AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Har en engelsk setter på snart ni år. Omplasseringshund som vi har hatt i 2,5 år. Han har iløoet av den tiden vi har hatt han har han vert på kennelen fire ganger, to opphold på to uker, i sommer og i fjor sommer, og to helgeopphold. Vi har da brukt samme kennel som de tidligere eierne. Det har gått veldig fint tidligere, men etter oppholdet i sommer har han begynt å bjeffe på natta og/eller tidlig på morgenen tilsynelatende for å sjekke om vi er her. Han bjeffer en gang og venter, en gang til og venter, to ganger og venter osv. Slutter ikke før han får beskjed om å slutte. Han sover i et åpent bur i gangen, før var han innestengt i gangen, men har det nå åpent slik at han faktisk kan komme opp og se at vi er her selve hvis han vil det. Dette gjør han sjelden, som oftest velger han å sitte nede og bjeffe. Han skal ikke ut og tisse eller noe slikt, det har vi testet flere ganger. For meg som har søvnproblemer er dette enormt slitsomt, jeg bruker lang tid på å sovne igjen om jeg blir vekket, så dette går virkelig ut over søvnkvaliteten min, spesielt når han gjør det flere ganger. Noen som har noen tips for å få slutt på dette? Anonymkode: db8c9...e17
Tabris Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Har du prøvd å flytte buret til soverommet og se om det kan hjelpe? 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Vi har ikke plass rett og slett. Dessuten er han vant til å ligge der, er der han ligger om dagen når vi er på jobb og når han vil ha fred. Men han har jo muligheten til å gå opp til oss, men han gjør det ikke Ts Anonymkode: db8c9...e17
Tabris Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 Kan det være noen lyder han bjeffer på? Hvis han bjeffer for oppmerksomhet så må du nesten ignorere det fullstendig for at det skal gå over.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 Nei, det er ikke varsling, hører veldig godt om det er det. Vet at det bør ignoreres, men klokka fem om morgenen kan han ikke bare bjeffe seg ut så ungene risikerer å våkne. Det er ikke høyt nok til at naboene våkner heldigvis. Anonymkode: db8c9...e17
Tabris Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 De gangene du ikke kan vente ham ut så bør du da gi respons på første bjeffet. Så lærer han at enten fungerer det med en gang eller så fungerer det aldri. Sånn at han ikke blir utholdende og bjeffer lenge. Men det vil sannsynligvis ikke fjerne problemet, for å gjøre det så ville jeg enten ignorert helt eller ha ham nærmere dere.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Hadde det vert om dagen kunne vi gjort det. Men han kan jo ikke få stå og bjeffe midt på natta. Han vekker hele huset og siden han eskalerer når han ikke får svar så kan vi ikke risikere at naboene hører det. Tror ikke han ville hatt buret sitt på rommet vårt heller, han ville ikke måtte gått opp i andre etasjen for å legge seg i buret når vi er hjemme. Ikke ville jeg hatt han der alene om dagen heller, selv om det var plass. Er ikke meningen å argumentere og ikke ta imot hjelp altså, men akkurat disse tiltakene er ikke gjennomførbare hos oss Anonymkode: db8c9...e17
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Hvorfor kan han ikke være løs i huset, så kan han tusle rundt og sjekke at alle er hjemme på natta når han føler for det? Anonymkode: 536c0...2bd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 Han gjør jo det. Siterer meg selv: Han sover i et åpent bur i gangen, før var han innestengt i gangen, men har det nå åpent slik at han faktisk kan komme opp og se at vi er her selv hvis han vil det. Anonymkode: db8c9...e17 1
Kvartz Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 Mine hunder har to plasser i huset de kan ligge. På natta ligger de og sover på et teppe på soveromsgulvet og på dagtid så har de tepper de kan ligge på i gangen. Hva med å ordne et teppe til han på soverommet og ta han med når dere legger dere, så kan han bruke buret på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 Prøvde dette i natt, men han ville ned og legge seg etter en stund. Men han kom opp igjen og la seg på morgenkvisten, og ingen bjeffing i natt/morges, så kanskje vi rett og slett må lære oss å sove med åpen dør Anonymkode: db8c9...e17 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Prøvde dette i natt, men han ville ned og legge seg etter en stund. Men han kom opp igjen og la seg på morgenkvisten, og ingen bjeffing i natt/morges, så kanskje vi rett og slett må lære oss å sove med åpen dør Anonymkode: db8c9...e17 Vi sover m åpen dør. Det er nok at hunden kan komme og se at vi er der. Ellers kan du prøve å legge en T- skjorte som lukter mamma i buret hans. Det kan roe ned. Finnes også feromoner du kan spraye i buret som kan virke beroligende. Anonymkode: b9313...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøvde dette i natt, men han ville ned og legge seg etter en stund. Men han kom opp igjen og la seg på morgenkvisten, og ingen bjeffing i natt/morges, så kanskje vi rett og slett må lære oss å sove med åpen dør Anonymkode: db8c9...e17 Burde nok vurdere det da ja Anonymkode: 23833...85f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #14 Skrevet 25. november 2018 Drar opp igjen denne. Dette blir bare verre og verre. Han har nå fri tilgang til soverommet vårt, allikevel kan han stå både nede og rett utenfor soveromsdøren og bjeffe. I natt toppet det seg helt. Mann og barn er vekkreist og dette takler han tydeligvis dårlig. Han har vært utrolig rastløs hele natta; hoppet oppi senga, kommet opp ved siden av senga og dyttet i meg med snuten, vandret inn og ut, opp og ned, "sutret" og småbjeffet. Prøvde til slutt å ha buret på rommet og sperre han inne der, det funket ikke. Roet seg endelig i 3-4 tiden for så å begynne igjen 7.30. Jeg er sååå trøtt! Går jo utover stakkars hunden også, lunta blir ganske kort når man er desperat etter søvn. Fortsetter det sånn blir det time hos dyrlegen, selv om han ikke virker smertepåvirket kan det jo være noe. Evt er det nok mulig nabohunden har løpetid, han er ganske tussete på dagtid også. Eller kan det være alderen rett og slett? Han er ni år nå, forandrer hunder seg med alderen? Ts Anonymkode: db8c9...e17
Tabris Skrevet 25. november 2018 #15 Skrevet 25. november 2018 Det kan være løpetid, men siden han er ni år så skulle han nesten ha oppført seg slik de forrige gangene det var løpetid i nærheten også. Jeg er enig med deg ang. det å ta ham til veterinæren. Plutselig atferdsendring, spesielt når de begnner å bli gamle, kan være en indikator på smerte/sykdom. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #16 Skrevet 25. november 2018 Det hørtes strevsomt ut. Jeg hadde tatt han med til dyrlegen. Og hvis de ikke fant noe der hadde jeg tatt en tlf til hundetrener for å få råd! Anonymkode: d7e9f...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå