AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg leier en leilighet i et gammelt hus. Huset er verneverdig og derfor beholdes fasade og andre ting. Huset har svære vinduer som trekker noe helt sinnsykt og pga dette er det bla iskaldt å sitte foran et vindu. Vi bruker også mye mer ved og strøm enn normalt pga dette. Jeg vet at jeg ikke kan forvente nye moderne vinduer men det finnes da tette vinduer i samme stil! (type stort vindu med fire ruter inni. To store nede og to små oppe) Kan jeg snakke med utleier og be om at dette utbedres eller må jeg bare finne meg i disse økte utgiftene og evt flytte? Finnes det noe lovverk å forholde seg til? Det skal sies at vinduene har vært så trekkfulle hele tiden men vi flyttet inn på sommeren så vi merket det ikke med en gang. Anonymkode: b6faa...dfe
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/baderom/klima-og-ventilasjon/tetningslist/3m-tetningslist-k-list-hvit-6m/p/67800508?gclid=EAIaIQobChMI4vjK5d-k3gIVxY4YCh1yfQi7EAAYASAAEgJcw_D_BwE Anonymkode: 93d4e...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Kjøp og sett på tetningslister - det hjelper godt på trekkfulle vinduer. Anonymkode: ed79a...e61 2
Duftavsommerregn Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Vinduer kan produseres i alle former og mål. Men utenfor det som er "normalt" går prisen i taket! Du kan garantert ikke pålegge utleier å utbedre dette, men du kan nok spørre. Men i ytterste konsekvens må du nok flytte om han ikke har råd til å bytte dette ut. Så finnes det støtte til slike utbedringer for verneverdige hus, men du her helt avhengig av at utleier har vilje og evne til å gjøre dette her økonomisk. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 Vi bruker tetningslister men det er så kaldt at de faller av, virker som limet ikke tåler den kulden? Anonymkode: b6faa...dfe
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 P.S. Legger til at huseiere må sette boligen i stand før de leier ut men der slurves det helt sinnsykt, så da blir det ofte til at man må fikse en del selv. Anonymkode: ed79a...e61
Duftavsommerregn Skrevet 26. oktober 2018 #7 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøp og sett på tetningslister - det hjelper godt på trekkfulle vinduer. Joda, men gamle vinduer uten isolerglass vil uansett slippe ut veldig mye varme! Og det kan bare løses med å bytte de ut. i gamle hus er dette aldri noe standard mål, og må tilpasses det som er der fra før av, og da stiger prisen med en gang voldsomt.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 Kjøp tetningslister og lim på. Gardiner hjelper også mot trekken, jo tykkere jo bedre. Anonymkode: 3b9e7...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker tetningslister men det er så kaldt at de faller av, virker som limet ikke tåler den kulden? Anonymkode: b6faa...dfe Så kaldt er det ikke. Har dere rengjort ordentlig der limet skal sitte da? Og dessuten så skal de jo sitte i klem mellom vindu og karm, så de får ikke falt av uansett. Hvordan i all verden har dere montert de da? Anonymkode: e0fc7...68d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi bruker tetningslister men det er så kaldt at de faller av, virker som limet ikke tåler den kulden? Anonymkode: b6faa...dfe Underlaget må være helt rent før du setter dem på. Også er det viktig å klemme godt til mens man limer, og ikke strekke listen for mye. I verste fall: bruk lim. Anonymkode: ed79a...e61
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 Om det er gamle doble vinduer, så kan dere også legge inn isopor nederst mellom vinduene. Tykke gardiner, og tetningslister. Men om det er mellom hver sprosse i vinduene, så kan det være fordi glasset har krympet, det hadde de gjort her så jeg når jeg restaurerte de gamle her. Anonymkode: 697f8...69c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 2 minutter siden, Duftavsommerregn said: Joda, men gamle vinduer uten isolerglass vil uansett slippe ut veldig mye varme! Og det kan bare løses med å bytte de ut. i gamle hus er dette aldri noe standard mål, og må tilpasses det som er der fra før av, og da stiger prisen med en gang voldsomt. Det er sant det, men da er det huseiers ansvar og ikke leieboerens. Den som leier kan bare gjøre det som går under vanlig vedlikehold, og tetningslister går under dette. Men ja - det er irriterende å flytte inn i en leilighet med gamle vinduer der tidligere leieboere har gitt blaffen i å tette vinduene. Selv leier jeg en ettroms av landets største eiendomsaktør, og her er vinduene ca. 70 år gamle, skjeve og trekkfulle. Ingenting blir gjort for å utbedre så det er beboerne som må leve med problemet. Anonymkode: ed79a...e61
Duftavsommerregn Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sant det, men da er det huseiers ansvar og ikke leieboerens. Det er helt korrekt, men du kan ikke flytte inn i en leilighet med slike vinduer, og kreve de byttet ut. Har aldri hørt om at det er noe man kan kreve, det medfører store utgifter som utleier kanskje ikke har råd til, sier nei og kan da ikke leie ut. Du som leier må da flytte uansett. Men har aldri hørt at dette er noe krav fra myndighetene, og ikke noe du som leier kan kreve. Om det er et verneverdig hus blir dette uansett ekstremt dyrt, det må spesialtilpasses og monteres slik at bygningen ikke forringes på noen måte, helt dønn fastlåste krav fra staten hva du faktisk kan sette inn, og da helt like vinduer med moderne standard. Endret 26. oktober 2018 av Duftavsommerregn 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier en leilighet i et gammelt hus. Huset er verneverdig og derfor beholdes fasade og andre ting. Huset har svære vinduer som trekker noe helt sinnsykt og pga dette er det bla iskaldt å sitte foran et vindu. Vi bruker også mye mer ved og strøm enn normalt pga dette. Jeg vet at jeg ikke kan forvente nye moderne vinduer men det finnes da tette vinduer i samme stil! (type stort vindu med fire ruter inni. To store nede og to små oppe) Kan jeg snakke med utleier og be om at dette utbedres eller må jeg bare finne meg i disse økte utgiftene og evt flytte? Finnes det noe lovverk å forholde seg til? Det skal sies at vinduene har vært så trekkfulle hele tiden men vi flyttet inn på sommeren så vi merket det ikke med en gang. Anonymkode: b6faa...dfe Du kan gjøre det folk gjorde før - kjøpe deg noen ordentlig tykke (helst doble, gjerne fløyel) gardiner som går fra topp vindu til gulv. Heng opp. Dra for. Bruk mindre strøm. Ditto gulv; tepper. Ordentlig tykke tepper. Å kreve at utleier får tillatelse til å bytte ut vinduer i et verneverdig bygg er litt i overkant, særlig siden det er regnet som allmennkunnskap at gamle hus er kalde. Om du har dårlig råd eller bare ikke lyst til å bruke mye penger (eller er miljøbevisst eller økonomisk av deg) så florerer det med både tøy, gardiner og tepper i brukthandelen. Og å sy eller sy om gardiner gjelder regnes også som allmennkunnskap. Mål opp. Klipp av. Sy rett frem (gjerne for hånd). Heng opp. Legg teppe oppå teppe. Kjøp tøfler. Heng opp et veggteppe eller sju. Anonymkode: c1f3b...89b 4
Duftavsommerregn Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 Profesjonelle utleiere setter av penger til slik vedlikehold! Men da blir også husleien deretter. De som ikke er akkurat dette, ja de er ikke i den posisjonen at de kan gjøre dette, og utsetter bytte av slike vinduer så lenge de bare kan, og da ofte så lenge de får leieboere! Når folk ikke leier fra de må de gjøre det eller selge bygningen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 Denne reklamen er så grusom. Jeg leser litt også tror jeg noen har linket til noe nyttig også er det bare klikk.no-ræl. TS, det er ikke alltid å bytte til moderne vinduer om huset er vernet, selv om det er i samme stil. Det kan være vrient, men du kan høre med utleier, samt høre om det er mulig for ham å slå av litt på leien i vinterland nov-feb pga ekstra fyring, eller om han vil sponse en gassfyrt ovn. De varmer veldig fort opp, så det er lettere å komme hjem og fyre huset varmt. Om han sponser så trekker det heller ikke på dine utgifter (ei heller strøm). Om huset er vernet (samt at du leier) må du trolig spørre før du får satt på ting som tetninslister. Gardiner kan ofte dempe litt trekk fra vinduer, så om du får lov, sett inn tetning og skaff noen litt tette gardiner du kan dra for på kvelden. Og tenn lys. ❤️ Anonymkode: 9b3f3...503
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 Vinduene burde absolutt vært byttet. Det kan hjelpe med gardiner og gjerne persienner, rullegardin, lameller o.l. Det vil jo dempe den kalder trekken som kommer inn. Ville sjekke opp litt der. Anonymkode: 81175...933
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #18 Skrevet 27. oktober 2018 Tusen takk for mange gode svar. Jeg har doble heldekkende gardiner men jeg skal se om jeg kan finne tykkere stoff. Huset er verneverdig men ikke vernet så jeg kan sette opp tetningslister. Tetningslister er uansett ikke noe som lager merker eller skader vinduet på noe vis. Takk folkens! Anonymkode: b6faa...dfe
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #19 Skrevet 27. oktober 2018 Om utleier ikke har mulighet til å bytte har jeg følgende råd - tøfler eller ullsokker og ullundertøy- merinoull er helt gull. Jeg bor i en iskald leilighet og har ikke råd til himmeldyr strømregning så går bare i ullundertøy inne. Jeg er utrolig frysen men det holder meg varm selv om det er iskaldt inne. Du får kjøpt endel billig på nett (styr unna kari traa, altfor dyrt) Tenn masse kubbelys, utrolig hvor det varmer. Ser gardiner og tetningslister allerede er nevnt, kjøpt tunge tykke gardiner. Anonymkode: 7d75e...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå