AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Har en datter på 9 år som svimer av ved synet av blod. Nå i kveld hadde hun en løs tann som blødde mye, og var nær ved å besvime igjen . Blir svimmel mister følelse i armer, skjelven i beina og helt "ute". Har tidligere gått rett i bakken av sår som blør, og stikk i fingen hos lege. Noen flere som har barn som reagerer sånn? Er det noe vi kan gjøre med dette ? Gruer meg for hvordan det blir når hun får mensen ! 😆 Anonymkode: 9b3fc...18e
Ulrikke Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 Det er som å lese om meg Første gang jeg besvimte av blod var jeg 3 år og på besøk hos nabojenta. Hun klippet seg i fingeren så blodet rant, og vips hadde mamma'n hennes meg liggende strak ut på badegulvet.... I ettertid har jeg svimt av pga prikktest for allergi, jeg svimte av som 18-åring hos optiker da jeg skulle prøve kontaktlinser(!), av blodprøver, ta sprøyter/vaksiner, se andre kutte seg osv.... MEN: da jeg selv fikk mensen som 12,5-åring gikk det faktisk greit. Altså, jeg syntes det var pyton, men jeg var aldri i nærheten av å svime av pga det. Aner ikke hvorfor det er sånn (men jeg er jo glad for det). Nå har jeg bikket 40, og etter at jeg fikk barn for 13 år siden har jeg blitt mye bedre (gradvis før det også). Jeg kan fortsatt synes det er ubehagelig, og det er faktisk ikke mer enn et år siden jeg svimte av da jeg skulle ta blodprøver fordi dama sleit med å finne årene og hele tiden forklarte at åren glapp unna osv... Da ble det nok Jeg vet jo ikke hvordan det blir for din datter, men for meg gikk det altså greit med mensen.... Rart egentlig, men er som sagt glad jeg slapp å svime av flere ganger daglig da 2
Rullerusk Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Det er en medfødt beskyttelsesmekanisme egentlig. Skal føre til at blodtrykket går ned og at man ikke forblør. Ingenting å gjøre noe med desverre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg kan besvime av å ta blodprøver, bittesmå kutt i fingeren, se blodige ulykker på TV, lese om at noen oppdager svulst, høre om andres ulykker, osv, men reagerer ikke på mensen eller neseblod av en eller annen grunn. Anonymkode: 3b630...259 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 Mange som sliter med synet av blod. Har selv blitt dårlig av det, særlig av mitt eget. Men mensen er liksom noe helt annet. En spøk som ofte tas i vampyr-historier 😂😂 Anonymkode: c242e...d63 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg gikk i klasse på vgs. med en som var slik. Hun fortalte om det til læreren i forkant av en time vi skulle ha, der vi skulle teste noe med blod. Hun ble veldig dårlig, og måtte geleides ut av klasserommet ved hjelp av lærerens støttende arm, men hun besvimte ikke. Jeg er likevel glad for at de var i forkant, og fikk informert om det. Før det, så visste ikke jeg at folk kunne ha det slik med blod. @UlrikkeDet at du ikke besvimer når du får mensen, kan det ha med forutsigbarhet å gjøre? At du er klar over at det er noe naturlig, og at det kanskje kommer på ca. like datoer i hver måned? Hvis man skriver det opp i en kalender, så får man jo kanskje et system på det etterhvert, slik at man lettere kan forstå hvilken dag det vil skje på. Er man godt forberedt og har tampong/bind/truseinnlegg tilgjengelig i sekk/veske rundt denne datoen, så gjør det kanskje det hele lettere? Til trådstarter: Lær jenta di å skrive opp i sin egen kalender med det samme hun en gang får mensen hvilken dato det skjer på, og den datoen det slutter å blø. Fortell henne at det finnes ulike varianter med bind/tamponger etter om hun blør lite eller mye, og hvordan hun finner ut forskjellen på det/hva hun bør bruke når. Sjekk ut libresse.no for å få en del tips. Når den tid kommer kan hun nok også med fordel tipses om @helsesista slik at hun alltid vet hun har noen å spørre, hvis det blir flaut å spørre foreldrene. Det var ikke alt jeg turte å spørre dem om da jeg var tenåring, selv om jeg burde ha gjort det.. Anonymkode: 080a5...730
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg hadde også lett for å svime av ved synet av blod, og det hadde nok med tanken om at mister man nok blod så dør man. Ligger nok i underbevisstheten. Jeg er blodgiver, og kan ikke se på blodet som renner eller tåler ikke for mye snakk om blod. Mensen blir likevel noe annet, for der mister man bare det blodet som skal ut. Det har ingen sammenheng med blodårene forøvrig. Anonymkode: 08ffa...a49
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en datter på 9 år som svimer av ved synet av blod. Nå i kveld hadde hun en løs tann som blødde mye, og var nær ved å besvime igjen . Blir svimmel mister følelse i armer, skjelven i beina og helt "ute". Har tidligere gått rett i bakken av sår som blør, og stikk i fingen hos lege. Noen flere som har barn som reagerer sånn? Er det noe vi kan gjøre med dette ? Gruer meg for hvordan det blir når hun får mensen ! 😆 Anonymkode: 9b3fc...18e Jeg var veldig sånn. Reagerte jo ikke på mensen da! Var vel også på full scanning hos legen for når jeg besvimte så ble jeg borte lenge! Vokste ut av det og jeg har ikke besvimt siden jeg var 13-14. Anonymkode: a6494...40a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg er også sånn, besvimer av synet/lukten av blod. Noen ganger også av tanken på blod (hvis jeg har opplevd en nestenulykke feks). Også hvis jeg ser det på film. Får blodtrykksfall. Er verst hvis jeg har lavt blodsukker. ingen problem med eget mensblod 😅 har også født uten problemer. Etter fødsel er jeg nesten kurert for sprøyteskrekk (har tidligere alltid besvimt ved blodprøver, ble en del styr under graviditeten når det er mange blodprøver som må tas). kjenner mange som har det sånn. Er ganske uproblematisk i hverdagen. Hvis jeg føler jeg skal besvime er jeg flink til å si i fra og legge meg ned - helst med bena høyt. Arbeidsgiver og omgangskretsen min kjenner også til dette. Kan være en fin huskeregel å lære datteren din. Føler hun at hun må besvime? Si det høy og legg deg ned! Det er kanskje det eneste hun rekker å gjøre før hun «forsvinner», men da slipper hun å slå seg i fallet og folk rundt slipper å tro hun er i ferd med å omkomme 😅 Anonymkode: f1e9d...757
kanel23 Skrevet 27. oktober 2018 #10 Skrevet 27. oktober 2018 Det er ganske enkelt å behandle dette med kognitiv terapi faktisk. Anbefaler også selvhjelpssiden uppsych. Der er det et behandlingsprogram for blodfobi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå