AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Sitter med stor oppgave og leveringsfrist rett rundt hjørnet. Hvordan i all verden skal jeg sette inn kiødehenvisnig/referanse i tekst og litteraturliste når jeg har brukt en bok med redaktør?? Altså alle kapitlene jeg har brukt i boken har ulike forfattere. Følger APA. Skjønner det ikke. Kan noen please hjelpe?😢 Anonymkode: 5f7a0...515
Prague Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Bruker du Kildekompasset? Det står det mye som er til hjelp
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Sjekk på sokogskriv.no Anonymkode: 6e882...302
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 34 minutter siden, Prague skrev: Bruker du Kildekompasset? Det står det mye som er til hjelp Tusen takk for tips, skal sjekke det ut☺ Anonymkode: 5f7a0...515 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk på sokogskriv.no Anonymkode: 6e882...302 Takk😊 Anonymkode: 5f7a0...515
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 2 timer siden, Prague skrev: Bruker du Kildekompasset? Det står det mye som er til hjelp Det står det at man skal oppgi sidetall når man refererer i teksten, jeg trodde det k6n var vær når det er sitat? Jeg har aldri vist til sidetall ellers, er det nytt? Anonymkode: 5f7a0...515 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Så det er kapittelforfatterene og ikke redaktørene som skal stå i teksten? Anonymkode: 5f7a0...515 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Ja, du skal skrive sidetall i kildehenvisningene selv om det ikke er direkte sitat. Referansen er jo der for at den som leser enkelt kan finne frem til det stedet du har funnet informasjonen din. Ja, det er kapittelforfatterne du skal vise til. Du skal jo vise til personene som faktisk har skrevet det du siterer. I kildelista blir det slik: Forfatter. Årstall. Tittel på kapittel/artikkel. I navn på redaktør (red)., Tittel på bok (s. x-x). Sted: Forlag. Eksempel: Skjerven, A. (2003). Great expectations: The foundation of a design concept. I W. Halén & K. Wickman (Red.), Scandinavian design beyond the myth: Fifty years of design from the Nordic countries (s. 27–32). Stockholm: Arvinius förl. Dette har jeg henta herifra: http://www.hioa.no/LSB/Kildehenvisning-APA-etc./APA-stilen/Referanselista Anonymkode: 44f05...373 4
Prague Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står det at man skal oppgi sidetall når man refererer i teksten, jeg trodde det k6n var vær når det er sitat? Jeg har aldri vist til sidetall ellers, er det nytt? Anonymkode: 5f7a0...515 Jeg vet ikke om det er nytt. Men vi har alltid brukt APA på min skole, og der henvises det til sidetall i selve teksten også når det ikke er sitat.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, du skal skrive sidetall i kildehenvisningene selv om det ikke er direkte sitat. Referansen er jo der for at den som leser enkelt kan finne frem til det stedet du har funnet informasjonen din. Ja, det er kapittelforfatterne du skal vise til. Du skal jo vise til personene som faktisk har skrevet det du siterer. I kildelista blir det slik: Forfatter. Årstall. Tittel på kapittel/artikkel. I navn på redaktør (red)., Tittel på bok (s. x-x). Sted: Forlag. Eksempel: Skjerven, A. (2003). Great expectations: The foundation of a design concept. I W. Halén & K. Wickman (Red.), Scandinavian design beyond the myth: Fifty years of design from the Nordic countries (s. 27–32). Stockholm: Arvinius förl. Dette har jeg henta herifra: http://www.hioa.no/LSB/Kildehenvisning-APA-etc./APA-stilen/Referanselista Anonymkode: 44f05...373 Det har du sidetall i luteraturlisten, det er ok, men skal man ha det i teksten? Det har jeg aldri brukt før. Anonymkode: 5f7a0...515
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 22 minutter siden, Prague skrev: Jeg vet ikke om det er nytt. Men vi har alltid brukt APA på min skole, og der henvises det til sidetall i selve teksten også når det ikke er sitat. Enten er det nytt, eller så har jeg brukt noe annet enn APA tidligere. Sidetall er kun ved direkte sitat. Anonymkode: 5f7a0...515
Prague Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten er det nytt, eller så har jeg brukt noe annet enn APA tidligere. Sidetall er kun ved direkte sitat. Anonymkode: 5f7a0...515 Som jeg sa, jeg vet ikke om det er nytt. Jeg går 2. året på USN, og har brukt APA siden skolestart. Sidetall benyttes i følge Kildekompasset.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 Altså, grunnen til at man skal ha med sidetall, er jo at den som leser teksten din, enkelt skal kunne finne frem til det du har referert, enten sitatet er direkte eller indirekte. Det SKADER iallfall ikke å ha med sidetall, snarere tvert imot. Men disse spørsmåla er jo også rimelig enkle å finne svar på. Du må jo bare lese hvordan det blir gjort på sidene som blir oppgitt her. Med mindre din skole har helt særegne regler, skulle ikke dette være så vanskelig. På siden jeg viste til over, OsloMet, står dette: Direkte og indirekte sitat Ved direkte sitat skal du alltid vise til siden sitatet er hentet fra. APA anbefaler å inkludere sidetallet også ved indirekte sitering: Ved parafrasering eller henvisning til en idé hentet fra et annet verk, oppfordres en til å oppgi sidetall eller avsnitt, spesielt når dette kan hjelpe en interessert leser i å gjenfinne den aktuelle passasjen i en lang eller kompleks tekst (APA, 2010, s. 171). Anonymkode: 44f05...373
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #14 Skrevet 28. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, grunnen til at man skal ha med sidetall, er jo at den som leser teksten din, enkelt skal kunne finne frem til det du har referert, enten sitatet er direkte eller indirekte. Det SKADER iallfall ikke å ha med sidetall, snarere tvert imot. Men disse spørsmåla er jo også rimelig enkle å finne svar på. Du må jo bare lese hvordan det blir gjort på sidene som blir oppgitt her. Med mindre din skole har helt særegne regler, skulle ikke dette være så vanskelig. På siden jeg viste til over, OsloMet, står dette: Direkte og indirekte sitat Ved direkte sitat skal du alltid vise til siden sitatet er hentet fra. APA anbefaler å inkludere sidetallet også ved indirekte sitering: Ved parafrasering eller henvisning til en idé hentet fra et annet verk, oppfordres en til å oppgi sidetall eller avsnitt, spesielt når dette kan hjelpe en interessert leser i å gjenfinne den aktuelle passasjen i en lang eller kompleks tekst (APA, 2010, s. 171). Anonymkode: 44f05...373 Takk, da var svaret det. Man skal ved sitat, men det er kun anbefanbefalt ved indirekte sitering Anonymkode: 5f7a0...515
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #15 Skrevet 28. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk, da var svaret det. Man skal ved sitat, men det er kun anbefanbefalt ved indirekte sitering Anonymkode: 5f7a0...515 Svaret der* Anonymkode: 5f7a0...515
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #16 Skrevet 28. oktober 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, da var svaret det. Man skal ved sitat, men det er kun anbefanbefalt ved indirekte sitering Anonymkode: 5f7a0...515 Jo, du kan jo tolke det slik. Jeg tolker det vel heller som en sterk oppfordring. Det er utvilsomt mer redelig med sidetall. Anonymkode: 44f05...373 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #17 Skrevet 28. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, du kan jo tolke det slik. Jeg tolker det vel heller som en sterk oppfordring. Det er utvilsomt mer redelig med sidetall. Anonymkode: 44f05...373 Det er jo aldri referert slik i pensumbøkene, så det kan jo ikke være påbudt? Anonymkode: 5f7a0...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå