Gå til innhold

dårlig hasj-innnflytelse...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest *Bridgeblanding*

Min 18år gamle søster er mye sammen med en fyr (og gjengen han vanker med) som har vært borti diverse narkotika og som fremdeles driver med hasj-røyking nå og da.

Hun er ei ganske fornuftig, reflektert og "ordentlig" jente, men hun har en skremmende holdning til hasj synes jeg.

Hun har sagt "Det hadde vært spennende å prøve hasj, for å se hvilken virkning det har på meg."

Jeg har ei venninne som havnet i psykose pga hasj og er veldig imot all slags narkotika.

Det var søsteren min før også, men nå mener hun at det værserer mye skremselspropaganda rundt narko. Det synes hun er provoserende og hun kan ikke skjønne at det er så ille som mange vil ha det til; Hennes venner som røyker hasj får nemlig "bare positive virkninger"... :o

Hvordan skal jeg få henne til å ta avstand til narko igjen?

Det er jo ikke lenge siden hun var fullstendig imot.

Det er heldigvis ikke noe "røykepress" blant de hun henger med, men hun blir tydligvis påvirket av dem.

Jeg tror hun holder på å bli sammen med han fyren...

Mamma hadde blitt fullstendig hysterisk om hun fikk vite noe om disse hasj-tankene min søster bærer på.

Hva bør jeg gjøre for å hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

Det var vanskelig å svare på. Jeg vet ikke om det er så mye å gjøre når hun er så voksen. Sannsynligheten for at hun kommer til å gjennomskue miljøet selv er ganske stor, fordi hun er så voksen. Men om hun holder på å bli sammens med noe der, så blir det kanskje vanskeligere.

I en tråd om du kunne blitt sammens med en narkoman (samliv og relasjoner), så la Kafka inn en link

http://tyrili.no/adresse/default.asp#person

Den er vel for familie eller personer som allerede har et problem, men jeg er sikker på at disse stedene vil ha gode råd på hva man kan gjøre. Det er jo supert at hun har en søster som bryr seg og tar dette alvorlig.

Min søster havnet på psykriatriks på grunn av stoff. Det startet ganske "uskyldig", hun ble sammens med en røyker, hun var 17 da. Jeg hadde så mye i mitt eget liv da, vi var så unge, at jeg klarte kanskje ikke å stille opp helt. Da hun et år etterpå fann ut at hun skulle flytte til Oslo (det var slutt mellom hun og typen, men hun hadde fått seg noen nye "kule" venner). Jeg prøvde å stoppe henne, men hun var jo blitt 18, hun ville ikke høre på meg. Uff, jeg får vondt når jeg tenker på det. Jeg skulle kidnappet henne, om jeg hadde visst hvordan det ville gå. I alle fall så gikk det veldi galt i Oslo, jeg dro og hentet henne, hun var nesten død. Det var fælt og hun sliter enda med det som skjedde der.

Nå tror jeg ikke at det blir slik, eller er noe lignende med din søster, men hun har i alle fall noen som bryr seg.

I seg selv så forstår jeg at folk sier at kun hasj ikke er så farlig, det virker sånn for de som driver på med det. Jeg er ikke sikker på om jeg egentlig synes det er så utrolig farlig selv, men som du sier så har jeg også hørt om folk som går i psykose på grunn av hasj, det er jo farlig nok.Det jeg er mest bekymret for er at i miljøer hvor det blir røkt hasj, så finner du ofte andre stoffer, de er jeg uansett mest bekymret for.

Men om du prøver å ta kontakt med noen institusjoner, mennesker som jobber med dette så kan det godt hende at de har gode råd og gi deg. Kanskje du kan få henne med å prate med noen, om hun er villig til det. Det kan være godt for deg også, det er ikke lett å gå og være redd for noen man bryr seg om. Det beste rådet jeg kan gi er å fortsette og stå for det du mener og fortsette og være en søster som bryr seg.

Moralprekener kan ofte gi motsatt virkning, det kan være lurt og stille "smarte" spørsmål, som tvinger henne til og se poeng og tenke litt annerledes enn det hun gjør nå. Håper alt går bare bra, vil gjerne høre hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...