AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Okii, tittelen høres sikkert rar ut, men jeg er litt dårlig på å ordlegge meg så beklager!! Jeg er mamma for første gang, og pappan hans stakk av for lenge siden, så jeg bor alene med babyen som er 10,5 måneder. Det jeg lurer på err: Når og HVORDAN begynner man å lære barna at det ikke er lov å slå, klype, lugge, kaste mat på gulvet, bite osv? Jeg skjønner at min er for liten til å forsåt sånt ennå (klyper fordi han prøver å ta føflekkene mine 😛 , biter når det klør i munnen, lugger fordi han synes hårter mitt er spendene osv) (tror jeg da 😛 ) Har egentlig ingen andre å spørre, så håper der har noen gode svar til meg vil ikke at han skal vokse opp som "drittunge" men vet lissom ikke når jeg skal begynne eller hjvordan? Anonymkode: 4d9b1...9c3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 Så snart uønsket oppførsel viser seg, må man reagere på det. Eller ignorere, alt etter hva det er. Da barnet mitt kastet mat på gulvet ignorerte jeg henne, det er helt ufarlig ting men som man ikke ønsker. Ved slåing, klyping og slikt så tok jeg bort hånda og sa nei. Og vis hva barnet kan gjøre i stedet. På føflekkene dine kan han heller stryke på de, gjør det med hånda hans. De forstår mer enn hva du aner. Det kan også være greit å ha i bakholdet at de ikke alltid kan forstå hva alternativet er til noe, så kan være greit å si hva man ønsker at de skal gjøre framfor å si at 'nei, ikke løp'. Da sier man heller 'Her går vi' eller noe liknende alt etter hvor man er. Dersom et barn hopper i sofaen, kan det være greit å si at i sofaen sitter man. Anonymkode: d9595...9b4 4
Gjest BearMama Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Du veileder og korrigerer når situasjonen oppstår uansett alder. Min hadde en periode i den alderen der han bitchslappet meg 😅🙄🙈 Da stoppet jeg han og sa «man slår ikke» og tok hånden hans. Så viste jeg han at han heller kunne stryke meg på kinnet og så skrøt jeg han oppi himmelen hvor flink han var å være god med meg. Det ble raskt kjekkere med positiv atferd fordi det førte med seg skryt og gjerne applaus fremfor et bestemt og kort «sånn gjør man ikke» og ikke noe mer oppmerksomhet. Det handler om å forsterke det barnet gjør bra og «ignorere» dårlig atferd. Fremfor å si nei og det er det , så vis og veiled riktog måte og følg opp med masse ros og smil. Det pleier å gjøre susen. Endret 26. oktober 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Det er et veldig stort spørsmål! Min datter på 5 begynner først nå å forstå fullt ut hvorfor vi ber henne gjøre/si visse ting i visse situasjoner. Hun har kanskje hatt utenpå-oppførselen i flere år (når du går fra en bursdag, må du si "Takk for meg" til mammaen til Lars"), men det er jo en modningsprosess. Vi er sikkert ikke ferdige på flere år ennå! Men på ditt barns nivå, så holder det å ta hånden bort og si "Nei". Bestemt, men uten å være sint. Evt slenge på at "mamma får auau". Noen lengre forklaring skjønner han jo ikke ennå. Er du konsekvent med det, synker det inn før eller siden. Anonymkode: 48221...87b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, BearMama skrev: Du veileder og korrigerer når situasjonen oppstår uansett alder. Min hadde en period i den alderen der han bitchslappet meg 😅🙄🙈 Da stoppet jeg han og sa «man slår ikke» og tok hånden hans. Så viste jeg han at han heller kunne stryke meg på kinnet og så skrøt jeg han oppi himmelen hvor flink han var å være god med meg. Det ble raskt kjekkere med positiv atferd fordi det førte med seg skryt og gjerne applaus fremfor et bestemt og kort «sånn gjør man ikke» og ikke noe mer oppmerksomhet. Det handler om å forsterke det barnet gjør bra og «ignorere» dårlig atferd. Fremfor å si nei og det er det så vis og veiled det måte og følg opp med masse ros og smil. Det pleier å gjøre susen. Det har jeg begynt med, faktisk! Tok det lang tid fra du begynte med det til du så det funket? ts Anonymkode: 4d9b1...9c3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, BearMama skrev: Du veileder og korrigerer når situasjonen oppstår uansett alder. Min hadde en period i den alderen der han bitchslappet meg 😅🙄🙈 Da stoppet jeg han og sa «man slår ikke» og tok hånden hans. Så viste jeg han at han heller kunne stryke meg på kinnet og så skrøt jeg han oppi himmelen hvor flink han var å være god med meg. Det ble raskt kjekkere med positiv atferd fordi det førte med seg skryt og gjerne applaus fremfor et bestemt og kort «sånn gjør man ikke» og ikke noe mer oppmerksomhet. Det handler om å forsterke det barnet gjør bra og «ignorere» dårlig atferd. Fremfor å si nei og det er det så vis og veiled det måte og følg opp med masse ros og smil. Det pleier å gjøre susen. Helt enig. Man roser positiv oppførsel. Det blir kalt 'positiv forsterkning' innen pedagogikken. Det har funka gulle godt her! Har aldri opplevd raserianfall, vanskelige tider i butikken eller noe. Anonymkode: d9595...9b4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #7 Skrevet 26. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så snart uønsket oppførsel viser seg, må man reagere på det. Eller ignorere, alt etter hva det er. Da barnet mitt kastet mat på gulvet ignorerte jeg henne, det er helt ufarlig ting men som man ikke ønsker. Ved slåing, klyping og slikt så tok jeg bort hånda og sa nei. Og vis hva barnet kan gjøre i stedet. På føflekkene dine kan han heller stryke på de, gjør det med hånda hans. De forstår mer enn hva du aner. Det kan også være greit å ha i bakholdet at de ikke alltid kan forstå hva alternativet er til noe, så kan være greit å si hva man ønsker at de skal gjøre framfor å si at 'nei, ikke løp'. Da sier man heller 'Her går vi' eller noe liknende alt etter hvor man er. Dersom et barn hopper i sofaen, kan det være greit å si at i sofaen sitter man. Anonymkode: d9595...9b4 Tusen takk for gode tips! Skal prøve med å stryke på føflekkene! ts Og lurt med alternativer. Anonymkode: 4d9b1...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et veldig stort spørsmål! Min datter på 5 begynner først nå å forstå fullt ut hvorfor vi ber henne gjøre/si visse ting i visse situasjoner. Hun har kanskje hatt utenpå-oppførselen i flere år (når du går fra en bursdag, må du si "Takk for meg" til mammaen til Lars"), men det er jo en modningsprosess. Vi er sikkert ikke ferdige på flere år ennå! Men på ditt barns nivå, så holder det å ta hånden bort og si "Nei". Bestemt, men uten å være sint. Evt slenge på at "mamma får auau". Noen lengre forklaring skjønner han jo ikke ennå. Er du konsekvent med det, synker det inn før eller siden. Anonymkode: 48221...87b Tusen takk!! Anonymkode: 4d9b1...9c3
Gjest BearMama Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg begynt med, faktisk! Tok det lang tid fra du begynte med det til du så det funket? ts Anonymkode: 4d9b1...9c3 Det funket på et par uker 😊 Han kom i en ny fase der han prøvde å slå når han ble frustrert før han klarte å uttrykke seg, men brukte samme metoden og det ga seg etter noen dager. Når han begynte å prate ble det lettere for da oppfordret jeg han til å bruke ord fremfor å bli frustrert og bare vræle 🙈😂
exictence Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så snart uønsket oppførsel viser seg, må man reagere på det. Eller ignorere, alt etter hva det er. Da barnet mitt kastet mat på gulvet ignorerte jeg henne, det er helt ufarlig ting men som man ikke ønsker. Ved slåing, klyping og slikt så tok jeg bort hånda og sa nei. Og vis hva barnet kan gjøre i stedet. På føflekkene dine kan han heller stryke på de, gjør det med hånda hans. De forstår mer enn hva du aner. Det kan også være greit å ha i bakholdet at de ikke alltid kan forstå hva alternativet er til noe, så kan være greit å si hva man ønsker at de skal gjøre framfor å si at 'nei, ikke løp'. Da sier man heller 'Her går vi' eller noe liknende alt etter hvor man er. Dersom et barn hopper i sofaen, kan det være greit å si at i sofaen sitter man. Anonymkode: d9595...9b4 Gode anbefalinger. Ellers er den beste måten å lære seg folkeskikk ved å være et godt forbilde og rollemodell.
Gjest BearMama Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, exictence skrev: Gode anbefalinger. Ellers er den beste måten å lære seg folkeskikk ved å være et godt forbilde og rollemodell. Som å ikke bitchslappe folk man ikke liker 😂😬😜🙈
exictence Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 16 minutter siden, BearMama skrev: Som å ikke bitchslappe folk man ikke liker 😂😬😜🙈 og hva er det?
Gjest BearMama Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 Akkurat nå, exictence skrev: og hva er det? Bitchslap?
exictence Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 Akkurat nå, BearMama skrev: Bitchslap? ja
Gjest BearMama Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 9 minutter siden, exictence skrev: ja Når man slår noen med flat hånd i ansiktet.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okii, tittelen høres sikkert rar ut, men jeg er litt dårlig på å ordlegge meg så beklager!! Jeg er mamma for første gang, og pappan hans stakk av for lenge siden, så jeg bor alene med babyen som er 10,5 måneder. Det jeg lurer på err: Når og HVORDAN begynner man å lære barna at det ikke er lov å slå, klype, lugge, kaste mat på gulvet, bite osv? Jeg skjønner at min er for liten til å forsåt sånt ennå (klyper fordi han prøver å ta føflekkene mine 😛 , biter når det klør i munnen, lugger fordi han synes hårter mitt er spendene osv) (tror jeg da 😛 ) Har egentlig ingen andre å spørre, så håper der har noen gode svar til meg vil ikke at han skal vokse opp som "drittunge" men vet lissom ikke når jeg skal begynne eller hjvordan? Anonymkode: 4d9b1...9c3 Min er 8 måneder og veldig glad i å lugge, klype på oss, dra i ledninger og lignende. Med litt hard og bestemt stemme så sier jeg nei og fjerner hånden hans. Han gråter aldri når jeg snakker til han, så da er jeg ikke skummel. En annen ting som fungerer er avledning, eventuelt begge deler. Anonymkode: 52841...f9f
exictence Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 15 minutter siden, BearMama skrev: Når man slår noen med flat hånd i ansiktet. Ok. Ja, det skaper bare redsel
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 Altså. Man korrigerer naturligvis oppførsel hele tiden. Det er det som kalles oppdragelse. Anonymkode: b4403...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå