Gå til innhold

Retur av jakke av miljøhensyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en vinterparkas for et par mnd siden, den har hengt i skapet med prislappen på siden. Nå har jeg fått økt kunnskap om miljøgifter og har etterspurt informasjon fra produsenten av jakken, jeg ønsker å se om de har brukt miljøgifter, og i så tilfelle, ønsker jeg å returnere jakken å få pengene igjen. Men er det mulig at jeg har rett til dette, på et slikt grunnlag?

Noen som vet?

Anonymkode: 2b3ea...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har du ikke rett til med mindre det er brukt ulovlige gifter. 

Anonymkode: 07afb...34f

• Liker 5
Skrevet

Å bytte vare uten byttelapp etter noen mnd eller vel urealistisk?

Anonymkode: dbd77...8e1

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en vinterparkas for et par mnd siden, den har hengt i skapet med prislappen på siden. Nå har jeg fått økt kunnskap om miljøgifter og har etterspurt informasjon fra produsenten av jakken, jeg ønsker å se om de har brukt miljøgifter, og i så tilfelle, ønsker jeg å returnere jakken å få pengene igjen. Men er det mulig at jeg har rett til dette, på et slikt grunnlag?

Noen som vet?

Måtte du bruke 2 mnd på å finne ut av det? Hva med å sjekke opp før du kjøper om det er så viktig for deg, evt bruke rimelig tid på å finne ut om den inneholder noe du ikke vil ha. feks 1 uke. Har du så lite skamvett at du vil gå tilbake til butikken å kreve pengene tilbake så værsegod. 

Anonymkode: e443e...8e2

• Liker 4
Skrevet

Hvilken miljøgifter er det snakk om? Skal vel godt gjøres at du dør av å bruke en jakke, så lenge du ikke spiser den.

Skrevet
21 minutter siden, kikkana said:

Hvilken miljøgifter er det snakk om? Skal vel godt gjøres at du dør av å bruke en jakke, så lenge du ikke spiser den.

Perfluorerte kjemikalier (PFK) ev C8 som inneholder et miljøskadelig stoff som heter PFOA

Som sagt, så har jeg ikke mottatt informasjon fra produsenten enda, sendte mail 1 uke siden, men er det brukt PFOA som er forrige generasjon av PFK-er, så vil jeg ha jakken ut av hus, kommer aldri til å bruke den. 

Tenkte ikke over dette/ hadde ikke denne kunnskapen da jeg kjøpte jakken. Med dagens kunnskap hadde jeg kjøpt en annen produsents jakke.

TS

• Liker 1
Skrevet

PFOA som har vært forbudt i Norge siden 2014? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfluorerte kjemikalier (PFK) ev C8 som inneholder et miljøskadelig stoff som heter PFOA

Som sagt, så har jeg ikke mottatt informasjon fra produsenten enda, sendte mail 1 uke siden, men er det brukt PFOA som er forrige generasjon av PFK-er, så vil jeg ha jakken ut av hus, kommer aldri til å bruke den. 

Tenkte ikke over dette/ hadde ikke denne kunnskapen da jeg kjøpte jakken. Med dagens kunnskap hadde jeg kjøpt en annen produsents jakke.

TS

Jojo, det er bra å være miljøbevist. Men tipper en jakke går bra. Er vel dette som er i stekepanner etc? Noen hakk verre det.

Skrevet
8 minutter siden, kikkana said:

Jojo, det er bra å være miljøbevist. Men tipper en jakke går bra. Er vel dette som er i stekepanner etc? Noen hakk verre det.

Ja, jeg har stekepanne uten teflon :) 

TS

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Har du blitt hjernevasket i mellomtiden? Bare tull av deg dette her.

Anonymkode: 8afb1...fc0

• Liker 3
Skrevet

Om du returnerer jakka vil den mest sannsynlig bli kastet og brent, jeg har jobbet ved et forbrenningsanlegg og så hver uke lastebillass etter lastebillass med returvarer som gikk rett i forbrenningsovnen. Alt fra klær til møbler og hele nye kjøkken.

Behold jakka selv eller gi den til noen som trenger den hvis målet ditt er å spare miljøet.

Anonymkode: 059a0...3ed

• Liker 4
Skrevet

Troll 😅

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig

Anonymkode: bc3d4...220

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig

Anonymkode: bc3d4...220

Hvor kommer dette ifra? Hvor er bevisbyrden på at dette er tull? For jeg kan finne masse vitenskapelige rapporter om Perfluorerte kjemikalier, hvordan de virker og hvordan de gjør skade etc

TS.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer dette ifra? Hvor er bevisbyrden på at dette er tull? For jeg kan finne masse vitenskapelige rapporter om Perfluorerte kjemikalier, hvordan de virker og hvordan de gjør skade etc

TS.

Dette burde du sjekket på forhånd, rett og slett! Det nytter ikke å komme med slikt to mnd etterpå.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

TS: Retur av kjøpte varer er et gode med visse regler. Når det er kjøpt på nettet har du 14 dagers angrerett. Hvis en vare har en produksjonsfeil kan du kreve retting og hvis det ikke lar seg gjøre, nytt plagg eller heving av kjøp.

Du er langt utenfor angreretten. Så av denne grunnen kan du ikke returnere jakken.

Det at jakken inneholder farlige stoffer er ikke en produksjonsfeil eller en mangel i henhold til lovverket. Det gir derfor heller ikke hevingsrett. Hvis du skulle hevdet en slik mangel måtte det vært fordi du PÅ FORHÅND spurte om jakken inneholdt farlige stoffer og fikk til svar nei, for deretter oppdage dette i ettertid.

Du kan finne så mange vitenskapelige rapporter du vil om saken, det er nå likevel slik at det ikke har noen betydning for din sak da det ikke er hevingsgrunn at en beskaffenhet med produktet som du kunne undersøkt på forhånd viser seg å være der.

Skrevet

Har nå fått mail fra produsent, jakken inneholder ikke perfluorerte kjemikalier, så da løste det seg, jeg er glad og jakken er nå i bruk :) 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...