AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Burde vi ikke satse enda mer på helsefremmende og forebyggende arbeid allerede før vi foreldre tar valget om å få barn. Mange begir seg ut på foreldrerollen uten å ha reflektert noe over hva denne rollen innebærer. Hva med kursvirksomhet på helsestasjonene? Det blir vel for dyrt. I det norske samfunnet trenger vi å satse mer på forebygging innenfor foreldrerollen. Flere som har noen meninger om dette? Anonymkode: 67bf7...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Hva er det som skal forebygges mener du? Og før man tar valget om barn? Skal alle på kurs uavhengig av barneønske eller ikke? Anonymkode: 1a5f6...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Forebygge fødselsdepresjon eller det at foreldrene sliter i rollen sin. Formulerte meg utydelig, men mener at de som planlegger barn burde få tilbud om kurs i hva foreldrerollen innebærer. Der de legger mye vekt på hva som er tøft og vanskelig med å være foreldre. Anonymkode: 67bf7...ac7
pessimistisk Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg synes faktisk det burde vært obligatoriske kurs for alle som skal ha barn for første gang. Det tilbys jo kurs til foreldre via barneverntjenesten, men jeg har hørt at disse kursene skal være veldig bra! Tror det kunne forebygget mye, men selvfølgelig ikke alt som skjer. 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 6 timer siden, pessimistisk skrev: Jeg synes faktisk det burde vært obligatoriske kurs for alle som skal ha barn for første gang. Det tilbys jo kurs til foreldre via barneverntjenesten, men jeg har hørt at disse kursene skal være veldig bra! Tror det kunne forebygget mye, men selvfølgelig ikke alt som skjer. Hvordan kurs er det via barnevernet, da jeg ikke klarte og gi barne mitt god nokk omsorg, måtte jeg gi omsorgen til barnevern. Skulle gjerne visst om et slikt kusk, men det er mange år siden nå.. Har kanskje blitt annerledes... I ettertid har vi godt pridekurs for foreldre som er mamma og pappa på avstand, men ikke alle steder tilby slikt kusj.. Må si jeg ikke lærte så mye av det, og at det meste var logiske ting som alle visste. Men godt og komme i prat med andre i samme situasjon da. Anonymkode: 2aaa6...029
pessimistisk Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kurs er det via barnevernet, da jeg ikke klarte og gi barne mitt god nokk omsorg, måtte jeg gi omsorgen til barnevern. Skulle gjerne visst om et slikt kusk, men det er mange år siden nå.. Har kanskje blitt annerledes... I ettertid har vi godt pridekurs for foreldre som er mamma og pappa på avstand, men ikke alle steder tilby slikt kusj.. Må si jeg ikke lærte så mye av det, og at det meste var logiske ting som alle visste. Men godt og komme i prat med andre i samme situasjon da. Anonymkode: 2aaa6...029 Har ikke erfaring med slike kurs selv, men har hørt mye bra om for eksempel COS(cyrcle of security) og Marte meo Jeg vet ikke hvorfor du ikke fikk tilbud om et slikt kurs, men det spørs nok litt hva de mener er grunnen til at du ikke klarte å gi barnet ditt god nok omsorg. Spørs nok litt som du sier veldig fra by til by også!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 36 minutter siden, pessimistisk skrev: Har ikke erfaring med slike kurs selv, men har hørt mye bra om for eksempel COS(cyrcle of security) og Marte meo Jeg vet ikke hvorfor du ikke fikk tilbud om et slikt kurs, men det spørs nok litt hva de mener er grunnen til at du ikke klarte å gi barnet ditt god nok omsorg. Spørs nok litt som du sier veldig fra by til by også! Hei igjenn. Ja, stemmer det var et coc kurs vi var på etter omsorgsovertakelse, den var i en annen kommune, og vi oppsøkte det selv. Det var mye som spillte inn da vi mistet omsorgen, men barnet ble hentet på akuttvedtak, og et barnevern som i tiden mens di skulle undersøke oss var vanskelig og få tak i. Så det var nokk mye manglende ressurser desverre, pluss dårlig selvinnsikt fra oss foreldre. Hadde jeg kunnet skrudd årene tilbake, hadde jeg nokk lært mye av et slikt kurs da. Mes nå som ting har stablet seg mer, ser jeg på det meste vi lærte på kurset som åpenlyst, og jeg føler ikke vi lærte så mye av det. Kan jo ha noe men at vi ikke hadde noen barn boende på den tiden vi tokk kurset. Men det er krevende og være foreldet, så jeg syntes det er veldig fint det finnes kurs, man må jo ikke være enig i alt. Man lærer litt her og der, og setter sammen litt selv, så blir det bra 😊 Anonymkode: 2aaa6...029
pessimistisk Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjenn. Ja, stemmer det var et coc kurs vi var på etter omsorgsovertakelse, den var i en annen kommune, og vi oppsøkte det selv. Det var mye som spillte inn da vi mistet omsorgen, men barnet ble hentet på akuttvedtak, og et barnevern som i tiden mens di skulle undersøke oss var vanskelig og få tak i. Så det var nokk mye manglende ressurser desverre, pluss dårlig selvinnsikt fra oss foreldre. Hadde jeg kunnet skrudd årene tilbake, hadde jeg nokk lært mye av et slikt kurs da. Mes nå som ting har stablet seg mer, ser jeg på det meste vi lærte på kurset som åpenlyst, og jeg føler ikke vi lærte så mye av det. Kan jo ha noe men at vi ikke hadde noen barn boende på den tiden vi tokk kurset. Men det er krevende og være foreldet, så jeg syntes det er veldig fint det finnes kurs, man må jo ikke være enig i alt. Man lærer litt her og der, og setter sammen litt selv, så blir det bra 😊 Anonymkode: 2aaa6...029 Synes det er litt trist at dere selv måtte oppsøke det, og at dere ikke fikk tilbud! Men manglende ressurser er jo dessverre et helt reelt problem. Mange "lærer" nok ting som de ser på som åpenlyst, men jeg tror at det er nok en del som ikke synes alt er så åpenlyst. Jeg ser helst at de laget et helt nytt kurs da om det skulle blitt obligatorisk, og at det for eksempel kunne vært mulighet å ta flere kurs i ettertid om noen følte de trengte det. Må bare rose deg for at du innrømmer at dere som foreldre hadde litt dårlig selvinnsikt, det beviser jo at dere har kommet veldig langt!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 Faktisk ikke så rivruskende dumt jeg er enig Anonymkode: 79c8a...3ec
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 5 minutter siden, pessimistisk skrev: Synes det er litt trist at dere selv måtte oppsøke det, og at dere ikke fikk tilbud! Men manglende ressurser er jo dessverre et helt reelt problem. Mange "lærer" nok ting som de ser på som åpenlyst, men jeg tror at det er nok en del som ikke synes alt er så åpenlyst. Jeg ser helst at de laget et helt nytt kurs da om det skulle blitt obligatorisk, og at det for eksempel kunne vært mulighet å ta flere kurs i ettertid om noen følte de trengte det. Må bare rose deg for at du innrømmer at dere som foreldre hadde litt dårlig selvinnsikt, det beviser jo at dere har kommet veldig langt! Jo, tusen tusen takk ♥️ vi har kommet langt nå, men det hjelper uansett ikke for den tapte tiden, barnet kunne ikke settes på vent, barnet måtte få den omsorgen det trengte, og har nå knyttet seg til sine fine fosterforeldre. Når det er sakt så kunne jeg aldri si dette for noen år siden, da var alt barnevernets feil. Men på nett, fant jeg ut at dem holdt kurs med barneverntjenesten for foreldre som har mistet omsorgen og hvordan være mamma og pappa på avstand, det har hjelpet meg mye. Det og sette seg inn i og fårstår og godta foreksempel at barne må få låv og kalle fosterforeldre for mamma og pappa foreksempel. Vi har lært oss og si til barnet at du er heldig som har to mammaer og to pappaer.. Det er en stor prosess, og det som nevnes her med ulike kurs, er så godt og ta med seg, vi hr alle noe og lære 😊 Anonymkode: 2aaa6...029
pessimistisk Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, tusen tusen takk ♥️ vi har kommet langt nå, men det hjelper uansett ikke for den tapte tiden, barnet kunne ikke settes på vent, barnet måtte få den omsorgen det trengte, og har nå knyttet seg til sine fine fosterforeldre. Når det er sakt så kunne jeg aldri si dette for noen år siden, da var alt barnevernets feil. Men på nett, fant jeg ut at dem holdt kurs med barneverntjenesten for foreldre som har mistet omsorgen og hvordan være mamma og pappa på avstand, det har hjelpet meg mye. Det og sette seg inn i og fårstår og godta foreksempel at barne må få låv og kalle fosterforeldre for mamma og pappa foreksempel. Vi har lært oss og si til barnet at du er heldig som har to mammaer og to pappaer.. Det er en stor prosess, og det som nevnes her med ulike kurs, er så godt og ta med seg, vi hr alle noe og lære 😊 Anonymkode: 2aaa6...029 Forstår veldig godt at det er sårt å tenke tilbake på den tiden dere har mistet med barna deres! Jeg tror nok at mange som er veldig sinte på barnevernet etterhvert klarer å forstå situasjonen bedre etterhvert, men slettes ikke alle! Det viser jo bare at dere virkelig setter barnas behov foran egne, og at dere klarer å akseptere hvordan det ble selv om det ikke er det optimale. Dette varmer iallfall en barnevernstudent som har lest litt for mye barnevernfiendtlige kommentarer sitt hjerte
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Skrevet 29. oktober 2018 3 minutter siden, pessimistisk skrev: Forstår veldig godt at det er sårt å tenke tilbake på den tiden dere har mistet med barna deres! Jeg tror nok at mange som er veldig sinte på barnevernet etterhvert klarer å forstå situasjonen bedre etterhvert, men slettes ikke alle! Det viser jo bare at dere virkelig setter barnas behov foran egne, og at dere klarer å akseptere hvordan det ble selv om det ikke er det optimale. Dette varmer iallfall en barnevernstudent som har lest litt for mye barnevernfiendtlige kommentarer sitt hjerte Når du blir ferdig utdannet, snakk åpent med foreldrene, for på nettet, er der du finner alle utblåsning er, har selv vert der og det gir deg ikke noe i det lange løp, men først og fremst må man være mottagelig for og ta i mot hjelp, og det er vel ikke unaturlig at man kjemper for sine barn med nebb og klør... Lykke til med utdanningen, skulle gjerne jobbet innen feltet selv, men er nokk ikke helt egnet 🤔😆 Anonymkode: 2aaa6...029
pessimistisk Skrevet 29. oktober 2018 #13 Skrevet 29. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når du blir ferdig utdannet, snakk åpent med foreldrene, for på nettet, er der du finner alle utblåsning er, har selv vert der og det gir deg ikke noe i det lange løp, men først og fremst må man være mottagelig for og ta i mot hjelp, og det er vel ikke unaturlig at man kjemper for sine barn med nebb og klør... Lykke til med utdanningen, skulle gjerne jobbet innen feltet selv, men er nokk ikke helt egnet 🤔😆 Anonymkode: 2aaa6...029 Det skal jeg ta med meg Jeg forstår absolutt behovet for utblåsning på nett, men å gjøre det under fullt navn(både på seg selv og andre involverte) tror jeg ikke hjelper de noe i det lange løp nei! Tusen takk for det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå