AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg er i en situasjon hvor dette egentlig er en realitet. Ikke direkte like «galt» som det høres ut fra overskriften. Jeg går på p-piller pga. kramper og kraftige blødninger, og ting er blitt 1000 ganger bedre. Jeg er ikke på kanten til å besvime, og spyr heller ikke lengre. Men har enda mensenplager en gang i mnd. Jeg har enda kramper når jeg får mellomblødninger, ikke minst store smerter på yttersiden av lårene, diare, generell blah følelse i kroppen, sliten. Ja de vanlige greiene. Denne situasjonen er IKKE «ta ut egenmelding». Jeg går på p-piller som skrevet og planlegger mellomblødningene. Ikke alle kan kontinuerlig ta p-piller til det uendelige og aldri få mellomblødninger, noen vil på et tidspunkt få mellomblødninger, og det er totalt krise om det skulle overraske meg på jobb. Arbeidsklærne er hvite, og jobber innen matproduksjon så hygienisk ikke helt bra å begynne å blø og risikere å blø utover utstyret. Blødningene de første dagene er til dels kraftige, men kun de 2 første dagene, og de 2/3 neste er det nesten ingengting, så og 1000 ganger bedre enn de 8 dagene jeg hadde før p-piller med ekstreme blødninger, der jeg måtte ha alarm på om natta for å våkne å skifte nattbind som da var helt fulle. Men med p-piller kan jeg planlegge og få de første fæle dagene når jeg ikke er på jobb. Har allerede denne gangen utsatt mellomblødningen 2 uker på grunn av jobb, men denne helgen skulle jeg ha helg og være hjemme med varmeflaska. Og utsettelse gjør krampene enda kraftigere enn vanlig da 😬 Men nå hender det noen ganger at folk blir syke og du får spørsmål om å komme på jobb. Det er mange ansatte som kan spørs, ikke bare meg, så jeg føler meg ikke tvunget til å si ja bare på grunn av det, men er og virkelig ikke i form til å være på jobb. Man står blant annet på jobb ikke fritt til å gå på toalettet når man må, og jeg går gjerne 1 gang i timen de første dagene. Man står helt fritt å si nei, si at man ikke kan jobbe, har jo lov til å ha et liv utenom jobb. Kunne like gjerne vært meg som hadde planer og ikke «mensen». Men tenkte å måle «temperaturen» litt på denne situasjonen. Altså det er ikke snakk om å ringe inn å si at jeg er syk og ta ut egenmeldingsdag. Det er snakk om å ikke si ja til å gå som ekstra. Det kan være vanskelig å sette seg inn i hvordan noen føler seg denne tiden i mnd. for dem som ikke har opplevd det selv. Kanskje særlig for menn. For å gjøre det litt lettere kan jeg jo sette en pris på det. Sier jeg ja til å gå ekstra når det er helg tjener jeg 6000kr (etter skatt). Det er ganske gode enkle penger, men de første dagene med mellomblødning er såpass fæle at jeg ikke orker å si ja til å gå ekstra. Men hva tenker folk? Jeg kunne aldri funnet på å ta ut egenmelding pga. dette, men med p-piller så vil jeg aldri ha mitt skift på de første dagene heller. Anonymkode: 44723...f51 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Hvordan hadde verden blitt hvis alle kvinner hadde holdt seg hjemme hver gang de har mensen? Anonymkode: a8fb9...b98 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Hvis du ikke orker eller har lyst til å jobbe ekstra uansett grunn, så sier du bare nei. Du trenger ikke forklare eller unnskylde noe som helst, du har ikke mulighet, ferdig med den saken. Anonymkode: 1344c...08a 9
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan hadde verden blitt hvis alle kvinner hadde holdt seg hjemme hver gang de har mensen? Anonymkode: a8fb9...b98 Det er jo bare snakk om ekstraskift... Og ut fra kommentaren din antar jeg at du enten er mann eller en kvinne som egentlig aldri har opplevd store problemer i forhold til mensen. Selv har jeg hatt perioder hvor jeg blødde igjennom nattbind på to timer, så jeg brukte ungenes bleier for å kunne å komme meg ut av huset uten full krise.... Det er IKKE noe særlig og helt ærlig tror jeg de aller fleste menn hadde ligget hjemme med sykemelding om de blødde så mye ut av en kroppsåpning... Anonymkode: 1344c...08a 22
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 Er det ikke litt sent om det gjelder denne helga? Anonymkode: 907c1...1ed
Kalevala Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde verden blitt hvis alle kvinner hadde holdt seg hjemme hver gang de har mensen? Anonymkode: a8fb9...b98 De aller fleste kvinner trenger ikke det, fordi de har en helt vanlig menstruasjon med milde eller moderate smerter som er til å holde ut selv om man er på jobb. Men noen er ekstra plaget. Smertene kan være så ille at en ikke klarer å stå oppreist, og kaster opp ved bevegelse. Det er uforenlig med arbeid. 15
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Syns det sier deg selv, klart du kan si nei med god samvittighet. Min mor hadde avtale med arbeidsgiver for mange år siden om å være hjemme 1-2 dager i mnd, med store smerter og store blødninger var det umulig å være på jobb. Min søster har idag så store smerter st hun kan ligge sammenkrøket på golvet, helt grusomt. Jeg derimot merker omtrent ikke at jeg har mensen. Anonymkode: 34fe3...8fb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde verden blitt hvis alle kvinner hadde holdt seg hjemme hver gang de har mensen? Anonymkode: a8fb9...b98 Googlet litt rundt i dag pga. dette og fant ut at det er helt vanlig at kvinner i asia (Japan og Indonesia) får fri når de har mensen. Men som jeg skrev flere ganger i innlegget så handler dette ikke om å ta fri fra jobb, kun å ikke si ja til ekstravakt. Ts Anonymkode: 44723...f51
Nerine_ Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde verden blitt hvis alle kvinner hadde holdt seg hjemme hver gang de har mensen? Anonymkode: a8fb9...b98 Alle kvinner er ikke plaget av såpass sterke plager. Men du kan jo kanskje tenke deg selv hvor slitsomt det er for de det gjelder....? 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 Det er helt greit å si nei til ekstravakter uansett grunn. Og det er helt greit å være hjemme på grunn av store menssmerter.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke litt sent om det gjelder denne helga? Anonymkode: 907c1...1ed Jo det kan man si, men spesielle situasjoner oppstår, folk kan ikke vite på forhånd om de blir syke, så da får man noen ganger spørsmål med kort varsel Sier selvsagt ja de gangene jeg kan, men i dag er virkelig ikke en god dag å si ja på. ts Anonymkode: 44723...f51
Frostrose Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg har tidligere hatt store problemer når jeg har hatt mensen. Hadde store smerter, ekstreme blødninger og besvimte ofte. Da takket jeg nei til ekstravakter med god samvittighet. Heldigvis har dette blitt bedre med tiden. Vil anbefale deg menskopp! Den tar mye mer blod enn tamponger og bind, og er enkel å tømme ved behov. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det kan man si, men spesielle situasjoner oppstår, folk kan ikke vite på forhånd om de blir syke, så da får man noen ganger spørsmål med kort varsel Sier selvsagt ja de gangene jeg kan, men i dag er virkelig ikke en god dag å si ja på. ts Anonymkode: 44723...f51 Du fikk spørsmålet idag altså, så du har allerede mensen... Da kan du være hjemme med god samvittighet, du hadde ikke kunnet gjøre jobben din ut i fra h.i Anonymkode: 907c1...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 Er du syk, for dårlig til å gå på jobb så blir du hjemme. Er helt innafor det. Anonymkode: 48713...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #15 Skrevet 27. oktober 2018 Til ekstravakt er det selvfølgelig uproblematisk å takke nei, uansett grunn. Blir det til at noen må kan du heller være åpen med sjefen. Har selv måttet holdt meg hjemme på grunn av mens innimellom. Hos meg kan det bli så ille at jeg besvimer, kaster opp og får store mageproblemer, og er da fysisk ikke i stand til å være på jobb. Men gjør selvfølgelig alt jeg kan for å unngå fravær, går på pillen og har reseptbelagt smertelindring. Anonymkode: 67ebd...a37 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #16 Skrevet 27. oktober 2018 Selvfølgelig er det også god nok grunn til å ta ut egenmelding. Du er jo sengeliggende! Og helt innenfor å si du ikke kan ta ekstra vakt fordi du er syk. Ja for uansett om det "Bare er mensen" så er du faktisk syk. Herregud tror ikke folk vet hvor jævlig det er å ha det sånn. Jeg begynte også på piller nettopp på grunn av dette. Tar du forresten naproxen? Beste smertestillende mot disse typer plager. Anonymkode: 27479...ab5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #17 Skrevet 27. oktober 2018 Helt uproblematisk å takke neit ili ekstravakt. For øvrig anbefaler jeg deg å sjekke ut Cerazette, den fjerner blødnigene helt hos de aller fleste. Anonymkode: 61bdd...004 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #18 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg kan faktisk ikke jobbe der tre verste dagene av mensen. Jeg har ekstreme blødninger, med klumper på størrelse med golfballer. Jeg kan ikke bruke tampong og det er lenge siden jeg ga opp vanlige bind. Her om dagen skulle jeg være med sønnen min på gudstjeneste i forbindelse med konfirmasjon, og jeg måtte reise hjem og skifte midt under gudstjenesten og den var ikke SÅ lang. Takk og pris for at det var harde trekrakker. Jeg har prøvd p-piller, men måtte slutte. Nå går jeg på p-sprøyte hver måned og blør mindre, men hele tiden. Nå kan jeg jobbe, men jeg har ingen "fridager". Jeg er anemisk med tomme jernlagre og har endelig fått innvilget fjerning av livmor. Anonymkode: db4c6...683
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #19 Skrevet 27. oktober 2018 Helt innenfor. Når det gjelder fast jobb så går det an å snakke med nav og gjøre en avtale slik at nav betaler en eller to dager i mnd du er borte pga menstruasjonsplager. Men har du vært på utredning? Det finnes tabletter som minsker blødningen og bedre smertestillende enn det man får kjøpt reseptfritt. Kan jo også være noe galt som kan fikses. Kanskje hormonspiral vil hjelpe? Er jo grusomt å ha det sånn hver mnd. Anonymkode: 7fa29...990
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #20 Skrevet 27. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det også god nok grunn til å ta ut egenmelding. Du er jo sengeliggende! Og helt innenfor å si du ikke kan ta ekstra vakt fordi du er syk. Ja for uansett om det "Bare er mensen" så er du faktisk syk. Herregud tror ikke folk vet hvor jævlig det er å ha det sånn. Jeg begynte også på piller nettopp på grunn av dette. Tar du forresten naproxen? Beste smertestillende mot disse typer plager. Anonymkode: 27479...ab5 Har bare vanlige smertestillnes. Ein kombo av ibux og paracet pleie å ta smertene. ts Anonymkode: 44723...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå