Gå til innhold

Gi ny farge til Bombay-spisebord (kalkmaling??)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et sånn tung, heltre Bombay bord, sånn brunbeiset med litt rødt i. Bordet er knallfint, og rustikk, noe jeg liker. Men jeg takler ikke den brune fargen.

Gikk til Fargerike for å sjekke muligheten for å fjerne beis og deretter beise det opp igjen. Utrolig stor jobb med lut og det hele. Ikke aktuelt.

de foreslo derimot å male det opp i en lys grå tone.

men så ser jeg på nett noen som har malt møbler med kalkmaling, og syns dette gir et spennende preg med struktur. Noen her som vet om dette kunne blitt bra på et slikt spisebord? Jeg har en klassisk, rustikk, herskapelig stil - en god mix av de tre. Skal ha en stor krystallkrone hengende over og ha rustikke stoler med lintrekk til....

Ser og at noen har malt slike bord, deretter satt det inn med en voks av noe slag ? 

Men kalkmaling er nytt for meg....Noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette bordet for å få det litt "annerledes", lysere og flott?

På forhånd takk. 

Anonymkode: 93759...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har et sånn tung, heltre Bombay bord, sånn brunbeiset med litt rødt i. Bordet er knallfint, og rustikk, noe jeg liker. Men jeg takler ikke den brune fargen.

Gikk til Fargerike for å sjekke muligheten for å fjerne beis og deretter beise det opp igjen. Utrolig stor jobb med lut og det hele. Ikke aktuelt.

de foreslo derimot å male det opp i en lys grå tone.

men så ser jeg på nett noen som har malt møbler med kalkmaling, og syns dette gir et spennende preg med struktur. Noen her som vet om dette kunne blitt bra på et slikt spisebord? Jeg har en klassisk, rustikk, herskapelig stil - en god mix av de tre. Skal ha en stor krystallkrone hengende over og ha rustikke stoler med lintrekk til....

Ser og at noen har malt slike bord, deretter satt det inn med en voks av noe slag ? 

Men kalkmaling er nytt for meg....Noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette bordet for å få det litt "annerledes", lysere og flott?

På forhånd takk. 

Kalkmaling vil funke, det. 

Jeg (altså meg personlig) ville lempet det ut en finværsdag, behandlet det med malingsfjerner og slipt det ned. 

Men om du er ute etter en quickfix: Finn en farge som funker for deg (gjerne kalkmaling). Skrubb bordet grundig med såpevann. La tørke. Slip over såvidt med sandpapir. Tørk av (med tørr klut). Mal. Husk å male med rull (alt blir finere malt med rull). Om bordet skal brukes hardt eller av småbarn eller om du bare ikke kan tenke deg å ta det igjen på type 5-6 år så må du dekke malingen med et toppdekke. Om du tenker at vedlikehold er gøyalt så er voks ok. Om du tenker at vedlikehold er noe herk - akrylbassert klar toppfinish i flere tynne strøk. Vurder også å beholde fargen på bena. Kontrast mørk-lys på ben og plate passer godt inn i stilen du beskriver (og du sparer deg noe jobb).

Anonymkode: d799f...59c

• Liker 3
Skrevet

Hvis man står ute og vasker bordet med et litt sterkt salmiakkvann og deretter med zalovann før jeg skyller med rent vann til slutt; vil det være godt nok til at den nye malingen sitter? Synes pussing lager så mye støv, og synes støvet er vanskelig å fjerne skikkelig fra møbelet. 

Jeg er ikke TS, bare lurer :) 

Anonymkode: ea161...fb1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kalkmaling vil funke, det. 

Jeg (altså meg personlig) ville lempet det ut en finværsdag, behandlet det med malingsfjerner og slipt det ned. 

Men om du er ute etter en quickfix: Finn en farge som funker for deg (gjerne kalkmaling). Skrubb bordet grundig med såpevann. La tørke. Slip over såvidt med sandpapir. Tørk av (med tørr klut). Mal. Husk å male med rull (alt blir finere malt med rull). Om bordet skal brukes hardt eller av småbarn eller om du bare ikke kan tenke deg å ta det igjen på type 5-6 år så må du dekke malingen med et toppdekke. Om du tenker at vedlikehold er gøyalt så er voks ok. Om du tenker at vedlikehold er noe herk - akrylbassert klar toppfinish i flere tynne strøk. Vurder også å beholde fargen på bena. Kontrast mørk-lys på ben og plate passer godt inn i stilen du beskriver (og du sparer deg noe jobb).

Anonymkode: d799f...59c

Takk for tips! Er for mye beis på det for å klare å fjerne alt, derfor vil jeg nok heller ta en quick fix og vaske, pusse og så male....er det sånn at kalkmaling ikke trenger grunnin? tror jeg har hørt det...

lurte bare litt på..hva du mente med å beholde fargen på beina....altså brune bein og grå overflate? ikke pent i mine øyne...men lyse bein, gråhvite kanskje og mørkere bordplate (kalk feks) kan kanskje funke.

Kalkmaling med rulle? trodde kalkmaling skulle brukes med kost og litt "ville" strøk hulter til bulter.

Toppdekke kan kanskje være "sealer" som er spesielt beregnet til kalkmaling, da :) matt og fint. 

Vil gjerne ha flere innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...