Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Så nå etter 6 fantastiske år kommer samboeren min frem til at hun ikke føler at hun elsker meg og ser mer på meg som en venn. Det blir slutt og vi prøver å være voksne om dette og siden leil. er min så må hun flytte ut. Nå har hun funnet seg ett sted å bo så vi tenkte å sette oss ned og dele opp møblene og hvem som får hva. 

Ettersom at leiligheten var min og hun flyttet inn så hadde jeg en del møbler, sofa kjøkkenbord og stoler osv. 

Siden jeg ikke er mester på estetikk så så det tidligvis ikke ut her med de møblene som var i bruk. Så da tok samboeren min tak i saken og begynte å bytte ut en og annen ting fortløpende ila de 6 årene. Så skal hun flytte ut og fant ut at jeg kan kjøpe ut hennes møbler hun ikke har plass til i nye stedet. Men alle de gamle møblene mine er enten solgt eller gitt bort mot henting på finn(av hun). Da jeg levde i lykkelig forhold tenkte jeg ikke over det noe særlig, skal tross alt være sammen resten av livet. 

Så jeg har spørsmål til dere folkens hva dere mener om saken. Har jeg rett til å si at vet du hva, du kvitta deg med mine møbler og må sitter jeg har med ingenting eller evt kjøpe ut dine møbler som har erstattet mine møbler. Eller er det fair av meg å si, du kvittet deg med tingene mine og erstattet med nye?

Siden det er nylig brudd så vet jeg at man kan tenke litt irrasjonelt så derfor spør jeg her for å få litt objektivt syn på saken. 

Anonymkode: 3ceb6...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det mest rettferdige er at dere tar halvparten hver, også kan du kjøpe ut hennes halvdel i tillegg dersom du ønsker det. 

Samtidig heller jeg litt mot at det er hennes møbler dersom hun har betalt for alt sammen, selv om jeg skjønner at det er kjipt for deg siden dine møbler forsvant i prosessen. 

Anonymkode: f33aa...ef8

• Liker 5
Skrevet

Den som har kvittering på kjøp er jo den rettmessige eieren... Vil tro hun ikke tvinga deg til å bytte ut alle møblene da det pågikk :):

Men å dele ting 50/50 å kjøpe hverandre ut er jo veldig greit :) La ikke døde ting skape unødvendig dårlig stemning :)

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det mest rettferdige er at dere tar halvparten hver, også kan du kjøpe ut hennes halvdel i tillegg dersom du ønsker det. 

Samtidig heller jeg litt mot at det er hennes møbler dersom hun har betalt for alt sammen, selv om jeg skjønner at det er kjipt for deg siden dine møbler forsvant i prosessen. 

Takk for svar. Som sagt vanskelig for meg å se på det objektivt. 

@Lita_go

Var absolutt ingen tvang. Og jeg brydde meg ikke hvordan sofaen ser ut jeg så når hun ville bytte ut så da jeg ha til det(med da værende tankegang at vi skal være sammen før evig og alltid. Bare kjipt at jeg hadde en fullt møblert leilighet som har blitt byttet ut med at jeg ikke har en kjøkkenstol engang fordi møblene har blitt solgt/gitt bort for å vike for nye møbler

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Som sagt vanskelig for meg å se på det objektivt. 

@Lita_go

Var absolutt ingen tvang. Og jeg brydde meg ikke hvordan sofaen ser ut jeg så når hun ville bytte ut så da jeg ha til det(med da værende tankegang at vi skal være sammen før evig og alltid. Bare kjipt at jeg hadde en fullt møblert leilighet som har blitt byttet ut med at jeg ikke har en kjøkkenstol engang fordi møblene har blitt solgt/gitt bort for å vike for nye møbler

Det er desverre slik vi aller fleste ender opp ved brudd! Man bytter møbler og investerer i samlivet i den tro at det skal være livet ut :) Om du bor i by kan du tilnærmet gratis få møblert leiligheten gjennom finn.no slik at du slipper billigere fra det :) Usikker på hvordan dere har fordelt økonomien sammen, men om det i hovedsak er du som har kjøpt møbler samtidig som dere har fordelt resten 50/50 så er vel møblene å anse som dine :)

Skrevet

Hun har kjøpt møblene, hun eier dem. 

At du har valgt å kvitte deg med dine møbler, er ditt valg. 

Du har kjøpt leiligheten, du eier den. 

Din samboer har ved å bo i din leilighet gått glipp av den verdistigning i boligmarkedet hun kunne hatt om dere hadde eid sammen. Det har vært hennes valg. 

Anonymkode: 2e473...dc2

• Liker 6
Skrevet

Har deree kjøpt de nye møblene sammen, eller har hun betalt for dem? 

Skrevet

Om hun ikke har plass til møblene i den nye leiligheten sin, synes jeg det er utrolig smålig å skal ha betalt for dem. Dere har vært sammen i 6 år, og hun vil ut. Da kan hun la de møblene hun ikke trenger,stå igjen til deg,uten å måtte flisespikke om det. 

Anonymkode: 1a84a...9ce

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg hadde enkelt bedt henne fjerne hvert jævla møbel nøyaktig samtidig som den dagen hun går ut av døra for siste gang.

Og kjøpt meg nye. 

Skrevet

Du får nye møbler på plass. Ikke kjøp noe av henne. La ting fare. 

Forstår ikke de samboere, særlig de med barn, som gidder å krangle om møbler og sånt. 

Hadde ikke gidder å lage til noe balluba. La hun ta møblene sine å gå. Det er ikke viktig. 

Den dama du sksl dele livet med, kommer til å være glad du bare har dine møbler, og ikke eksen sine.

Anonymkode: c5573...bf3

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun ikke har plass til møblene i den nye leiligheten sin, synes jeg det er utrolig smålig å skal ha betalt for dem. Dere har vært sammen i 6 år, og hun vil ut. Da kan hun la de møblene hun ikke trenger,stå igjen til deg,uten å måtte flisespikke om det. 

Anonymkode: 1a84a...9ce

Men så koster det å flytte. Hvis du ikke sliter med økonomi, anbefaler å betale henne noe for de møblene som blir igjen. Av erfaring så er det mye jobb å ommøblere. Og koster mye mer enn man tenker. Hun fortjener det for jobben hun har gjort. Og det var nok en grunn til at hun byttet ut de møblene. 

Skrevet

Ville ikke laget noen sak ut av det med mindre hun krever et urimelig høyt beløp, er neppe snakk om så mye penger, og du sitter jo igjen med en leilighet som ikke lenger ser ut som en kombinasjon av en ungkarsbule og Fritex. 

Om du virkelig ikke ønsker møblene ville jeg heller sagt at hun får ta med seg eller selge alt som er hennes. Så får du heller erstatte det med gi-bort møbler fra Finn.no. 

Anonymkode: 55677...dcb

• Liker 2
Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Med tanke på at brukte møbler ikke har all verden verdi så koster det deg lite å kjøpe ut hennes halvpart av møblene. 

Skrevet

Møblene er hennes, og leiligheten er din. Hun er gått i "samboerfella", der du eier alt av verdi (bolig) og hun kjøper møbler, mat og klær. Så skjønner jo egentlig at hun vil holde på det som er sitt når situasjonen er som den er. 

Når det er sagt, ville jeg aldri ha krevd penger for det jeg ikke hadde bruk for/ikke ville ta med meg etter et samlivsbrudd. Dersom møbler og interiør var mitt, hadde jeg nok tatt det jeg ville ha, og latt deg beholde resten uten å kreve noe for det. Dersom det da ikke var veldig dyre ting. 

Anonymkode: 9f498...1a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rett og rimelig at du betaler for møblene, men det essensielle er om du var med på å betale da disse var nye eller om hun betalte alt. Betalte hun alt må du betale for det møbelet har i verdi i dag (og ikke nypris). Betalte hun bare halvparten betaler du halve del av markedspris i dag. Og likeens gjelder det siste hvis hun tar med seg møbler dere har betalt sammen, da må hun betale deg ut.

Jeg synes ikke du kan bruke det mot henne at du kvittet deg med alle dine gamle møbler. Du kunne ha protestert og satt foten ned den gangen, men du aksepterte det. Da må du også akseptere det nå og stå for det valget du tok den gangen. 

Jeg synes iallefall ikke det blir riktig hvis hun stod for alle kostnader ved møbelkjøpet at hun skal gå tomhendt ut av forholdet. Du har tross alt en leilighet som er betydelig mer av verdi enn disse møblene. 

Anonymkode: 89b21...ce5

Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å sitte igjen med møbler etter samboeren. Hadde bedt henne ta med seg alt og selge dem på Finn eller gjøre hva hun ville med dem.  Hadde skaffet meg egne møbler etter hvert. Man trenger ikke ha alt med en gang.

Skrevet
10 minutter siden, Muskath skrev:

Jeg hadde ikke ønsket å sitte igjen med møbler etter samboeren. 

Hvorfor ikke? 

Har vært gift i 10 år, og om det (mot formodning) skulle ta slutt hadde jeg ikke hatt noe i mot å beholde alle møblene, er jo ting jeg liker og er vant til å ha rundt meg. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Min ordning fra tidligere brudd som fungerte for oss:

1: Det du tar med inn i forholdet er ditt.

2: Det som er kjøpt i forholdet er felles, uavhengig av hvem som har kvittering (vi hadde felles økonomi).

3: Vi satte prislapp på alt felles (typisk 50% av gjenanskaffelsesverdi) 

4 : Vi fordelte alt felles etter hva som passet sammen til vi satt med hver vår andel til samme verdi.

5: Vi byttet til oss ting vi ønsket spesielt mot ting av omtrent samme verdi

Økonomi var var faktisk det eneste vi IKKE kranglet om på tampen av forholdet.

Skrevet

Du kjøper møblene for en billig penge 30% under markedsverdi. Funker dårlig å mene du skal ha noe for møblene dere ga bort på finn som ikke var verdt noe uansett eller et gratis bord fordi dere solgte et av dine for en hundrelapp for 6 år siden

Du har fått stor nytteverdi av møblene og ikke gått i tap på noe måte. 

Tenker du hun skal kreve erstatning for all maten hun har kjøpt inn som du har spist også? Du skal egentlig bare være glad hun ikke tenker som deg for da hadde hun gjort det 

Anonymkode: df577...398

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? 

Har vært gift i 10 år, og om det (mot formodning) skulle ta slutt hadde jeg ikke hatt noe i mot å beholde alle møblene, er jo ting jeg liker og er vant til å ha rundt meg. 

Tja, jeg føler det sånn at jeg hadde villet begynne på ny frisk med mine møbler som jeg hadde tatt ut selv.  Det er bare sånn jeg føler det. Hvis man gjerne vil beholde møblene, er det vel best å dele dem da. 

Endret av Muskath

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...