Gå til innhold

Felle masker


anonym326

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har ikke strikket på en stund, men nå har jeg fått helt dilla. Dermed trenger jeg litt hjelp. Det står:  ´´Strikk fram og tilbake med glattstrikk, stripemønster og raglanfellinger (der det er mulig) som før og fell videre for halsringning, først 5 m i hver side, deretter 3 m i beg av hver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (20) 21 (23) 24 (26) 28 ggr. La resten av m være på p til halskant.´´

De 5 maskene som skal felles, hvor skal de felles. øverst på ermene? det vil jo være siden :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raglanfelling

Strikk ermene inn på bolen. Strikk stripemønster som før og fell raglan annenhver p slik: Strikk til 2 m før sammenføyningen, ta neste m løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk 2 r sm. Gjenta dette i alle sammenføyninger = 8 m felt.

Gjenta raglanfellingen annenhver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (14) 15 (17) 18 (20) 21 ggr. Fell for halsringning. Sett først de midterste (13) 15 (15) 17 (17) 19 m på en hjelpep. Strikk omg ut, klipp av tråden og begynn neste omg midt foran.

Strikk fram og tilbake med glattstrikk, stripemønster og raglanfellinger (der det er mulig) som før og fell videre for halsringning, først 5 m i hver side, deretter 3 m i beg av hver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (20) 21 (23) 24 (26) 28 ggr. La resten av m være på p til halskant.

Halskant

Bruk p nr 3, strikk m rundt halskanten og korriger m-tallet til (88) 88 (92) 96 (100) 100 m. Strikk ribb 2 r, 2 vr til halskanten måler ca (6) 6 (7) 7 (8) 8 cm. Fell av passe stramt med rette og vrange m.

 

 

Enda et spørsmål:

Hvis jeg skal strikke frem og tilbake, betyr det at det blir et snitt midt på, men når jeg skal lage halskanten skal det strikkes rundt (hvertfall som set ser ut på bildet. Forstår ikke riktig, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, anonym326 said:
 

Heisann!

 

Har ikke strikket på en stund, men nå har jeg fått helt dilla. Dermed trenger jeg litt hjelp. Det står:  ´´Strikk fram og tilbake med glattstrikk, stripemønster og raglanfellinger (der det er mulig) som før og fell videre for halsringning, først 5 m i hver side, deretter 3 m i beg av hver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (20) 21 (23) 24 (26) 28 ggr. La resten av m være på p til halskant.´´

De 5 maskene som skal felles, hvor skal de felles. øverst på ermene? det vil jo være siden :)

 

 

De fem maskene som skal felles, felles i begynnelsen og slutten av pinnen.  Ermene er jo satt inn på bolen og alt strikkes sammen.  

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Muskath skrev:
 

De fem maskene som skal felles, felles i begynnelsen og slutten av pinnen. 

men det står i oppskriften at det skal felles 5 masker i hver side. hvis det skal felles på starten av arbeider, er det midt foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, anonym326 said:
 

Raglanfelling

Strikk ermene inn på bolen. Strikk stripemønster som før og fell raglan annenhver p slik: Strikk til 2 m før sammenføyningen, ta neste m løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk 2 r sm. Gjenta dette i alle sammenføyninger = 8 m felt.

Gjenta raglanfellingen annenhver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (14) 15 (17) 18 (20) 21 ggr. Fell for halsringning. Sett først de midterste (13) 15 (15) 17 (17) 19 m på en hjelpep. Strikk omg ut, klipp av tråden og begynn neste omg midt foran.

Strikk fram og tilbake med glattstrikk, stripemønster og raglanfellinger (der det er mulig) som før og fell videre for halsringning, først 5 m i hver side, deretter 3 m i beg av hver p hele tiden til det er felt raglan til sammen (20) 21 (23) 24 (26) 28 ggr. La resten av m være på p til halskant.

Halskant

Bruk p nr 3, strikk m rundt halskanten og korriger m-tallet til (88) 88 (92) 96 (100) 100 m. Strikk ribb 2 r, 2 vr til halskanten måler ca (6) 6 (7) 7 (8) 8 cm. Fell av passe stramt med rette og vrange m.

 

 

Enda et spørsmål:

Hvis jeg skal strikke frem og tilbake, betyr det at det blir et snitt midt på, men når jeg skal lage halskanten skal det strikkes rundt (hvertfall som set ser ut på bildet. Forstår ikke riktig, hehe

Vanskelig å svare på når jeg ikke har bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok felles midt foran, sånn at det blir en skråkant som er lenger ned foran. Etterpå tar du opp masker og strikker hel kant, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, anonym326 skrev:
 

men det står i oppskriften at det skal felles 5 masker i hver side. hvis det skal felles på starten av arbeider, er det midt foran

 

17 timer siden, anonym326 skrev:
 

men det står i oppskriften at det skal felles 5 masker i hver side. hvis det skal felles på starten av arbeider, er det midt foran

De fem maskene skal felles til hals, så ja da blir det midt foran hvor halsringningen er.

Du setter det setter det antallet masker som er for størrelsen du strikker på en tråd, hjelpepinne eller hva du bruker. Omgangen starter nå ved halsringningen. Du feller så fem masker i starten på omgangen, strikker ut omgangen og feller fem masker i starten på neste omgang, som da vil bli i halsringningen på motsatt side av hvor du startet forrige omgang. Etter dette feller du tre masker i starten på hver omgang til masker fra hals og raglan felling møtes. Da har du fått en rund hals på genseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...