Gå til innhold

Helvetes asperger eller helvetes nevrotypikere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mye at jeg må slutte å dømme meg selv for as'n. Men jeg må innse mer og mer hver dag at jeg aldri kommer til å bli helt noraml. ALLTID er det noe ved meg som vil være annerledes. Selv om vi kanskje kan sette bra perspektiv på ting, osv, så blir vi aldri populære, hørt, tatt seriøst osv. 
Men det er en ting som irriterer meg grusomt mye. Det er alltid vi som skal rette og etter nevrotypikerne. Vi med as er kjent for å ta ting bokstavelig og å være "for ærlige". Men nevrotypikere elsker å snakke rundt grøten, være ironiske og er lette å støte. 
Du skal også lyve om komplimenter i deres verden. Du skal si at den nye frisyren til folk er "helt rå" fordi det er forventet. 
Når vi med as uttrykker noe, så er det gjerne på ordet... mens nevrotypikerne tar imot det som er "mellom fingrene". og det er ævlig irriterende, også for oss med as. Jeg  håper virkelig AS er et resultat av evolusjon, og lurer på hvilken diagnose nevrotypikerne skal få. 

Anonymkode: 36901...10f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har AS også og følte det samme som deg

Nå gir jeg faen og fokuserer på det som gjør meg lykkelig. Innse en ting: at folk egentlig betyr veldig lite, og at du heller burde fokusere energien din på ting som gir deg glede.

Ja, det er noen sosiale normer man må følge. Det er noen regler man må følge. Du har da to valg: bare følg de selv om du ikke liker det, eller så kan du bare slutte å sosialisere så mye. Jeg valgte sistnevnte.

I dette samfunnet er sosialisering og feminine verdier viktige, derfor er det masse løgn, falskhet og irrelevante normer som er på plass. Velger å kalle de irrelevante for de har ingen reell verdi. Men folk følger de fordi de enten ikke vet bedre, eller fordi de føler frykt

Anonymkode: fd198...34e

Skrevet

Vil også si at din ærlighet også er din største svakhet. Lær deg å lyve. 

Jeg har blitt en ekspert på å lyve. Bruker det når jeg trenger det. Folk går fem på hver gang.

Skrevet

Det sosiale spiller har en hensikt da. Vi vil heller bygge opp enn såre andre, og vi vil gjerne ha et godt forhold de fleste. Ved å droppe brutal ærlighet og heller velge en positiv vinkling knyter vi folk til oss istedenfor å skyve dem fra oss. Det trenger ikke å være en løgn, bare en mer vennligsinnet måte å se på en sak. Ærlighet er bra, men brutal ærlighet er ødeleggende.

Skrevet
3 minutter siden, hind skrev:

Det sosiale spiller har en hensikt da. Vi vil heller bygge opp enn såre andre, og vi vil gjerne ha et godt forhold de fleste. Ved å droppe brutal ærlighet og heller velge en positiv vinkling knyter vi folk til oss istedenfor å skyve dem fra oss. Det trenger ikke å være en løgn, bare en mer vennligsinnet måte å se på en sak. Ærlighet er bra, men brutal ærlighet er ødeleggende.

Det er dette som gjør det vanskelig for mange som er annerledes. Det sosiale spillet er noe som skaper større avstand og vaskeligere å danne relasjoner, nettopp fordi det er så mye "falskhet". For der brutal ærlighet er ødeleggende for mange er det noe som kanskje er helt nødvendig for at en som er annerledes skal føle tilhørighet og ha sjansen til å henge med uten å måtte spille et skuespill som går langt utover det vanlige sosiale spillet.

Anonymkode: de3a5...8bd

Skrevet

Er veldig enig med deg, har også AS. Jeg synes verden er så falsk på en måte og det gjør det enda vanskeligere å fungere for meg ihvertfall. Det har ført til at jeg holder meg mer og mer for meg selv. Blir helt utslitt av å prøve å henge med og å spille skuespill. 

Anonymkode: 2a47a...160

Skrevet
16 minutter siden, hind said:

Problemet dere neurotypiske ikke forstår er at det går imot en typisk AS sine prinsipper å lyve. Så når man da har alle disse spillereglene for å verne menneskers følelser, så tar ikke disse hensyn til AS sine egne følelser, nemlig det at å lyve føles vondt. Hvis man ikke tør få et ærlig svar fra noen så burde man ikke stille spørsmål heller. Be ikke om å vernes fra brutal ærlighet, men heller at man er mer emosjonelt resilient mot fakta og andre mennesker.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet dere neurotypiske ikke forstår er at det går imot en typisk AS sine prinsipper å lyve. Så når man da har alle disse spillereglene for å verne menneskers følelser, så tar ikke disse hensyn til AS sine egne følelser, nemlig det at å lyve føles vondt. Hvis man ikke tør få et ærlig svar fra noen så burde man ikke stille spørsmål heller. Be ikke om å vernes fra brutal ærlighet, men heller at man er mer emosjonelt resilient mot fakta og andre mennesker.

Det handler ikke om at jeg ikke forstår det. Jeg prøver å få dere til å forstå at det er en mening med at mennesker flest oppfører seg sånn. At det har en funksjon.

Skrevet
2 minutter siden, hind skrev:

Det handler ikke om at jeg ikke forstår det. Jeg prøver å få dere til å forstå at det er en mening med at mennesker flest oppfører seg sånn. At det har en funksjon.

Jeg skrev det ikke rettet mot deg, men bare som en opplysning. Burde presisert det, sorry.

Skrevet

Jeg forstår også at det sosiale spillet har en funksjon, men jeg synes bare det er synd at det går utover de som er annerledes.

Skrevet
4 minutter siden, hind said:

Selvfølgelig har jeg forstått at det har en mening. Betyr ikke at jeg er enig i den grunnen

Skrevet
4 minutter siden, hind skrev:

Unnskyld. 😛 Jeg trodde det var mitt svar du hadde sitert i det første innlegget... derfor svarte jeg som jeg gjorde. Hilsen en annen AB enn du siterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...