Gå til innhold

Hvor mye er fornuftig/vanlig å ha i lån i midten av 30årene?

Anbefalte innlegg

Sikkert veldig mange som vil tenke at jeg ikke burde ha lån, når jeg velger å ta det opp her på kg.. Men nå gjør jeg nå det.

Vi er et gjennomsnittlig par med 3 barn. Vi har utbetalt cirka 65.000,- til sammeni måneden og jeg opplever at vi har ganske god råd. Ikke like mye som venner og naboer kanskje, men jeg er ikke redd for å si at jeg ikke har råd til ting, så det går bra. 

Mannen min er mer opptatt av fasade, og ønsker å fremstå som mer vellykket enn vi egentlig er. 

Vi har samlet ca 4 millioner i lån, han er 37 og jeg er 33. Hvor mye tenker dere er fornuftig å ha i lån? 

Anonymkode: 8e3d4...e4b

Fortsetter under...

Spørsmålet ditt er helt irrelevant. Hvor mye lån en har avhenger av inntekt og hva man evt har investert i eller kjøpt. Ingen fasit på dette. 

Deres inntekt wr god bok til å betjene lånet dere har. Slapp av

Anonymkode: 3686c...249

• Liker 3

30 og 35 år . Har samlet lån på 4,5 millioner. Netto inntekt på 65000. Synes det er fornuftig ut i fra lønn, men hadde vært fint med mindre. 

Anonymkode: a8442...e19

• Liker 2

Annonse

37 år, har 2,4 mill i lån (bolig+studielån). Utbetalt 35000 i måneden. Med de boligprisene som er i dag er det helt normalt. mem Jeg syns det føles mye og gleder meg til jeg får betalt ned en del så det føles mer overkommelig.

Anonymkode: 85398...85a

• Liker 2

Det nytter ikke å lete etter noe fasitsvar på det spørsmålet. Alle er i forskjellige situasjoner, og har forskjellige preferanser. Hvor skal man bo? Et hus i Oslo koster det femdobbelte av tilsvarende hus i Nordkjosbotn. Noen tjener 200 000, andre tjener 1,5 mill. Noen har barn, andre ikke. Vil man binde opp alt i bolig, bil og båt og bruke inntekten til å betale ned dette eller ønsker man å disponere pengene mer fritt? Har man arvet eiendom eller penger? 

Hvor mye er det fornuftig å ha i lån? Ikke mer enn dere klarer å betale ned, ellers er det helt opp til dere.

• Liker 2

Vi er 26 og har ikke mer boliglån igjen. Samlet inntekt 1 000 000, så ikke stort her heller. Aner ikke hva som er normalen. Alt tenker jeg. 

Anonymkode: 7c922...151

• Liker 1

Vi har 2,6 mill i lån, tjener samlet 1,3, er i begynnelsen av 30-årene. Vil i blant kjøpe noe dyrere, men da kommer vi ikke til å ha like god råd til å reise, ta en dag fri uten lønn bare fordi vi vil drikke champagne til frokost en dag, spise ute så ofte som vi gjør, og samtidig betale ned lånet i god fart og kanskje være gjeldsfrie i midten av 40-årene. 

Anonymkode: 1239b...126

• Liker 2

Vi er 33 og 34

Samlet inntekt er vel ca 1,3 men kommer til å gå ned til ca 1 mill samlet når mannen bytter jobb. 

Vi har 1,6 i lån og betaler ned i hurtig tempe.  Men vi ønsker å kjøpe nytt hus innen noen år. Da tenker jeg at 3,5 er absolutt max jeg vil ha i boliglån. Det tilsvarer ca 15000 i mnd på dagens rentenivå

Anonymkode: 07e5b...ab6

• Liker 1

Annonse

Ville ikke stresset hvis jeg var deg Ts. Vi har tre barn, to biler, lån på 2,5 mill og samlet inntekt på 850 000. Også midt i 30-åra. Det høres ut som at dere har det romslig og greit.

Anonymkode: b5d93...c82

• Liker 3

Det er mange faktorer du ikke tar med i spørsmålet ditt. Viktig er det jo å se på lånets størrelse ut fra boligens verdi. Å ha lån på 4 mill om huset er verdt 10 mill er jo en langt bedre situasjon enn å ha 2 mill i lån på et hus verdt 2,1 mill. 

Anonymkode: 813fc...602

• Liker 2

Det kommer jo helt an på hva dere har lånt penger til.  Hvis gjelden er lavere enn verdien av det dere har investert i, er det en fornuftig investering - forutsatt at dere har betalingsevne til å betjene lånene.

Et boliglån på 4 mill kr til lav rente i et boligmarked som øker, er en gunstig investering.  Men har dere 2 mill kr i boliglån, 1,5 mill kr i billån og 0,5 mill kr i forbrukslån, vil jeg påstå at dere har altfor mye i lån i forhold til verdier.  

• Liker 2
Annonse

Ts her, takk for svar alle sammen. 

Vi har 3.6 millioner i huslån og 400.000,- i studiegjeld. 2 biler som forhåpentligvis er i trygg drift til vi har spart opp penger til nye, billån nylig nedbetalt.. Mannen vil helst kjøpe ny bil med nytt lån om et par år og bruke pengene på andre ting. 

Vi har nylig kjøpt nytt hus (8 måneder siden) og bor i en middels stor by. Jeg får utbetalt cirka 28.000, han 37.000,-. Altså 65.000,- utbetalt.

3 unger i barnehagealder. 

Synes det er veldig ubehagelig å tenke på at jeg har så utrolig mye penger utestående, og mannen min presser på at vi ikke skal betale noe mer enn det banken sier at vi skal på 30 år nedbetaling. Fordi han som sagt har en slags fasade å opprettholde. Vil heller ha dyr elbil og finere klær uten å handle på salg. 

Jeg er født og oppvokst i et fattig hjem og synes livet vi lever nå er ganske luksus. Han kommer fra et mye mer møblert og ressursterkt hjem enn meg. Og har gitt klar beskjed om at jeg "sparer oss til fant", og at han vil leve så behagelig som mulig.

Så hva er fornuftig da? Per i dag har vi 29 år igjen på lånet, og det smerter! Jeg er sykt redd for å plutselig bli luksusfellenmateriale. 

Han er den med høyest inntekt og bestemmer jo egentlig mest bare pga det. Før han satte foten ned var det meg som bestemte, men det var også før vi kjøpte dette huset, noe vi (mest jeg) har spart til de siste 7 årene og som er akkurat det han ønsket seg. Nå er han på plass og vil gjerne ha noen tusenlapper mer å rutte med i måneden mens jeg egentlig ønsker å fortsette som før. Hva er mest riktig? Vet det er tåpelig å spørre her, men disuterer liksom ikke økonomi med naboen heller.. Ikke som dette. 

• Liker 2

Vi er 31 og 36, og har 1,8 mill igjen av boliglånet. Jeg har i tillegg ca. 300.000 i studielån. Ingen billån, da den ene er nedbetalt og den andre er firmabil. Har et mål om å være gjeldsfri som 40-åring (jeg er 36), og det kan se ut som at det akkurat går. Om ikke rentene blir skyhøye, eller vi velger å oppgradere 😊

Anonymkode: 62661...161

• Liker 2
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 31 og 36, og har 1,8 mill igjen av boliglånet. Jeg har i tillegg ca. 300.000 i studielån. Ingen billån, da den ene er nedbetalt og den andre er firmabil. Har et mål om å være gjeldsfri som 40-åring (jeg er 36), og det kan se ut som at det akkurat går. Om ikke rentene blir skyhøye, eller vi velger å oppgradere 😊

Anonymkode: 62661...161

Hvor mye betaler dere ned i måneden da? Høres ut som en fantastisk å eie bil og hjem i en alder av 40!

Har dere barn? 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, takk for svar alle sammen. 

Vi har 3.6 millioner i huslån og 400.000,- i studiegjeld. 2 biler som forhåpentligvis er i trygg drift til vi har spart opp penger til nye, billån nylig nedbetalt.. Mannen vil helst kjøpe ny bil med nytt lån om et par år og bruke pengene på andre ting. 

Vi har nylig kjøpt nytt hus (8 måneder siden) og bor i en middels stor by. Jeg får utbetalt cirka 28.000, han 37.000,-. Altså 65.000,- utbetalt.

3 unger i barnehagealder. 

Synes det er veldig ubehagelig å tenke på at jeg har så utrolig mye penger utestående, og mannen min presser på at vi ikke skal betale noe mer enn det banken sier at vi skal på 30 år nedbetaling. Fordi han som sagt har en slags fasade å opprettholde. Vil heller ha dyr elbil og finere klær uten å handle på salg. 

Jeg er født og oppvokst i et fattig hjem og synes livet vi lever nå er ganske luksus. Han kommer fra et mye mer møblert og ressursterkt hjem enn meg. Og har gitt klar beskjed om at jeg "sparer oss til fant", og at han vil leve så behagelig som mulig.

Så hva er fornuftig da? Per i dag har vi 29 år igjen på lånet, og det smerter! Jeg er sykt redd for å plutselig bli luksusfellenmateriale. 

Han er den med høyest inntekt og bestemmer jo egentlig mest bare pga det. Før han satte foten ned var det meg som bestemte, men det var også før vi kjøpte dette huset, noe vi (mest jeg) har spart til de siste 7 årene og som er akkurat det han ønsket seg. Nå er han på plass og vil gjerne ha noen tusenlapper mer å rutte med i måneden mens jeg egentlig ønsker å fortsette som før. Hva er mest riktig? Vet det er tåpelig å spørre her, men disuterer liksom ikke økonomi med naboen heller.. Ikke som dette. 

Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for lånet, det høres greit ut. Men jeg hadde ikke tatt opp billån med den greie inntekten dere har, da ville jeg spart. Men så er jeg som deg, ønsker ikke ha mer lån enn jeg trenger. Så jeg sparer heller, det er ikke så viktig for meg å ha dyr bil eller merkeklær. For meg er trygghet viktigere. Jeg lignende bakgrunn som deg.

Dere må finne en balanse. Renten er estimert til å være på 4% om to år, så hvorfor ikke betale mer ned på lånet nå mens renten er rekordlav. Hva mener han med å spare dere til fant, legger dere ikke av til sparing hver mnd? Kan dere ikke bli enige om å sette et fast beløp hver mnd, til dere har 3 mnd-lønner hver på sparekonto? Det er jo det som er anbefalt. Arbeidsmarkedet i min by er ganske tøft og jeg har flere venner som har mistet jobben pga nedskjæringer, så jeg har alltid i bakhodet at jeg må kunne klare meg om jeg skulle miste jobben. Jeg har nok til å betale studiegjeld og boliglån i et år om jeg skulle miste jobben og den tryggheten er viktigere for meg enn fasade. Ta en god prat med mannen din

Anonymkode: cbf90...b82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...