AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Hvis man får tilbud av helsesøster om Cos-kurs, betyr det at man blir vurdert som ikke gode nok foreldre? Er det sant at dette er et lavterskeltilbud som i utgangspunktet er for ALLE foreldre, eller er dette bare noe de sier for at de vil observere og vurdere foreldrene på kurset? Har lest her på KG at Cos-kurs også er et barnevernstiltak, så da får jeg det ikke til å stemme at dette er et lavterskeltilbud. Noen som vet? Anonymkode: 2a45e...883
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Det er godt mulig det er ulikt fra kommune til kommune, men jeg har prøvd i flere år og få ta cos-kurset fordi jeg anser det som relevant når man blir foreldre. Har til og med ringt til bv.tj, men de sa at vi ikke kan få dette og prioriterer ressurssvake foreldre (ikke ordrett, men slik jeg tolket det). Jeg har meldt meg på kurset hvor jeg selv kan betale for det, men fikk avslag siden jeg ikke er alene. Har en god venninne som fikk dette via barnevernet. Hvilken kommune bor du i? Bor selv i Bergen. Anonymkode: 7cfdd...7a1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg bor utenfor Bergen og har fått tilbud om det gjennom helsestasjonen. Hun sa det var et tilbud for alle, men det kan også tenkes at jeg fikk det fordi jeg er alene. Barnehagen tilbyr det også, der er tilbudet til alle, med førstemann til mølla prinsippet for påmelding. Anonymkode: 20735...cf9 2
Gillie Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 Når det er via bv så prioriteres de som har behov for dette. Er det via andre aktører slik som helsestasjon eller barnehage er det for alle. Du kan ikke vurderes på noen måte under kurset. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er godt mulig det er ulikt fra kommune til kommune, men jeg har prøvd i flere år og få ta cos-kurset fordi jeg anser det som relevant når man blir foreldre. Har til og med ringt til bv.tj, men de sa at vi ikke kan få dette og prioriterer ressurssvake foreldre (ikke ordrett, men slik jeg tolket det). Jeg har meldt meg på kurset hvor jeg selv kan betale for det, men fikk avslag siden jeg ikke er alene. Har en god venninne som fikk dette via barnevernet. Hvilken kommune bor du i? Bor selv i Bergen. Anonymkode: 7cfdd...7a1 Dette hørtes ikke helt bra ut. Da vurderer helsesøster ut fra om hun synes man virker ressurssvake? Vi har høyere utdanning og gode jobber. Barnet vårt på snart 3 år har noen utfordringer som jeg ikke vil skrive om, da jeg vil være anonym her. Vi bor i en større kommune på Østlandet. Ikke et veldig oppløftende svar, men hvis det er sånn, så er det sånn. Da stemmer det sikkert ikke at det er et lavterskeltilbud likevel. Helsestasjonen bare sier det for å dekke over at det er de ressurssvake som får tilbudet? ts Anonymkode: 2a45e...883
Rosa Sitron Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 De helsestasjonene jeg vet som har kurset tilbyr det til alle. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Akkurat nå, Gillie skrev: Når det er via bv så prioriteres de som har behov for dette. Er det via andre aktører slik som helsestasjon eller barnehage er det for alle. Du kan ikke vurderes på noen måte under kurset. Er det sånn? Vi fikk tilbud på helsestasjonen. Vurderer ikke kurslederne foreldrene? Jeg trodde det var barnevernspedagoger eller spesialpedagoger som holder Cos-kurs. ts Anonymkode: 2a45e...883
Noldus Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Her tilbys det også til alle med førstemann til mølla prinsippet. Vår gruppe består av en god blanding av alle typer foreldre. Felles for oss er at vi har utfordringer med barna som vi ønsker hjelp til. Eventuelt bare at vi ønsker å forstå barna på en bedre måte. jeg føler meg også som en dårlig forelder fordi jeg er med, men det er bare tull. Tenk på hvor mye en må gjennom for å kjøre bil osv, mens et barn kan en bare få uten forberedelser. Noe kursing burde nesten vært obligatorisk for alle foreldre. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 Her tilbys det til alle og anbefales for alle, uansett om du er ung eller gammel, har 1 eller 8 barn Anonymkode: 59522...c34 1
kissi Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 Det er et lavterskeltilbud, og noe som anbefales til alle foreldre! Alle kan nok dra nytte av et slikt kurs, uansett hvor ressurssterke/svake man er! Høy utdanning og gode jobber sier jo ikke nødvendigvis noe om hvordan man er som forelder. Det vil sikkert variere hvordan man prioriterer deltakere per kurs, så det er umulig å si hvordan akkurat den helsestasjonen i den kommunen tenker akkurat denne gangen! 3
Gillie Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn? Vi fikk tilbud på helsestasjonen. Vurderer ikke kurslederne foreldrene? Jeg trodde det var barnevernspedagoger eller spesialpedagoger som holder Cos-kurs. ts Anonymkode: 2a45e...883 Foreldrene er der for å få kunnskap, hjelp og verktøy til å håndtere barna og eventuelt barnas utfordringer på en best mulig måte. Det kan godt være at kurset holdes av barnevernspedagoger, men det er ikke i denne settingen de jobber med å vurdere og gjøre undersøkelse av deg som omsorgsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, Gillie skrev: Foreldrene er der for å få kunnskap, hjelp og verktøy til å håndtere barna og eventuelt barnas utfordringer på en best mulig måte. Det kan godt være at kurset holdes av barnevernspedagoger, men det er ikke i denne settingen de jobber med å vurdere og gjøre undersøkelse av deg som omsorgsgiver. Det var godt å høre. ts Anonymkode: 2a45e...883 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 Hvis helsestasjon sier det er et tilbud til alle, så er det det i din kommune. Helsestasjon har ikke lov til å lyve for å få dere til å delta. Hva slags tilbud som finnes varierer, det er et naturlig resultat av at vi har lokaldemokrati. Anonymkode: 01004...b95 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 Her i kommunen henger det lapp om Cos - kurs i garderoben på barnehagen, vi har også fått felles mail om det fra barnehagene vi hatt barna i. Det har også venninnene mine fått og vi blir anbefalt dette kurset på hvert eneste foreldre møte. I tillegg så nevner Helsesøster det til alle som er på kontroll med barna sine. Her er det i tillegg laaaaang venteliste for å komme med på kursene. :) Her er det hvert fall sånn at alle får tilbud og blir anbefalt det. Jeg og mannen var med og vi kom i en veldig fin gruppe, og vi fikk faktisk ett vennepar fra gruppen som vi er ganske mye sammen med Anonymkode: 8656a...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #15 Skrevet 27. oktober 2018 Cos-ķurs er ikke et kurs for de få nei. Det stemmer at vi som jobber i bv tilbyr det til foreldre vi mener kunne hatt bruk for det, men for å være helt ærlig så lærte jeg masse selv, den gangen jeg tok det kurset. I mange kommuner får alle som får barn tilbudet, i andre har man ikke kommet så langt. Det er COS som er in nå, og det gjør meg glad, for kurset er sykt bra. Anonymkode: 6ac3a...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #16 Skrevet 27. oktober 2018 Hva er cos? Anonymkode: 6a302...b1f
gullhjerte Skrevet 27. oktober 2018 #17 Skrevet 27. oktober 2018 Prøv å ikke gruble noe mer over skjulte baktanker bak tilbudet om cos-kurs. COS-kurs er et veldig bra kurs, som jeg personlig mener at alle foreldre bør gjennomføre. Alle kan lære noe nytt om samhandling med egne barn, uavhengig av ressurser. Som forelder er man aldri utlært uansett. Jeg tenker umiddelbart at tilbudet om cos-kurs er et forslag for å hjelpe dere med situasjonen rundt barnets og deres utfordringer. Ikke fordi de mener dere løser det dårlig pr dags dato, men fordi man alltids kan plukke opp noen smarte tips som kan hjelpe. Jeg synes foreldre som velger å bruke energi og tid på et kurs for å bli enda bedre foreldre for sitt barn, viser at de er ressurssterke og reflekterte i utgangspunktet. 2
gullhjerte Skrevet 27. oktober 2018 #18 Skrevet 27. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er cos? Anonymkode: 6a302...b1f Circle of security - trygghetssirkelen https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #19 Skrevet 27. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er cos? Anonymkode: 6a302...b1f Circel of Security. https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/ Anonymkode: 8656a...ae2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #20 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg fikk tilbudet for 1 (eller 2) år siden. Helsesøster gjorde det klart at det var ikke fordi hun mente jeg var en dårlig mor, men at det er fordi man kan lære nye ting i forhold til hvordan møt barn best mulig. Siden de da hadde mulighet til å tilby til alle i kommuna, ble jeg spurt. Takket ja, og det er det lureste jeg har gjort😅 Det var så spennende og bra, at jeg skulle ønske jeg kunne tatt det en gang til. Da vi var midt i kurset, sa jeg at dette er jo noe alle foreldre burde få, for det er så lærerikt, men så er vi i en kommune med dårlig råd, så de fikk ikke lov til å tilby flere ganger😟 Synd, for det kunne hjulpet også de med utfordrende barn. Anonymkode: 8afa2...1a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå