Gå til innhold

Lar du barnet ditt være hos folk med helt annen oppførsel og barneoppdragelse enn deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har et vennepar som jeg synes har veldig udannede barn.De griser med maten, promper ved bordet osv selv om de er hhv 6 og 10 år. De får stort sett gjøre som de vil og har nok en ganske fri form for barneoppdragelse. 

Vi har et barn på 8 mnd og når vi besøker dette paret er mor i familien helt babygal. Hun har flere ganger vekket babyen ved å si «nå får det være nok soving altså»,løftet han opp av vognen og sendt han rundt til både voksne og barn.Inkludert folk vi aldri har møtt før.Hun har også latt datteren på 10 år og hennes yngre venninne bære babyen rundt.Dette har hun gjort helt uten at vi blir spurt og det har provosert meg så veldig at jeg har lyst å holde samvær med disse folkene på et minimum.

Min mann på sin side mener at de bør få passe barnet vårt om de spør. Han ble også irritert over morens oppførsel,men mener det ikke ligger noe vondt i det.bare at hun elsker babyer.Jeg ser den,men likevel er tanken på å overlate babyen til folk som er så ulik meg selv veldig uaktuell for min del. Hva tenker dere?

Anonymkode: 6fd86...f29

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre å holde litt avstand, tenker jeg. Man ønsker jo ikke at sitt eget barn skal få dårlig påvirkning etterhvert som det blir større. 

Anonymkode: 2befe...804

• Liker 5
Skrevet

Det er tydelig at du har et veldig lite barn som fremdeles lever i en beskyttet boble. Straks barnet ditt begynner i barnehage og særlig på skole kommer det via venner til å besøke mange ulike hjem hvor det foregår oppdragelse på helt andre måter enn hjemme. Barn tar ikke skade av å oppleve at andre hjem har andre regler. Noen barn får lov til mer enn ditt barn, andre får lov til mindre, sånn er det bare. Jeg synes det er hysteri at ikke en familie som driver fri barneoppdragelse kan passe barnet ditt av og til. En natt i hjemmet til din manns vennepar kommer ikke til å ødelegge oppdragelsen deres.

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, Arkana skrev:

Det er tydelig at du har et veldig lite barn som fremdeles lever i en beskyttet boble. Straks barnet ditt begynner i barnehage og særlig på skole kommer det via venner til å besøke mange ulike hjem hvor det foregår oppdragelse på helt andre måter enn hjemme. Barn tar ikke skade av å oppleve at andre hjem har andre regler. Noen barn får lov til mer enn ditt barn, andre får lov til mindre, sånn er det bare. Jeg synes det er hysteri at ikke en familie som driver fri barneoppdragelse kan passe barnet ditt av og til. En natt i hjemmet til din manns vennepar kommer ikke til å ødelegge oppdragelsen deres.

Er selv oppvokst med venner fra ulike hjem slik du nevner. Det jeg reagerer på er mer det at en 10 år ganmel jente og venninnen hennes får frie tøyler ned å bære rundt på babyen både inne og ute,at 6 åringen fikk stikke fingrene inn i munnen på babyen osv. Hadde barnet vårt vært mer jevnaldrende med disse barna,og stor nok til å være mer selvstendig og gitt uttrykk for egen vilje hadde jeg nok tenkt litt annerledes.Jeg tenker at babyen er liten enda,og skal slippe og bli røsket ut av vogna når den sover eller bli delt rundt,og at alle skal få gjøre som de vil med barnet vårt. 

ts

• Liker 6
Skrevet

Hvis dette skjer mens dere er tilstede er det da bare å si nei. 

Jeg hadde ikke latt noen som holder på sånn få lov til å passe et så lite barn. Når barnet er større blir det  noe annet.

Anonymkode: ba49c...ec6

• Liker 13
Skrevet

Jeg er enig i at man ikke vekker en sovende baby uten grunn, men slike ting er det jo mulig å si i fra om på forhånd, at du ønsker at babyen skal få sove i fred til den våkner av seg selv. At en 10-åring ikke skal kunne bære på en baby kan jeg ikke forstå (Hva er du redd for at skal skje?), men jeg hadde uansett spurt først. Du kan ikke regne med at alle vil forstå dine regler og det er uansett du som har ansvar for å fortelle dem hvordan du ønsker det, men igjen, for barnepass i kortere perioder mener jeg personlig at man godt kan være litt fleksibel. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette skjer mens dere er tilstede er det da bare å si nei. 

Jeg hadde ikke latt noen som holder på sånn få lov til å passe et så lite barn. Når barnet er større blir det  noe annet.

Anonymkode: ba49c...ec6

Det har skjedd utenfor vårt synsfelt. Men andre som har sett det IG reagert på det har fortalt det til oss.

ts

Skrevet
13 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg er enig i at man ikke vekker en sovende baby uten grunn, men slike ting er det jo mulig å si i fra om på forhånd, at du ønsker at babyen skal få sove i fred til den våkner av seg selv. At en 10-åring ikke skal kunne bære på en baby kan jeg ikke forstå (Hva er du redd for at skal skje?), men jeg hadde uansett spurt først. Du kan ikke regne med at alle vil forstå dine regler og det er uansett du som har ansvar for å fortelle dem hvordan du ønsker det, men igjen, for barnepass i kortere perioder mener jeg personlig at man godt kan være litt fleksibel. 

Med 10-åringen frykter jeg hvis hun snubler f.eks ned trappen inne eller ute,og mister barnet.Jeg synes en 10-åring skal få slippe å ha et sånt ansvar på seg.

Ts

• Liker 5
Skrevet

For å svare på overskriften først,så er det vel vanligvis sånn at man vil at barna skal være sammen med familier som er lik en selv i verdier,grensesetting og lignende?

Som barn husker jeg at det var noen jeg ikke fikk lov av mine foreldre å være med. Rett og slett fordi min mor og far ikke likte disse personene og fordi ungene deres var frekke i kjeften,nasket på butikken og fikk gå ute til langt på kveld. På den annen side hadde jeg også en venninne med foreldre som var under behandling for rusavhengighet. Men hun var en hyggelig og veloppdragen jente. Foreldrene hennes var glade for at mine foreldre ikke så ned på dem slik andre gjorde.

Så til det du skriver: I min omgangskrets er det ikke normalt at et 10 år gammelt barn får bære rundt på en baby.Ungen kan plutselig gjøre brå bevegelser og deise i gulvet.En 10 åring er ikke sterk nok til å kunne avverge det.Hvis 10åringen sitter i sofaen hadde det vært greit.Hvis jeg ble spurt på forhånd vel og merke.Er helt uhørt å ta seg friheter med andres barn på måten du beskriver.Hadde nok ventet med å overlate ungen til dette venneparet,og aller helst funnet andre barnevakter du føler deg tryggere på😊

• Liker 6
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 10-åringen frykter jeg hvis hun snubler f.eks ned trappen inne eller ute,og mister barnet.Jeg synes en 10-åring skal få slippe å ha et sånt ansvar på seg.

Ts

En 10-åring kan jo få beskjed om at hun ikke skal bære baby i trappen, men ærlig talt har de fleste 10-åringer bedre balanse enn dagens voksne så det er høyst usannsynlig at noe skulle skje. 

Du virker hysterisk...

Anonymkode: 3cc71...fca

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En 10-åring kan jo få beskjed om at hun ikke skal bære baby i trappen, men ærlig talt har de fleste 10-åringer bedre balanse enn dagens voksne så det er høyst usannsynlig at noe skulle skje. 

Du virker hysterisk...

Anonymkode: 3cc71...fca

Det hjelper lite hvis en unge på la oss si 10 kilo plutselig vrir seg rundt og 10åringen skal holde igjen. Finnes mange voksne som har mistet barna i bakken på den måten. Det skjer fort! 

• Liker 3
Skrevet

Helt enig med ts, hadde aldri latt en mer eller mindre tilfeldig 10-åring holder babyen min! Barn er brå og impulsive og tenker ikke konsekvens på samme måte som voksne. 

Helt uakseptabelt. Også at hun bare sender babyen rundt til andre. 

Bare voksne folk jeg kjenner meg trygg på får holde mine babyer! 

Hadde holdt meg langt unna, om jeg ikke kjente meg trygg på at jeg klarte å slå ned på dette på stedet. 

Anonymkode: 9b287...543

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er selv oppvokst med venner fra ulike hjem slik du nevner. Det jeg reagerer på er mer det at en 10 år ganmel jente og venninnen hennes får frie tøyler ned å bære rundt på babyen både inne og ute,at 6 åringen fikk stikke fingrene inn i munnen på babyen osv. Hadde barnet vårt vært mer jevnaldrende med disse barna,og stor nok til å være mer selvstendig og gitt uttrykk for egen vilje hadde jeg nok tenkt litt annerledes.Jeg tenker at babyen er liten enda,og skal slippe og bli røsket ut av vogna når den sover eller bli delt rundt,og at alle skal få gjøre som de vil med barnet vårt. 

ts

Selvfølgelig kan en 10 åring bære rundt på en baby🙄

Anonymkode: 355f2...814

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan en 10 åring bære rundt på en baby🙄

Anonymkode: 355f2...814

Det er det helt opp til deg med din baby.Jeg liker det ikke og ønsker i det minste at folk spør først. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor lar du dette skje TS? Om du ikke ønsker at 10 åringen skal ta med babyen ut av deres synsfelt så må du gi beskjed om dette. Om du vil at babyen skal sove ferdig må du si ifra når denne moren vekker babyen. Det er din baby og DU må stå opp for den dersom du ikke er komfortabel med dette.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Hvorfor lar du dette skje TS? Om du ikke ønsker at 10 åringen skal ta med babyen ut av deres synsfelt så må du gi beskjed om dette. Om du vil at babyen skal sove ferdig må du si ifra når denne moren vekker babyen. Det er din baby og DU må stå opp for den dersom du ikke er komfortabel med dette.

Ja,og det har vi tenkt å gjøre neste gang det skjer. I mellomtiden har jeg ikke giddet å treffe dem.Har ikke fått vite om disse episodene før etterpå,når andre har fortalt det. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Det er vel også vanlig folkeskikk å spørre foreldrene før man vekker babyer og løfter dem opp.

• Liker 2
Skrevet

Her er det jo snakk om en baby, og da ville jeg som deg TS tatt litt mer kontroll sammen med denne familien. Gi klar beskjed om at babyen ikke skal vekkes, og si for eksempel at 10-åringen skal sitte i sofaen hvis hun vil holde barnet.

Men generelt sett, med større barn, er det noe annet. Barna mine er daglig på besøk hos folk som har andre grenser og en annen oppdragelse enn oss. Jeg kjenner vel egentlig ingen med akkurat lik oppdragelse som oss. ;) 

(Det har også skjedd at jeg har prøvd å begrense kontakt, men det er snakk om få tilfeller.)

• Liker 3
Skrevet

Når det er snakk om en liten baby ville jeg ikke latt den være hos noen som gjør sånt(som å vekke sovende baby fordi de vil kose/leke) uten meg og ute av mitt synsfelt nei. Kan godt være sammen med andre som er annerledes,det er noe annet.

Har større barn,mellomtrinnet på skolen,som får lov til å være med venner hjem o.l.selv om familiene gjør ting annerledes enn oss. Etter sære episoder har jeg satt foten ned for overnatting og helgeopphold hos enkelte. (Eks:gå hele helgen uten annet enn brød pasta og godteri,"døgne" med mobilspill)

Men å isolere seg helt fra andre som er/gjør annerledes går jo ikke an😊

Anonymkode: 294ba...a91

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror i utgangspunktet at barn har godt av å omgås ulike mennesker i ulike hjem hvor skikker og oppdragelse er forskjellig. Dette for tidligst mulig se og lære at alt er ikke likt over alt.

Men jeg hadde ikke akseptert at en 10-åring og dennes venn som jeg ikke kjente bar rundt på min baby. Å ha babyen i fanget og leke med den hadde vært fint. Alltid under oppsyn av oss foreldre. Jeg synes overhodet ikke det er hysteri å nekte dette. 

Å få passe en 8-mnd gammel baby er ikke en selvfølge, selv om noen vil betyr det ikke at de skal. Har dere behov for pass så må dere så klart forsøke å skaffe det, men har dere ikke behov så er det jo ikke noen grunn til at vennene deres skal passe. Å vekke opp en sovende baby uten grunn er heller ikke ok.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...