Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte å utbetale meg timer til gode før i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg må søke uføretrygd - og har derfor sagt opp jobben min.

Jeg hadde 50 timer avspasering som jeg tok ut før jeg leverte oppsigelse og sykemelding. Disse vil han nå kalle et sluttoppgjør og utbetale meg i januar, ikke nå i november. Han grunngir ikke hvorfor han velger å gjøre det slik.

For meg skaper dette trøbbel. For det første er jeg rimelig blakk nå og trenger disse pengene (kun AAP) og det kan skape problemer når jeg skal søke om sletting av studielån. Det kan gi meg et tap på 10 000,- om jeg overstiger inntektsgrensene til lånekassa. Og jeg kan ikke fatte hvorfor han som arbeidsgiver vil føre timene på feil år i regnskapet heller. 

Han sier også at i november, desember og januar skal jeg få ordinær lønn. Men jeg er jo på AAP og fyller ut meldekort. Jeg skal jo ikke ha lønn? Og om jeg skulle ha hatt det hadde det i så tilfelle hvert de første 16 dagene. 

Er han helt på bærtur eller er jeg? 

Anonymkode: 71bec...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du vil ha et riktig svar heller enn synsing, og i så fall er det et par opplysninger vi trenger:

• Har du hatt fast jobb, eller jobber du på timer?
  • Du skal få vanlig lønn ut januar, betyr dette at du har oppsigelsesperiode ut januar?
  • Har du kapasitet til å jobbe ut januar, eller er du sykemeldt (i så fall hva slags sykemelding)?
  • De 50 timene, skal de utbetales som lønn, eller skal du faktisk avspasere dem frem til utgangen av januar?

På generelt grunnlag:

• Dersom du faktisk skal være ansatt ut januar, og januar blir siste lønning, så er det riktig at denne siste lønnsutbetalingen skal bli et sluttoppgjør. Du skal også få utbetalt feriepengene du har tjent opp for januar (som egentlig skulle ha vært for 2020) sammen med januar-lønna.
  • Dersom de 50 timene skal utbetetales som cash, så vil det ikke være helt unaturlig at dette betales ut i januar, for inntil årsskiftet så kunne du ha valgt å faktisk avspasere timene. Merk at utbetalingen også kan håndteres som "periode 13" for 2018 (slik at bedriften får det på riktig regnskapsår selv om pengene bytter hender i starten av januar), eller det betales ut sammen med januarlønna som er periode 1 i 2019.

Det virker nesten som at du heller vil ha de 50 timene utbetalt i cash nå, og ikke få tre måneder med lønn ut januar. Med mindre du jobber på timer, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal være til din fordel?

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Horge skrev:

Antar du vil ha et riktig svar heller enn synsing, og i så fall er det et par opplysninger vi trenger:

• Har du hatt fast jobb, eller jobber du på timer?
  • Du skal få vanlig lønn ut januar, betyr dette at du har oppsigelsesperiode ut januar?
  • Har du kapasitet til å jobbe ut januar, eller er du sykemeldt (i så fall hva slags sykemelding)?
  • De 50 timene, skal de utbetales som lønn, eller skal du faktisk avspasere dem frem til utgangen av januar?

På generelt grunnlag:

• Dersom du faktisk skal være ansatt ut januar, og januar blir siste lønning, så er det riktig at denne siste lønnsutbetalingen skal bli et sluttoppgjør. Du skal også få utbetalt feriepengene du har tjent opp for januar (som egentlig skulle ha vært for 2020) sammen med januar-lønna.
  • Dersom de 50 timene skal utbetetales som cash, så vil det ikke være helt unaturlig at dette betales ut i januar, for inntil årsskiftet så kunne du ha valgt å faktisk avspasere timene. Merk at utbetalingen også kan håndteres som "periode 13" for 2018 (slik at bedriften får det på riktig regnskapsår selv om pengene bytter hender i starten av januar), eller det betales ut sammen med januarlønna som er periode 1 i 2019.

Det virker nesten som at du heller vil ha de 50 timene utbetalt i cash nå, og ikke få tre måneder med lønn ut januar. Med mindre du jobber på timer, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal være til din fordel?

Så utrolig deilig å få et så godt svar på KG. Takk skal du ha. 

Ha ei fortsatt fin helg. 

TS

Anonymkode: 71bec...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...