Gå til innhold

Linsesuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har en enkel og god oppskrift på en god linsesuppe? 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager en tomatsuppe med kikerter og linser som er god. Tørrstek 2 ts spisskummenfrø og et par klyper tørkede chiliflak. Ha i litt olje og en hakket løk og stek den myk. Rør inn 140 g røde linser, 8,5 dl hønse- eller grønnsaksbuljong og en boks hermetiske tomater. Kok opp og la småkoke 15 minutter. Kjør evt suppen glatt med stavmikser. Tilsett en boks kikerter og varm opp. Smak til med salt og pepper og rør inn godt med hakket frisk koriander. Server med rømmeklatt og mer hakket koriander.

Skrevet

Denne enkle oppskriften på tyrkisk linsesuppe er god:

https://www.godt.no/oppskrift/4623/tyrkisk-linsesuppe

Som med alle hjemmelagde supper er det essensielt å smake til med friskpresset sitron, salt og kanskje en knivsodd sukker tilslutt for å få til en balansert smak.

Anonymkode: 74038...a9e

Skrevet

Jeg lager en veldig enkel variant med grønne linser.  

Surrer 1 finhakket løk, 2 revne gulrøtter, finhakket hvitløk og litt chili i litt olje. Har i 3 dl tørre linser og heller på ca 1,5 l vann. Koker suppa i ca 20-30 minutter til linsene begynner å koke i stykker.  Smaker til med salt eller buljong og litt sitronsaft/hvitvinseddik. 

Super enkel og metter godt i lag med grovt brød.  Denne oppskriften er ganske stor og rekker både til en middag for to stykker og suppe til lunsj. Suppa kan også fryses. Det går helt greit å bruke andre grønnsaker. Har av og til litt grønnkål eller selleri i. Denne er perfekt for å få ryddet i grønnsakskuffa i kjøleskapet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg surrer løk og hvitløk i olje. Har så i gulrot i skiver, grønnsaksbuljong, litt curry, røde linser og tomatboks, fyll på med vann. Har også i laurbærblader. Kokes ca. 20 minutter (til linsene og gulrøttene er møre).

Hvor mye man skal ha av ingrediensene varierer jo med hvor mange man lager til, men til en-to personer bruker jeg:

en halv løk
fire-fem hvitløksfedd
en gulrot
en buljongterning
ca. en teskje curry
en tomatboks
en halv kopp linser
fire-fem laurbærblader
en snau liter vann.

Veldig enkel og god suppe, som tar kort tid å lage. Bruker man røde linser, slipper man også å legge dem i vann først, det er bare å ha dem rett i gryta.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er den som er helt basic. Kan tilsettes det meste:

https://forums.moneysavingexpert.com/showthread.php?p=37294534

1 onion, chopped
1 litre of vegetable stock (I use 4tspns Marigold powder to make mine....a drum of that lasts for ages)
8 oz red split lentils
Half oz butter or tblspn oil
salt & pepper
(Rose Elliot puts lemon juice in hers but I didn't bother as needed my 1 lemon for something else)
Heat oil & cook chopped onion until softened but not browning. Add the lentils & stir for a monute or two. Add the stock, bring to the boil & simmer gently for 20 mins till lentils are soft. Remove from heat & liquidise. Add salt & pepper to taste.

(Åtte unser røde linser er 3 dl. Ikke dropp sitronsaft. Denne suppa er faktisk god akkurat sånn som i denne oppskriften, for de som liker rene smaker. Husk at syre og salt skal tilsettes linser (og bønner og erter) etter en viss koketid, ellers blir linsene harde. Det spiller litt mindre rolle når de skal pureres, naturligvis.)

Endret av T-Rex
Skrevet

Jeg pleier å steke gul løk, hvitløk, chili og ingefær i en kjele sammen med diverse krydder. Deretter tilsetter jeg en boks hakket tomater og en til to bokser røde linser. Lar det koke litt før jeg tilsetter en boks kokosmelk. Kutter opp litt paprika og i har mot slutten. Presser over en lime like før servering, og topper gjerne med koriander. Kjempegodt, og utrolig enkelt! Pleier å ta ingrediensene på slump, men bruker ca en løk, to-tre fedd hvitløk, en chili og smaker til med krydder.

Jeg lager den ofte ganske spicy, så liker å ha i en spiseskje med creme fresh eller joghurt naturell:) Lager denne ofte også til ris, og koker da litt lenger for å få tykkere konsistens i gryta.

Anonymkode: 030fe...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...