AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Og så ser jeg at enkelte synes det er urettferdig, dersom en som ikke har så høy utdannesle, eller utd. i det hele tatt, tjener bedre enn en som har gått på skole. Men hvorfor bry seg? Jeg tror det rett og slett er fordi de som skulle hatt høyest lønn, fordi de er så utdannede, vil at andre skal være missunnelige på de? Anonymkode: 541a5...e30 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg unner alle å tjene godt nok! Men må jo innrømme at jeg synes det er kjipt når noen ned minimal utdannelse tjener mer enn meg... Det er av den enkle grunn at jeg skulle ønske at alle årene med studier, og den kompetansen jeg innehar ble mer verdsatt. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg jobber i et typisk dameyrke😉 Og, ja... Jeg synes faktisk at det er ille at et fagbrev og en master ofte lønnes likt... Anonymkode: ec2f4...076 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg bryr meg ikke. Anonymkode: 82c1f...d10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 De sitter sikkert med mye studielån Anonymkode: 5ce24...e42
Gjest O.G. Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg unner alle å tjene godt nok! Men må jo innrømme at jeg synes det er kjipt når noen ned minimal utdannelse tjener mer enn meg... Det er av den enkle grunn at jeg skulle ønske at alle årene med studier, og den kompetansen jeg innehar ble mer verdsatt. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg jobber i et typisk dameyrke😉 Og, ja... Jeg synes faktisk at det er ille at et fagbrev og en master ofte lønnes likt... Anonymkode: ec2f4...076 Nja, folk med master lever ofte det som kalles "det gode liv".
Thyra Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg unner alle å tjene godt nok! Men må jo innrømme at jeg synes det er kjipt når noen ned minimal utdannelse tjener mer enn meg... Det er av den enkle grunn at jeg skulle ønske at alle årene med studier, og den kompetansen jeg innehar ble mer verdsatt. Det er kanskje ikke så overraskende at jeg jobber i et typisk dameyrke😉 Og, ja... Jeg synes faktisk at det er ille at et fagbrev og en master ofte lønnes likt... Anonymkode: ec2f4...076 Det er ikke alle bransjer som har like bra lønn. Selv om enkelte uten utdannelse tjener bedre enn enkelte med, så er det jo uansett slik at folk med (bra) utdannelse, i snitt tjener mer enn de uten. Ihvertfall om de er på samme nivå ansinnitetsmessig.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #7 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg vil veldig gjerne vite hva folk tjener slik at jeg har oversikt over lønn i det og det yrket. Jeg har ikke jobb for tiden, men vil veldig gjerne skaffe meg en jobb med god lønn. Anonymkode: 49d63...ed7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #8 Skrevet 28. oktober 2018 Fordi man vil være best og ha det best. Det er sånn det blir når man lever så godt som man gjør i Norge. Anonymkode: 446ad...3e9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så ser jeg at enkelte synes det er urettferdig, dersom en som ikke har så høy utdannesle, eller utd. i det hele tatt, tjener bedre enn en som har gått på skole. Men hvorfor bry seg? Jeg tror det rett og slett er fordi de som skulle hatt høyest lønn, fordi de er så utdannede, vil at andre skal være missunnelige på de? Anonymkode: 541a5...e30 Jeg har en venninne uten utdannelse, har kontor jobb og mye mindre avanserte oppgaver enn meg. Jeg har 4 års utdannelse som har krevd mye av meg samt min tid med sønnen min og min fritid har vært ikke eksisterende. Jeg har en krevende jobb med mye tidspress, overtid og vanskelige oppgaver. Jeg har gjort dette for å klare meg best mulig økonomisk som alenemor. Venninnen min tjener en del mer enn meg. Så klart synes jeg det er utrolig kjipt. Ikke at hun tjener mer, men at jeg tjener dårligere. Jeg er glad på venninnens min veier Så klart. Anonymkode: 3a4cc...111 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg har to venninner med mastergrad som begge har uttrykt irritasjon over at min mann med bachelorgrad tjener langt bedre enn dem. Saken er den at mannen min har jobbet seg raskt oppover ved å være dyktig innenfor hans felt, mens mine venninner har stått på stedet hvil i flere år. Hvorfor i det hele tatt sammenlikne seg mot noen som jobber med noe helt annet? Og lønna - den jobber han for, og han har ansvar langt utover mine venninners fatteevne. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å hisse seg opp over andres inntekt, det tyder jo bare på ren misunnelse? Anonymkode: e0cd9...a11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil veldig gjerne vite hva folk tjener slik at jeg har oversikt over lønn i det og det yrket. Jeg har ikke jobb for tiden, men vil veldig gjerne skaffe meg en jobb med god lønn. Anonymkode: 49d63...ed7 hvem vil vel ikke det? hva er kravet ditt? 20.000 i mnd så vil du heller gå på nav? eller vil du ikke ha jobb før du får 40.000 i mnd? Jeg har bare gens, og klarte ikke alt pensumet på høyere studier. Men tjente 20.000 mnd på jobben jeg fikk og levde veldig godt. Før det hadde jeg en jobb hvor arb.tid var varierende..kunne være fra 15.000 - 40.000 i mnd Anonymkode: 541a5...e30
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to venninner med mastergrad som begge har uttrykt irritasjon over at min mann med bachelorgrad tjener langt bedre enn dem. Saken er den at mannen min har jobbet seg raskt oppover ved å være dyktig innenfor hans felt, mens mine venninner har stått på stedet hvil i flere år. Hvorfor i det hele tatt sammenlikne seg mot noen som jobber med noe helt annet? Og lønna - den jobber han for, og han har ansvar langt utover mine venninners fatteevne. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å hisse seg opp over andres inntekt, det tyder jo bare på ren misunnelse? Anonymkode: e0cd9...a11 ja det er det jeg også føler. Jeg tror mange tar høyere utd bare pga de vil føle seg som statusmennesker, og så blir de sure når "innsatsen" deres er dårligere betalt enn noen med "mindre" innsats. Anonymkode: 541a5...e30 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 Jobber i mannsdominert yrke med god startlønn for utdanningen. Overraskende mange menn MÅ diskuter lønn og fremtidelig opprykk. Verst er dem med samme jobb men lavere rang, dei må diskuter i det uendelig Anonymkode: 1aeb9...0a0 2
SunnivaOslo Skrevet 29. oktober 2018 #14 Skrevet 29. oktober 2018 Når noen spør om hva slags utdannelse en har så kan det komme mange artige reaksjoner. Har du en dårligere utdannelse enn dem, så setter de deg lavere på den sosiale rangstigen og kanskje fnyser av utdannelsen din,kommer med kommentarer som "Jeg hadde aldri orker å jobbe som det,er så lite stimulerende" eller bare gir deg et skjevt smil og et arrogant ansiktsuttrykk. Har du bedre utdannelse enn dem, blir de veldig interesserte i deg som person og hva du jobber med,stiller spørsmål og virker oppriktig nysgjerrige og er hele tiden smilende og oppmerksomme på deg. Jeg har vært i begge situasjoner og når jeg "alltid" var den med lavest utdannelse så oppførte folk seg ufint. Folk var overlegne og frekke mot meg og nedsnakket jobben min, det motsatte skjer nå. Nå er alle superhyggelige og veldig interessert i meg og min jobb.. Jeg har funnet ut at det er slags form for komplekser. Det er noen mennesker som må vise at de kan/er noe. Du får vite hva de jobber med og hvilken utdannelse de har før du i det hele tatt får vite navnet deres. De kaller seg gjerne akademikere og er flinke til å bruke ord de har lært for å være språksterke(dette er jo egentlig ok,men høres rart ut i dagligtale. Jeg skriver akademisk på jobb,men her inne og når jeg snakker med mennesker så bruker jeg ganske basic uttrykk). Det er også slike mennesker som ikke tåler at en "taper med fagbrev" tjener 300 000 mer enn dem. Det handler om at det rokker ved forestillingen om at de er bedre enn noen andre. Livet er ikke rettferdig. Noen er født inn i rikdom og får jobb av pappa, og andre har høy utdannelse fra hjemlandet,men ender opp som vaskehjelp i Norge så disse "jammen jeg har tatt en master men hun tjener mer enn meg!!!!" folka kan egentlig gå å legge seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå