Gå til innhold

Uvanlig høy hvilepuls

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vær grei og ikke svar «gå til legen» for det har jeg ikke tenkt. 

Jeg har siste halvannet døgn hatt hvilepuls på 120 og er skjelven. Kan det være angst? Har hatt mye angstrelaterte greier men aldri sånn som dette og så lenge. Dessuten så er hodet helt på plass, det er bare ekstremt ubehagelig å gå rundt mens pulsen er så høy. Det blir vanskelig å gjøre ting, og det koster mye energi å gjøre noe, men er jo ikke døden nær heller. Hadde trodd det skulle gi seg men ser ikke sånn ut. 

Fint med forslag til hva det kan være. 

Og ikke sperr innlegget mitt, jeg vet at man ikke nødvendigvis får høy fagkunnskap her inne og jeg har en egen hjerne som ikke tar alt for god fisk. Jeg vil bare vite hva dere tror og om noen har vært borti lignende. 

Anonymkode: 626ff...b0b

Videoannonse
Annonse
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gå til legen og få det undersøkt der? Da får du jo riktig svar fra fagfolk samtidig?

Skrevet

"Kan det være angst?"

Så hvis jeg som verken er utdannet lege eller kardiolog hadde svart ja, så hadde du tatt det for god fisk?

Dra til legen, så høy puls over lengre tid er verken bra eller normalt.

Anonymkode: 81d27...43c

Skrevet
14 minutter siden, COSL Innovator skrev:

Hvorfor kan du ikke gå til legen og få det undersøkt der? Da får du jo riktig svar fra fagfolk samtidig?

Fordi det er helg og jeg kan ikke tenke meg å sitte å vente i fem-seks timer på legevakten for å få vite «at det sikkert ikke er farlig» eller « vi legger deg inn til observasjon» etc. Kan ikke tenke meg noen av delene. Og jeg dauer ikke, det er bare ubehagelig. Ingen som har hatt samme??

Skrevet

Du har angst

Anonymkode: 56e6b...346

Skrevet (endret)

Hvis du går inn og forklarer at du har veldig høy hvilepuls og føler deg dårlig lar de deg IKKE vente 5 timer før kontroll. 

Endret av FrodeF
  • Liker 1
Skrevet

Hjerteproblemer blir alltid prioritert på legevakta. 

Hvordan vet du at du ikke dauer? Som sagt, høy puls over lang tid er ikke bra for hjertet.

Anonymkode: 81d27...43c

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har siste halvannet døgn hatt hvilepuls på 120 og er skjelven. Kan det være angst? Har hatt mye angstrelaterte greier men aldri sånn som dette og så lenge. Dessuten så er hodet helt på plass, det er bare ekstremt ubehagelig å gå rundt mens pulsen er så høy. Det blir vanskelig å gjøre ting, og det koster mye energi å gjøre noe, men er jo ikke døden nær heller. Hadde trodd det skulle gi seg men ser ikke sånn ut. 

Og ikke sperr innlegget mitt, jeg vet at man ikke nødvendigvis får høy fagkunnskap her inne og jeg har en egen hjerne som ikke tar alt for god fisk. Jeg vil bare vite hva dere tror og om noen har vært borti lignende. 

Dette kan være et symptom på ketoacidose feks så jeg ville ikke bare slått meg til ro med angst (som i seg selv heller ikke er noe man bør slå seg til ro med). Gå til legen du.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaldsvetter du? Virker hodet ditt mer vinglete enn normalt? 👈🏻 Og da mener jeg ikke at du surrer i hodet, men at selve kraniet er i ubalanse. Må du konsentrere deg om å puste eller går det fremdeles på automatikk? 

Når en opplever høy puls kan det ofte være hormoner i omløp, som adrenalin og noradrenalin. Angst er nettopp det, hormoner i omløp grunnet en trusselfaktor (eller en innbilt en). 

Har du opplevd noe nylig som kunne trigget angst? Tenker du eller har du tenkt på noe de senere dagene du frykter? 

Husk å pust med magen. Jeg har slitt med panikkangst i flere år, men å puste med magen er undervurdert. Dype drag, helt ned. Magen skal fysisk trykkes ut!! Do it!🌞 

Skrevet

Det kan veldig godt være angst, men det er vel likevel bedre å få sjekket ut? Jeg kom fort til på legevakten og fikk ekg når jeg hadde en periode med veldig høy angst. Selv om det ikke tar vekk hele angsten så hjelper det litt på å vite at man har sjekket det ut. 

Anonymkode: 8f6fc...4d4

Skrevet
1 time siden, Lustforlife skrev:

Kaldsvetter du? Virker hodet ditt mer vinglete enn normalt? 👈🏻 Og da mener jeg ikke at du surrer i hodet, men at selve kraniet er i ubalanse. Må du konsentrere deg om å puste eller går det fremdeles på automatikk? 

Når en opplever høy puls kan det ofte være hormoner i omløp, som adrenalin og noradrenalin. Angst er nettopp det, hormoner i omløp grunnet en trusselfaktor (eller en innbilt en). 

Har du opplevd noe nylig som kunne trigget angst? Tenker du eller har du tenkt på noe de senere dagene du frykter? 

Husk å pust med magen. Jeg har slitt med panikkangst i flere år, men å puste med magen er undervurdert. Dype drag, helt ned. Magen skal fysisk trykkes ut!! Do it!🌞 

Kaldsvetter ikke, ikke noe snurring heller. Pusten går jevnt. Kun høy puls og skjelving. Det har vært en trusselfaktor. Men den burde ikke bekymre meg mer egentlig. 

Skrevet

Kanskje høyt stoffskifte? Må du ofte på do? Svetter du lett? 

Anonymkode: b4a4b...cbf

Skrevet

Jeg har stoffskifteproblemer og angstdiagnose, og hvilepulsen min har ligget på mellom 100 og 110 i et år nå. Så det kan være angst, men det kan også være noe annet. Vil du ikke være sikker og utelukke andre ting? 

Anonymkode: b3df2...a30

Skrevet

Jeg har hatt det i perioder. Det ble konstatert en medfødt hjertefeil og går på betablokkere. 

Anonymkode: 1c060...dfd

Skrevet

Jeg har også slitt med høy puls i lengre tid, ligger på ca 110. Det er veldig slitsomt og man blir urolig av den stadige høye pulsen. Jeg synes det innimellom er vanskelig å slappe av og ihvertfall sovne. 

Hos meg har det vært uregelmessig stoffskifte. Hadde i utgangspunktet lavt, så har jeg reagert veldig på medisinene (til tross for at jeg har gått på dem i mange år), så nå prøver jeg å finne riktig dose. Angst gjør det ikke bedre nei. Angst kan gi høy puls, pusteproblemer, svett ol. 

Anonymkode: 689b4...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...