Gjest seroxata Skrevet 23. mars 2005 #1 Skrevet 23. mars 2005 Jeg skulle lage meg mat i kveld, og tok opp en pakke med kjøttdeig fra frysen, og håpte den skulle tine fort... det gjorde den jo ikke, dumme meg tok den opp for sent... Det jeg lurer på, er det lurt å steke fryst kjøttdeig? et prosjekt jeg ikke orket å begynne på, men er greit å vite til neste gang, for det skjer garantert igjen
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. mars 2005 #2 Skrevet 23. mars 2005 Legg den i dobbel plastposte og i en skål med kaldt vann. Da tiner den ganske raskt.
Leo Skrevet 23. mars 2005 #3 Skrevet 23. mars 2005 Ikke etter helt GSH (God Husmor Standard), men jeg pleier å pakke kjøttdeigen i en helt tett plastpose (Gjerne ZipLock) og legge den i en vanlig bærepose som jeg deretter trer håndtakene på over kranen på oppvaskkummen. Deretter fyller jeg kummen med glovarmt vann og etter 15 - 20 min. er det ikke noe problem å steke kjøttdeigen. Å steke kjøttdeig direkte fra frossen tilstand synes jeg blir bare tull. Det ytterste blir svidd og det innerste blir kokt. Smaker ikke godt!
Gjest seroxata Skrevet 23. mars 2005 #4 Skrevet 23. mars 2005 tusen takk for svar, skal jeg huske på til neste gang Nå har jeg lært noe nytt i dag og, ikke dårlig det!
Grooo Skrevet 23. mars 2005 #5 Skrevet 23. mars 2005 Går helt greit å slenge den i stekepanna når den er frossen også. Hvis det er krise liksom, så er ikke det noe problem. Gjorde det mange ganger i mitt tidligere hybel-liv 1
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #6 Skrevet 23. mars 2005 jeg tinte min frosne kjøttdeig i mikrobølgeovnen. Gikk kjempefort og smakte veldig bra...
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2005 #7 Skrevet 24. mars 2005 Å steke frosse kjøttdeig er ikke noe problem, bare litt mer jobb. Du bruker litt svakere varme, og deler hele tiden. Jeg steker ofte fryst kjøttdeig, og har aldri problemer med at den blir tørr........
Annevenn Skrevet 24. mars 2005 #8 Skrevet 24. mars 2005 Sånn til neste gang.... Når jeg kjøper kjøttdeig og skal fryse den, pleier jeg å ta den ut av emballasjen og oppi en brødpose. Så klemmer jeg den flat, knyter knute på posen og legger i fryseren. Det går utrolig fort å varme opp, den tar liten plass i fryseren, så altså to fluer i en smekk! Kan anbefales!!!! 1
Midnattsol Skrevet 24. mars 2005 #9 Skrevet 24. mars 2005 Sånn til neste gang.... Når jeg kjøper kjøttdeig og skal fryse den, pleier jeg å ta den ut av emballasjen og oppi en brødpose. Så klemmer jeg den flat, knyter knute på posen og legger i fryseren. Det går utrolig fort å varme opp, den tar liten plass i fryseren, så altså to fluer i en smekk! Kan anbefales!!!! Det gjør jeg også. Og jeg tiner i kaldt vann om det trengs.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #10 Skrevet 29. mars 2005 Tining bør alltid skje i KALDT vann, aldri varmt. Det er effektivt og går helt fint. Men det er null problem å steke frossen kjøttdeig, det har jeg gjort mange ganger. Bare skraper av det ytterste etterhvert som det tiner, og roterer kjøttdeigen så det stekes på alle kanter, skraper av, og deler det opp, og det går helt fint. Litt mer jobb slevsagt, og tar litt lenger tid, men resultatet blir helt bra. Men det blir kanskje litt mer "vann" i stekepanna på denne måten, men jeg har aldri opplevd det som noe stort problem ialle fall.
Gjest Gjesten Skrevet 29. mars 2005 #11 Skrevet 29. mars 2005 Det går også veldig fint å steke kjøttdeigen før du fryser den. Så er den liksom klar til bruk med en gang. Veldig greit om den skal i gryteretter o.l.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #12 Skrevet 29. mars 2005 hæ?? tines i kaldt vann? Jeg trenger en forklaring på dette :oops:
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. mars 2005 #13 Skrevet 29. mars 2005 Vann leder varme/kulde mye lettere enn luft, derfor tiner ting fortere i vann enn i luft. Kaldt fordi du ikke vil ha den sinnsyke bakterieutviklingen som vil forekomme hvis du bruker lunkent vann. Og bruker du varmt, så blir jo kjøttdeigen kokt. Uansett må kjøttdeigen være godt pakket inn i plast, som nevnt x antall ganger før i tråden.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 29. mars 2005 #14 Skrevet 29. mars 2005 Legger du kjøttdeigen i varmt vann,så vil den tines utenfra,og fortsatt være frossen inni. Men legger du den i kaldt vann så tines den innenfra og utover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå