AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Hei! Jeg er sykepleier, og har jobbet i mange år på en avansert kirurgisk avdeling på et stort sykehus. Vi vurderer nå å flytte ut til et mindre sted, av flere årsaker. Der finnes ikke sykehus, de har sykehjem og hjemmesykepleie. Sykehjem er ikke veldig aktuelt, da jeg har fått «inside information» om arbeidsmiljøet der - og det vil jeg ikke delta i. Så da står jeg igjen med hjemmesykepleie. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg husker fra studietiden og praksis at jeg syns hjemmesykepleie var dørgende kjedelig. Syntes det var alt for mye matlaging, stell, ryddig og pjatt - lite klinisk sykepleie. Men da var jeg ung, sprek og hugen på action, drømmen var luftambulanse Jeg er fortsatt glad i fart og spenning, og er redd hjemmesykepleie er litt traust? Jeg vet ikke. Siden jeg var student har jo mye endret seg. De som skrives ut med HSY er mye sykere og mer komplekse under min praksistid. Men jeg vet ikke. Føler ikke jeg har gått 5 år på skole for å gjøre husarbeid for andre. Men jeg vet jo ikke hvordan det er i dag? Kan noen komme med innspill? Anonymkode: e47e3...c93
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Noen skrev i en annen tråd at det er mye røyking og fedme desvere. Jeg vet ike om det er sannt. Anonymkode: aacb3...3ac
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Det er vel hjemehjelpen som tar seg av rengjøring i hjemene. Anonymkode: aacb3...3ac 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel hjemehjelpen som tar seg av rengjøring i hjemene. Anonymkode: aacb3...3ac Ja mulig det? Jeg må ærlig si at jeg ikke har fulgt med på hva som foregår i kommunene.. Da jeg var i praksis var det mye støvsuging og oppvask, og jeg husker jeg tenkte at det ikke var DETTE jeg gikk på skole for. Vet ikke hvordan det er i dag? Anonymkode: e47e3...c93 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er sykepleier, og har jobbet i mange år på en avansert kirurgisk avdeling på et stort sykehus. Vi vurderer nå å flytte ut til et mindre sted, av flere årsaker. Der finnes ikke sykehus, de har sykehjem og hjemmesykepleie. Sykehjem er ikke veldig aktuelt, da jeg har fått «inside information» om arbeidsmiljøet der - og det vil jeg ikke delta i. Så da står jeg igjen med hjemmesykepleie. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg husker fra studietiden og praksis at jeg syns hjemmesykepleie var dørgende kjedelig. Syntes det var alt for mye matlaging, stell, ryddig og pjatt - lite klinisk sykepleie. Men da var jeg ung, sprek og hugen på action, drømmen var luftambulanse Jeg er fortsatt glad i fart og spenning, og er redd hjemmesykepleie er litt traust? Jeg vet ikke. Siden jeg var student har jo mye endret seg. De som skrives ut med HSY er mye sykere og mer komplekse under min praksistid. Men jeg vet ikke. Føler ikke jeg har gått 5 år på skole for å gjøre husarbeid for andre. Men jeg vet jo ikke hvordan det er i dag? Kan noen komme med innspill? Anonymkode: e47e3...c93 Jeg er helsefagarbeider og har jobbet i hjemmesykepleien i mange år. Trives kjempe godt! Jeg elsker å stulle og stelle for brukerene. Sånn jeg leser det, så tror jeg nok at den type jobb vil bli for kjedelig ja. Det er lite klinisk sykepleie. Vi har noen unge sykepleiere hos oss som aldri skulle vært der.. De hater stell og pjatt så du kaller det, dette skinner igjennom til pasientene/brukerene også. De sniker seg også vekk, og lar den verste/tyngste jobben være igjen til oss nede på "rangstigen". Anonymkode: ef252...179 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 Gi medisiner, lage ferdig mat, hjelpe til med stell, skifte stomi mm. Fort inn og fort ut. Hjemmetjenesten går ofte under 1, så det kan forekomme at også sykepleiere må ta renhold.Men oftest er det egne hjemmehjelpere, som gjør det, da tar de også dn dagen medisiner og matlaging. Er 5 min inne hos Herr O, for å gi øyedråper, her O har ingen familie og vil gjerne snakke litt og det svir i hjerte når man må si nei, fordi man har 25 andre på listen. Anonymkode: cbade...e2e
Serafin Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er sykepleier, og har jobbet i mange år på en avansert kirurgisk avdeling på et stort sykehus. Vi vurderer nå å flytte ut til et mindre sted, av flere årsaker. Der finnes ikke sykehus, de har sykehjem og hjemmesykepleie. Sykehjem er ikke veldig aktuelt, da jeg har fått «inside information» om arbeidsmiljøet der - og det vil jeg ikke delta i. Så da står jeg igjen med hjemmesykepleie. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg husker fra studietiden og praksis at jeg syns hjemmesykepleie var dørgende kjedelig. Syntes det var alt for mye matlaging, stell, ryddig og pjatt - lite klinisk sykepleie. Men da var jeg ung, sprek og hugen på action, drømmen var luftambulanse Jeg er fortsatt glad i fart og spenning, og er redd hjemmesykepleie er litt traust? Jeg vet ikke. Siden jeg var student har jo mye endret seg. De som skrives ut med HSY er mye sykere og mer komplekse under min praksistid. Men jeg vet ikke. Føler ikke jeg har gått 5 år på skole for å gjøre husarbeid for andre. Men jeg vet jo ikke hvordan det er i dag? Kan noen komme med innspill? Anonymkode: e47e3...c93 Det er veldig givende og fint. Travelt på jobb, men dagene går fort. Og veldig varierte arbeidsdager. Det dumme er at hjemmesykepleien er en øyeblikkstjeneste der man ikke får gitt helhetlig sykepleie. Det er ofte inn i et hjem og så videre til neste oppdrag. Skulle gjerne hatt muligheten til å sitte ned i noen minutter og pratet med pasientene. Mange eldre pasienter har mistet ektefellen, venner osv og er ensomme. Og det er noen ganger bare hjemmesykepleien som de har sosial kontakt med i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Det er veldig givende!Jeg trives veldig, det er fantastisk å møte pasienter «på hjemmebane». Man får en helt annen relasjon. Det er absolutt ikke kjedelig! Svært varierende dager,alle aldersgrupper, diagnoser, hjelpebehov. Anonymkode: f0532...36e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 10 minutter siden, Serafin skrev: Det er veldig givende og fint. Travelt på jobb, men dagene går fort. Og veldig varierte arbeidsdager. Det dumme er at hjemmesykepleien er en øyeblikkstjeneste der man ikke får gitt helhetlig sykepleie. Det er ofte inn i et hjem og så videre til neste oppdrag. Skulle gjerne hatt muligheten til å sitte ned i noen minutter og pratet med pasientene. Mange eldre pasienter har mistet ektefellen, venner osv og er ensomme. Og det er noen ganger bare hjemmesykepleien som de har sosial kontakt med i løpet av dagen. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig givende!Jeg trives veldig, det er fantastisk å møte pasienter «på hjemmebane». Man får en helt annen relasjon. Det er absolutt ikke kjedelig! Svært varierende dager,alle aldersgrupper, diagnoser, hjelpebehov. Anonymkode: f0532...36e Takk for svar! Hvordan er det kliniske? Vi sender jo ut pasienter med HSY som har både pleuratapping, dialyse og mye mer. Er det mye sånt? Masse sår? Det er sånt jeg syns er «gøy».. Hvis det er mest hjelp til dusj, middagslaging etc så tror jeg ikke jeg kommer til å trives så veldig.. Anonymkode: e47e3...c93
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 Hva med å begynne kjøre ambulanse? Anonymkode: 32dfb...84e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med å begynne kjøre ambulanse? Anonymkode: 32dfb...84e Er ikke ambulanse der.. Nærmeste ambulansetjeneste er 45-60 min unna Men hvordan er vaktene på ambulanse? Er det lange vakter og «langfri» går det jo fint! Anonymkode: e47e3...c93
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 Men om du trives med klinisk sykepleie, noe jeg syns er traust- er ikke hjemmesykepleie noe for deg. Sykepleie er også å skape en terapeutisk relasjon, gi trøst og omsorg- så vel som å hjelpe med stell, medisiner og mat. Vi har eks pasienter med demens, som krever mye oppfølging over tid, psykiatri som kan være utfordrene, rus, ja allt mellom himmel og jord egentlig. Du må fundere på om dette er noe for deg. Det er ikke hensiktsmessig å ha en sykepleier som ikke liker jobben sin i hjemmesykepleien. Det skinner igjennom for pasienter og kolleger og er svært uheldig. Anonymkode: f0532...36e 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 Her i kommunen er det mye sårstell,injeksjoner,intravenøs behandling og medisiner osv. Alt fra eldre til yngre folk med feks kreft som bor hjemme på slutten. Veldig spennende og givende jobb,ingen dager er like! Anonymkode: 06ca8...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ambulanse der.. Nærmeste ambulansetjeneste er 45-60 min unna Men hvordan er vaktene på ambulanse? Er det lange vakter og «langfri» går det jo fint! Anonymkode: e47e3...c93 Nå vet jeg ikke hvor det er, men ofte er det døgnvakter eller 2skift Der jeg jobber har vi 2skift med 12timers arb dag. 08-20/20-08. Hver tredje helg og ca to vakter i uka utenom. Helt kurant Anonymkode: 32dfb...84e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #15 Skrevet 27. oktober 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er sykepleier, og har jobbet i mange år på en avansert kirurgisk avdeling på et stort sykehus. Vi vurderer nå å flytte ut til et mindre sted, av flere årsaker. Der finnes ikke sykehus, de har sykehjem og hjemmesykepleie. Sykehjem er ikke veldig aktuelt, da jeg har fått «inside information» om arbeidsmiljøet der - og det vil jeg ikke delta i. Så da står jeg igjen med hjemmesykepleie. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg husker fra studietiden og praksis at jeg syns hjemmesykepleie var dørgende kjedelig. Syntes det var alt for mye matlaging, stell, ryddig og pjatt - lite klinisk sykepleie. Men da var jeg ung, sprek og hugen på action, drømmen var luftambulanse Jeg er fortsatt glad i fart og spenning, og er redd hjemmesykepleie er litt traust? Jeg vet ikke. Siden jeg var student har jo mye endret seg. De som skrives ut med HSY er mye sykere og mer komplekse under min praksistid. Men jeg vet ikke. Føler ikke jeg har gått 5 år på skole for å gjøre husarbeid for andre. Men jeg vet jo ikke hvordan det er i dag? Kan noen komme med innspill? Anonymkode: e47e3...c93 Du har vel ikke gått 5 år på skole når du er sykepleier? En sykepleier er vel en bachelor på 3 år. Anonymkode: 1e903...89e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #16 Skrevet 27. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke gått 5 år på skole når du er sykepleier? En sykepleier er vel en bachelor på 3 år. Anonymkode: 1e903...89e Siden Ts jobber som operasjonssykepleier så har hun nok det. Anonymkode: 16703...dcd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #17 Skrevet 27. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke gått 5 år på skole når du er sykepleier? En sykepleier er vel en bachelor på 3 år. Anonymkode: 1e903...89e Er spesialsykepleier, har master Anonymkode: e47e3...c93
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #18 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg jobber selv på korttid / rehab i min lille kommune. Vi får jo pasienter rett fra sykehuset som det kan være mye med, så det er spennende nok å det er det samme i hjemmesykepleien. Hjemmehjelpen tar seg av rengjøring. Anonymkode: 6e63f...01b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #19 Skrevet 28. oktober 2018 Jobber i en stor kommune hvor pasientene er inndelt etter diagnoser. Vi har mange kreftpasienter i siste fase. I denne seksjonen er det mange faglige utfordringer, men det er nokså fleksibelt. Om noen trenger hjelp til å henge opp en klesvask så gjør vi det hvis vi har tid. Og disse brukerne har det privilegium at de har godt med tid. Vi har brukere i alle aldre, også barn Anonymkode: a509f...15d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #20 Skrevet 28. oktober 2018 Tror ambulanse har usedvanlig dårlig betalt. Men det er bare hva jeg har hørt og ikke 1. håndsinformasjon. Anonymkode: 19175...f1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå