, jeg var kronisk zombie. Over på eget rom i en dobbelseng fra ca 8 måneder. Jeg og faren byttet på å sove der med han. Nattammingen trappet jeg gradvis ned i dette tidsrommet. Ved 1 år sov han plutselig hele natten til ca 5, uten pupp. Nå, 15 mnd, sover han stort sett sammenhengende til kl 5. Da er det morgen. DAGSOVING: Sov kun i bæresjal/sele frem til 6/7 måneder. Fra 7 måneder frem til 12 måneder trillet vi hver gang han skulle duppe. Vognen måtte være i konstant bevegelse, hvis ikke våknet han. Ved 12 måneder og til nå går det stort sett greit å trille han i søvn på førsteduppen, og så parkere vogna. Da sover han typisk 40 minutter.. Er vi riktig så heldig kan han sove 50-60 minutter. Andreduppen går svært sjeldent, og han ender opp i bæresela. Men den som bærer må da sitte på et rom musestille mens han sover.. Dette er vi sååå lei av. Vi har prøvd så mange ganger med bare 1 dupp midt på dagen. Men det blir ikke bedre! Han er så trøtt allerede i 7-8tiden. Hvis vi får han til å sove rundt 11-12 er han svært sliten og sutrete fram til da. Og han sover da maks 1 time. En sjelden gang.. som regel 40 minutter! Da er det maange timer til han skal legge seg for natten. Han sover i snitt 11 timer i døgnet kanSkje.. Vi har vært ørten runder både offentlig og privat. Vi har fått god hjelp privat med tungebåndsrelaterte plager. Jeg vet det kan virke inn på soving. Han har fortsatt stramt tungebånd, men vi kan ikke klippe flere ganger nå! Gud bedre hva kan vi gjøre!?!?😩😩 Anonymkode: e059a...dc7 Han høres ut som han egentlig ikke er klar for dag kl 05.00 hvis han er trøtt igjen allerede 7-8. Sikker på at han ikke bare er sulten/tørst kl 05.00 og kunne blitt lagt etter amming/flaske/grøt? For så å sove til sju? Anonymkode: 0039c...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 Kutte ut en dagdupp? Anonymkode: a1508...083 1
Ulrikke Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 Høres ut som dere bør gå over til en dupp om dagen. Evt begrense den første til en halvtime eller noe? Husk at man ikke ser effekt av endringer umiddelbart, dere må kanskje holde på et par uker...
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 Få han til å sove hele natta, ikke stå opp klokken fem! Anonymkode: 8a328...e62
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 Ved 15 måneder er han altfor stor for to dupper. Anonymkode: a72c2...059 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #10 Skrevet 30. oktober 2018 På 28.10.2018 den 11.52, AnonymBruker skrev: Hei... vi hadde det ikke like ille, men kuttet ned til en dagsdupp allerede når han var 1 år. Tok en uke å innarbeide dette. Etter dette har han sover 2 til 3 timer på dagen og HELE natta! 😁 Jeg tror dere må kutte ned til en dagsdup. Og la det gå minst 5 timer før dere igjen legger han for natta... Anonymkode: e295f...9c6 Gikk han da fra å sove en dupp (veldig kort)? På 28.10.2018 den 11.54, AnonymBruker skrev: Ett annet tips. Lurt å sende han i barnehagen også. Der er det mer aktivitet slik at han får utløp for energien. Det vil også hjelpe på nattesøvnen. Anonymkode: e295f...9c6 Han begynner om noen uker. Spent på hvordan det påvirker sovingen for å si det mildt! På 28.10.2018 den 23.46, AnonymBruker skrev: Han høres ut som han egentlig ikke er klar for dag kl 05.00 hvis han er trøtt igjen allerede 7-8. Sikker på at han ikke bare er sulten/tørst kl 05.00 og kunne blitt lagt etter amming/flaske/grøt? For så å sove til sju? Anonymkode: 0039c...9a9 Han er definitivt ikke klar nei. Jeg har prøvd å amme. Men da kan jeg amme i flere timer. Det funker liksom ikke å amme raskt i søvn lenger.. Hm.. På 29.10.2018 den 7.06, AnonymBruker skrev: Kutte ut en dagdupp? Anonymkode: a1508...083 Kanskje vi må være mer tålmodig i den overgangen der. På 29.10.2018 den 7.54, Ulrikke skrev: Høres ut som dere bør gå over til en dupp om dagen. Evt begrense den første til en halvtime eller noe? Husk at man ikke ser effekt av endringer umiddelbart, dere må kanskje holde på et par uker... Han sover som regel maks 40-50 min på den første duppen🤔 På 29.10.2018 den 8.41, AnonymBruker skrev: Få han til å sove hele natta, ikke stå opp klokken fem! Anonymkode: 8a328...e62 Det har vi prøvd sååå lenge nå😫 Han finner ikke roen! På 29.10.2018 den 8.43, AnonymBruker skrev: Ved 15 måneder er han altfor stor for to dupper. Anonymkode: a72c2...059 Er egentlig alle det? Anonymkode: e059a...dc7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #11 Skrevet 30. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk han da fra å sove en dupp (veldig kort)? Han begynner om noen uker. Spent på hvordan det påvirker sovingen for å si det Anonymkode: e059a...dc7 Nei vi kuttet ut bare til en dupp. Han fikk sove så lenge han vil.. sover som regel 2 til 3 timer. Det gjør han idag også. Det som er viktig er at han holder seg våken i minst 6 timer før nattesøvnen. Han sover f.eks fra kl 11 til ca 13 eller maks 14. Så legges han ca halv 8 på kvelden og sovnet på 5 min. Sover da hele natten. 2 dupper om dagen gjorde bare at han ikke sov så lenge om gangen og da heller ikke hele natta... Når det gjelder barnehagen så trur jeg dette absolutt vil hjelpe. Han viø få så mye.mer aktivitet og bli sliten nok tiø å sove hele natta. Da blir dette en fin rutine.. Hold ut! Dette vil.gå seg til 😁 Anonymkode: e295f...9c6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei vi kuttet ut bare til en dupp. Han fikk sove så lenge han vil.. sover som regel 2 til 3 timer. Det gjør han idag også. Det som er viktig er at han holder seg våken i minst 6 timer før nattesøvnen. Han sover f.eks fra kl 11 til ca 13 eller maks 14. Så legges han ca halv 8 på kvelden og sovnet på 5 min. Sover da hele natten. 2 dupper om dagen gjorde bare at han ikke sov så lenge om gangen og da heller ikke hele natta... Når det gjelder barnehagen så trur jeg dette absolutt vil hjelpe. Han viø få så mye.mer aktivitet og bli sliten nok tiø å sove hele natta. Da blir dette en fin rutine.. Hold ut! Dette vil.gå seg til 😁 Anonymkode: e295f...9c6 Ok, men det blir jo noe annet. Når vi forsøker en dupp sover han rundt 40 min. Det er veldig lite i løpet av en våkentid på 14 timer.. Nå våkner han i tillegg kl 4 hver dag etter ny tid. Glede❤️ Anonymkode: e059a...dc7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #13 Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, men det blir jo noe annet. Når vi forsøker en dupp sover han rundt 40 min. Det er veldig lite i løpet av en våkentid på 14 timer.. Nå våkner han i tillegg kl 4 hver dag etter ny tid. Glede❤️ Anonymkode: e059a...dc7 Nå skjønte jeg ikke helt... våkentid på 14 timer? Husk at det tar litt tid å innarbeide nye soverutiner. gjerne 1-2 uker. Anonymkode: e295f...9c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå