AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg jobber nattevakt med rullerende turnus, vaktene er som regel alene da det ikke er behov for flere. Nå er vi inne i en periode der vi må være to stykker for tiden, så jeg har fått en annen kollega som også jobber natt deltid til å jobbe med meg. Problemet er at de siste nettene har kollegaen min sovnet halvveis ut i vakten. H*n sier h*n bare skal på toalettet og at jeg må si fra om det er noe, så legger h*n seg og sovner. Nå skjer det igjen og vedkommende har sovet i over en time. Jeg greier å gjøre arbeidet selv og det var jo i utgangspunktet min vakt som kollegaen min er "leid" inn i, men er dette merkelig? Jeg kjenner ikke vedkommende så godt og i går etter vakt prøvde jeg å tulle det litt vekk og bare le og si "deilig å få betalt for å sove da, haha" og har også spurt om det går bra. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 111d9...20c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Du sier fra til sjefen. Anonymkode: 2c349...bee 13
Blackbird Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Så lenge jeg visste 100% at vedkommende skulle ha våken og ikke hvilende nattevakt, så hadde jeg vekket han! Enten hadde jeg vært litt "høflig" og spurt om jeg hadde misforstått noe, og forklart at jeg hadde fått beskjed om våken nattevakt.... eller gitt klar beskjed om at begge skal være våkne, og da kan han ikke legge seg ned og sove! Kommer litt an på personen og holdningen hans. Hvis han ikke hadde brydd seg hadde jeg gått til sjefen og klaget. Hadde ikke giddet å våke over hele situasjonen alene om det var meningen en skulle være 2 iallefall! 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 Vi har ikke sovende nattevakt, har heller ikke hørt at det er unntak i denne perioden nå som vi er flere på jobb. Synes det er litt ubehagelig å vekke h*n, samtidig kjenner jeg at jeg blir irritert. Vedkommende ligger og snorker liksom.. Anonymkode: 111d9...20c 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 Dette er ikke greit. Jeg hadde sagt ifra til leder at det ikke fungerer å jobbe med denne personen på natt. Hos oss så er vi alltid 2 om natten, men det må fungere, og begge må være våkne og klar til ev akutte situasjoner i tillegg til faste oppgaver. Det er lov å duppe av litt i stolen, men man sover ikke og reagerer med en gang på lyder eller alarmer. Anonymkode: 9d2e7...73b 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke sovende nattevakt, har heller ikke hørt at det er unntak i denne perioden nå som vi er flere på jobb. Synes det er litt ubehagelig å vekke h*n, samtidig kjenner jeg at jeg blir irritert. Vedkommende ligger og snorker liksom.. Anonymkode: 111d9...20c Det er jo den personen som burde bli flau, ikke du som skal føle det ekkelt å si ifra. Anonymkode: 9d2e7...73b 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke greit. Jeg hadde sagt ifra til leder at det ikke fungerer å jobbe med denne personen på natt. Hos oss så er vi alltid 2 om natten, men det må fungere, og begge må være våkne og klar til ev akutte situasjoner i tillegg til faste oppgaver. Det er lov å duppe av litt i stolen, men man sover ikke og reagerer med en gang på lyder eller alarmer. Anonymkode: 9d2e7...73b H*n har hatt på to alarmer, men tydeligvis bare skrudd dem av.. Er ganske overrasket Anonymkode: 111d9...20c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n har hatt på to alarmer, men tydeligvis bare skrudd dem av.. Er ganske overrasket Anonymkode: 111d9...20c Gå å vekk personen. Alvorlig talt, det går ikke an. Forklar at dere er våkne nattevakter. Skal du og denne personen jobbe sammen hele helgen? Er det du som har tatt de to alarmene da, eller får ikke de beboerne/pasientene hjelp? Anonymkode: 9d2e7...73b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n har hatt på to alarmer, men tydeligvis bare skrudd dem av.. Er ganske overrasket Anonymkode: 111d9...20c Hvis han sover på vakt med deg så sover han definitivt også på vakt alene.. Du er nødt til å si ifra. Vet det kjennes ubehagelig å sladre, men du vil få respekt hos de andre for det. Fortell leder hvordan du har det og hva du er redd for. Be tillitsvalgt/verneombud om råd og å bli med til leder. Anonymkode: fea36...972 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå å vekk personen. Alvorlig talt, det går ikke an. Forklar at dere er våkne nattevakter. Skal du og denne personen jobbe sammen hele helgen? Er det du som har tatt de to alarmene da, eller får ikke de beboerne/pasientene hjelp? Anonymkode: 9d2e7...73b Nei, ikke alarm fra andre, men kollegaen min sin egen på telefonen. H*n hadde på to alarmer, men skrudde de bare av og fortsatte å sove. Anonymkode: 111d9...20c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #11 Skrevet 27. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke alarm fra andre, men kollegaen min sin egen på telefonen. H*n hadde på to alarmer, men skrudde de bare av og fortsatte å sove. Anonymkode: 111d9...20c Hvis personen sover over to alarmer, da sover h*n godt/hardt, og det er ikke greit. Anonymkode: 9d2e7...73b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 Hvis det er en arbeidsplass med tilkallingsalarm er det normalt å sove til alarmen går. F eks nattevakt på psykiatri, sykehus, eldresenter, brannstasjon, ambulansesentral osv. Om det ikke er noe tilkallingsalarm/klokke som går og vakten skal være våken bør du si fra til personen at det ikke er greit å sove på jobb. Gi personen en sjanse med direkte beskjed og oppstramming. Endrer det seg ikke så si fra til sjefen Anonymkode: f18d2...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 Kollegaen min våknet for litt siden etter å da ha sovet i nesten 3 timer ca tror jeg. Hadde kanskje forventet å få høre "du, beklager så mye for at jeg sovnet! Det skal aldri skje igjen, jeg er bare så utrolig utslitt" eller ligende. Istedenfor presterer h*n å si at dette var den beste nattevakten h*n hadde hatt, hentet seg kaffe og tok en pause utenfor før h*n satt seg på kontoret og begynte å surfe.... Anonymkode: 111d9...20c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 Hvis du skal ha flere nattevakter med denne personen ville jeg sagt fra at du ønsket å få beskjed om når personen legger seg og hvor lenge h*n skal sove. Det er anbefalt å sove litt i løpet av en nattevakt, men det skal selvfølgelig avklares med kollegene at det er gjennomførbart. Det skal heller ikke gå på bekostning av pasientene. Dersom personen gjentar oppførselen sin ville jeg gått til leder. Anonymkode: d6086...982
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #15 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal ha flere nattevakter med denne personen ville jeg sagt fra at du ønsket å få beskjed om når personen legger seg og hvor lenge h*n skal sove. Det er anbefalt å sove litt i løpet av en nattevakt, men det skal selvfølgelig avklares med kollegene at det er gjennomførbart. Det skal heller ikke gå på bekostning av pasientene. Dersom personen gjentar oppførselen sin ville jeg gått til leder. Anonymkode: d6086...982 Dersom man ikke har hvilende nattevakt er det ikke anbefalt å sove på nattevakt nei. Hos oss fikk en nattevakt sparken på dagen da det ble oppdaget at vedkommende hadde duppet av på vakta. Våken nattevakt er nettopp det, våken. Anonymkode: 74473...08d 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #16 Skrevet 27. oktober 2018 Du må jo si i fra til han, Ts. «Vi har ikke lov til å sove, vi er våkne nattevakter» Anonymkode: 975d6...a8f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #17 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg spurte hvorfor h*n sov. H*n sa at h*n "duppa" av (altså sov i 3 timer) fordi det ikke var h*n som hadde ansvaret i natt. H*n mente h*n bare var her i tilfelle det skulle skje noe. Men dette er helt feil, har heller ikke fått noe beskjed av lederen min om at h*n kunne sove og slappe av hele vakten. Vi får jo samme lønn. Anonymkode: 111d9...20c
Lita_go Skrevet 27. oktober 2018 #18 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg ville sagt i fra til leder på mandag, å om dere skal gå sammen hele helgen ville jeg også sagt til h*n at jeg ikke syns det er greit at du sover og tar dette videre til leder. Om du syns det er vanskelig å konfrontere han, så si i fra til leder 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #19 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg har vært i samme situasjon, sa fra til leder, hun dukket opp på jobb midt på natta noen netter senere. Hun klarte dessverre ikke å ta han på fersken, og han snakket bort anklagene, gjorde seg dum pga dårlig norsk. Alle kollegaene vet at han sover på nattevakt. Vi er nesten alltid to på jobb. Alle de faste nattevaktene har sett han sove. Han ligger på sofaen og sover, selv om han skal passe på barn med blant annet epilepsi. Anonymkode: b3405...274 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #20 Skrevet 27. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal ha flere nattevakter med denne personen ville jeg sagt fra at du ønsket å få beskjed om når personen legger seg og hvor lenge h*n skal sove. Det er anbefalt å sove litt i løpet av en nattevakt, men det skal selvfølgelig avklares med kollegene at det er gjennomførbart. Det skal heller ikke gå på bekostning av pasientene. Dersom personen gjentar oppførselen sin ville jeg gått til leder. Anonymkode: d6086...982 Det er anbefalt med power-nap ja, men da må det jo avtales og gjennomføres skikkelig. Det er da snakk om 30 min, ikke 3 timer. TS du bør si fra til leder. Jeg hadde også en kollega som drev på slik, la seg til å sove på et undersøkelsesrom og satset på at vi vekket henne før sjefen kom. En morgen ble jeg lei, og da sjefen kom på jobb og lurte på hvor hun var, sa jeg at "Anne sover på undersøkelsesrommet slik hun pleier". Ble en rask slutt på det etter den hendelsen. Hadde noen år senere en kollega som drev med det samme. Om morgnen kom sjefen og sa noe om at det skulle vel bli godt å legge seg, og jeg sa at det skulle det, men Kari hadde jo allerde fått 5 timer med søvn, så hun hadde nok fått gjennomført nattesøvnen. Da ble det ikke flere nattevakter på henne. Det er ikke greit å sove i flere timer når mn har betalt for å være våken og er inne som ekstra støtte, dette må du ta opp. Anonymkode: ae31b...99c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå