Gå til innhold

Bli helsefagarbeider? "Låst" til sykehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vurderer å bli helsefagarbeider. Har en drøm om å bli vernepleier, men det går ikke økonomisk akkurat nå. Tenker derfor å bli helsefagarbeider og eventuelt søke vernepleie om noen år.

Jeg vil helst jobbe med psykiatri, utviklingshemmede, barn med lærevansker, osv. Vil ikke jobbe på sykehjem. Hvordan er jobbmulighetene? Fortell gjerne også om fordeler og ulemper ved yrket.

Hvordan er lærlingtiden og fagprøven?

Anonymkode: 13367...550

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vernepleier og jobber på sykehjem. 

Har hatt mange helsefagarbeidere i praksis hos oss. Det er vanskelig å få 100% stilling i dag da de fleste er sykepleiere eller vernepleiere. Helsefagarbeider er nok en av yrkesgruppene som blir borte litt etter litt. 

Du kan jobbe på bolig når du er helsefagarbeider, finnes noen stillinger på sykehus også. De andre stedene vet jeg ikke. Ville sjekket på finn og sett hva som blir jaktet på der. 

Anonymkode: e68d8...4db

Skrevet

Ikke bli helsefagarbeider hvis du er avhengig av fast stilling utover en helgestilling, det er veldig vanskelig å få noe fast. Vil du heller ikke jobbe på sykehjem er det enda færre muligheter. Sats på vernepleier, selvom du kanskje må vente noen år er det bortkastet å ta helsefagarbeider. 

Anonymkode: 71ebd...4e2

Skrevet

jeg synes det er veldig synd att enn som hjelpepleier skal bli sett ned på hele tiden. På sykehjemmet jeg jobber så er det bare sykepleierene som teller.. 

Anonymkode: bcb37...79d

Skrevet

Tror dette kommer veldig an på hvor du bor. Jobber mange helsefagarbeidere på sykehjemmet mitt og på boliger for funksjonshemmede rett ved. Gå for det - bedre med noe utdanning kontra ingen. :) jobb noen år så kan du få en pekepinn på om du bør gå vernepleie eller ei. Lykke til!

Anonymkode: 8c735...ac6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vernepleier og jobber på sykehjem. 

Har hatt mange helsefagarbeidere i praksis hos oss. Det er vanskelig å få 100% stilling i dag da de fleste er sykepleiere eller vernepleiere. Helsefagarbeider er nok en av yrkesgruppene som blir borte litt etter litt

Du kan jobbe på bolig når du er helsefagarbeider, finnes noen stillinger på sykehus også. De andre stedene vet jeg ikke. Ville sjekket på finn og sett hva som blir jaktet på der. 

Er jeg en utdødd rase jeg da, som hjelpepleier 😝

Anonymkode: b9c89...452

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nesten litt ut som det, ja. Som sykepleierstudent har jeg vært flere plasser i praksis, og jeg sitter igjen med en følelse av at det er sykepleiere og vernepleiere det satses på. Det ansettes så å si ikke hjelpepleiere på sykehus lengre, blant annet. Møtte kun to stykker på ni uker i sykehuspraksis i fjor, og disse hadde ikke fulltidsstillinger. 

Sykehjem sliter definitivt mest med bemanning av alle plassene jeg har vært. De aller fleste sykepleiere ønsker heller jobb på sykehus, og sykehjem har derfor en høyere andel hjelpepleiere for å få dekt bemanningen. 

Anonymkode: 00d9c...8fa

Skrevet

Jeg er vernepleier og jobber i bolig. Vi har mange helsefagarbeider ansatt :)

Anonymkode: ac8ba...9db

• Liker 1
Skrevet

Mesteparten av de som jobber her jeg jobber (kommunal psykiatrisk institusjon) er hjelpepleiere :) 

Anonymkode: 1be60...48b

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser nesten litt ut som det, ja. Som sykepleierstudent har jeg vært flere plasser i praksis, og jeg sitter igjen med en følelse av at det er sykepleiere og vernepleiere det satses på. Det ansettes så å si ikke hjelpepleiere på sykehus lengre, blant annet. Møtte kun to stykker på ni uker i sykehuspraksis i fjor, og disse hadde ikke fulltidsstillinger. 

Sykehjem sliter definitivt mest med bemanning av alle plassene jeg har vært. De aller fleste sykepleiere ønsker heller jobb på sykehus, og sykehjem har derfor en høyere andel hjelpepleiere for å få dekt bemanningen. 

Anonymkode: 00d9c...8fa

Dette var jo ganske unyansert, hjelpepleier og helsefagarbeider er ingen utdøende rase. De siste 10-15-20 årene har helsevesenet vært gjennom en enorm utvikling innen det medisinske felt. I dag behandles tilstander som tidligere ikke kunne behandles, sykdom som før krevde uker på sykehus er nå gjort unna på noen dager, forebyggende behandling er bedre så en del tilstander er sjeldnere, det utføres kirurgi med metoder som ikke krever lang tid på sykehus, dagkirurgisk tilbud er økt kraftig og mye som før ble gjort som inneliggende pasient kan i dag følges opp poliklinisk.

Det betyr også at bemanningsbehovene i helsevesenet er endret. Gjennomsnittlig liggetid er halvert på ca 20 år, samtidig som antall pasienter som behandles er økt. Siden behandlingen er blitt mer spesialisert krever det også mer kompetanse av personalet som jobber på sykehus der dette utføres, f.eks er det i økende grad behov for at alle på en avdeling har kompetanse til å gi medisiner. Det er ikke ubegrenset med midler til å ansette folk, det betyr at for å få effektiv drift og sikre den kompetansen som trengs, ansettes de som best kan dekke dette behovet. På flere sykehusavdelinger vil det si at man ansetter sykepleiere, hvilket er helt naturlig. På de postene jeg kjenner til jobber det mange knakende gode hjelpepleiere, men etterhvert som de slutter (går av med pensjon som regel, eller tar spl) så ansettes sykepleiere nettopp fordi det er den kompetansen det er mest behov for på sykehus slik situasjonene er nå.

Likevel er det mye i helsevesenet som ikke er like medisinsk spesialisert der hesefagarbeidere absolutt trengs og også jobber, som rehabililtering og geriatri f.eks. Eller steder der personlighet også er avgjørende som bofellesskap, omsorgsbolig og dps. Dessverre er det vanskelig for helsefagarbeidere å få seg en skikkelig stillingsprosent, men de trengs absolutt selv om du ikke ser mange av dem akkurat på sykehus. 

At mange nyutdannede sykepleiere ikke ønsker å jobbe på sykehjem handler nok både om at det er få andre sykepleiere og vanskelig å skapet et godt fagmiljø, men også at mange ikke orker den kjerringmentaliteten som rår en del steder. Sykepleiere som får høre at de ikke skal tro de er noe, får skylden for en krangel med nsf på åttitallet før de ble født, fnyses av når de kommer med nye tiltak for de som har vært der lenge vet best, og opplever mye underbemanning. Personlig ble jeg så dårlig behandlet i praksis på sykehjem at jeg aldri kommer til å jobbe der, og slik var det for veldig mange på mitt kull. 

TS, hvis det er vernepleier du ønsker å sjekk alle muligheter for å legge om økonomien slik at du får råd. Du kommer neppe til å bli tilfreds når det er noe helt annet du vil, selv om du som helsefagarbeider også kan jobbe med utviklingshemmede og i psykiatrien. 

Anonymkode: b2640...45c

Skrevet

Man kan ta vernepleie over 4 år mange steder, da har du mulighet til å jobbe på siden av:) 

Barn med lærevansker får du nok ikke jobbet med som helsefagarbeider. Men bolig med psykisk utviklingshemmede er det ofte en del stillinger. 

På sykehuset jeg jobber på blir helsefagarbeider stillinger som blir sagt opp gjort om til sykepleier stillinger. På min avdeling har vi kun en helsefagarbeider igjen.

Anonymkode: e4a4d...1bc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ta vernepleie over 4 år mange steder, da har du mulighet til å jobbe på siden av:) 

Barn med lærevansker får du nok ikke jobbet med som helsefagarbeider. Men bolig med psykisk utviklingshemmede er det ofte en del stillinger. 

På sykehuset jeg jobber på blir helsefagarbeider stillinger som blir sagt opp gjort om til sykepleier stillinger. På min avdeling har vi kun en helsefagarbeider igjen.

Anonymkode: e4a4d...1bc

Takk for tips! :) Har undersøkt dette, men jeg er nødt til å ta fly for å komme meg på samlingene og sove på hotell. Det blir dyrt.

Anonymkode: 13367...550

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men med utvikling og tid er nok det yrket utdødd ja. 

Skrevet

Det jobber helsefagarbeiderw i akuttpsykiatrien, på øyepoliklinikk osv

Anonymkode: c2fb7...d01

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bli helsefagarbeider hvis du er avhengig av fast stilling utover en helgestilling, det er veldig vanskelig å få noe fast. Vil du heller ikke jobbe på sykehjem er det enda færre muligheter. Sats på vernepleier, selvom du kanskje må vente noen år er det bortkastet å ta helsefagarbeider. 

Anonymkode: 71ebd...4e2

Veldig enig i dette her. Der jeg jobber blir de helsefagarbeiderstillingene som blir ledige omgjort til sykepleierstillinger. Jeg har fortsatt bare helgestilling fast etter 10 år i yrket. 

Anonymkode: ea51b...042

Skrevet

Jeg jobber i bofellesskap, og hos oss er det ingen helsefagarbeidere lenger i 100% stilling. Da den vi hadde sluttet, så var det en ergoterapeut som overtok.

Men kan du ikke jobbe som ekstravakt i type bofellesskap mens du tar vpl? Helsefagarbeidere tjener dessverre ikke så veldig mye mer enn ekstravakter.

Anonymkode: 7f3f1...a05

Skrevet

Jeg jobber på en psykiatrisk avdeling, og her har ikke helsefagarbeidere/hjelpepleiere mulighet til å arbeide. Her ansettes kun sykepleiere, vernepleiere, sykepleierstudenter, medisinstudenter og psykologistudenter. 

Anonymkode: 6207d...225

Skrevet

Er helsefagarbeider og jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede. Fagansvrlige er vernepleiere og vi helsefagarbeidere utfører da arbeidet fagansvarlig har kommet frem til er best for den personen. 

Jo man får lett jobb som helsefagarbeider. Men 100% er nok ikke mange som har. Har selv 75%.

Anonymkode: d4b4f...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...