Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på et studie der man må ta til seg mye informasjon ganske fort, og har hittil brukt samme metode som jeg brukte på VGs. På VGs gikk det bra, men så var det ikke så fryktelig mye info på en gang. Trenger derfor å prøve med litt frem, og finne en passende metode. Lurte derfor på om noen ville dele sine metoder, og andre metoder dere har hørt passer for andre?

Anonymkode: 8c115...000

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen forslag?

Anonymkode: 8c115...000

Skrevet

Jeg pleier å skrive notater mens jeg leser, men jeg merker at dette ikke er en særlig god metode da det tar veldig(!) mye tid, og jeg har vanskelig for å ikke ta med det som faktisk ikke er så viktig, da jeg føler jeg må få med meg alt.

På selve eksamen (jeg har kun hatt skriftlige på skolen) har jeg alltid tegnet tankekart og det har funket utrolig bra. 

Til neste semester blir målet mitt å lage et tankekart etter hvert tema/kapittel. Man må bare lære seg med en gang at det ikke nytter å studere alt av pensum 100%, i mye av bøkene og artiklene står det samme, og de minste detaljene er som regel ikke viktige. Det er viktig å se de store linjene og sammenhengene.

Lett å si, men ikke like lett å gjennomføre. Jeg har, som du kanskje forstår, enda ikke funnet en studieteknikk som funker supert for meg, så jeg er litt i prøve-fasen jeg også. Håper dette hjalp noenlunde, så fikk du i alle fall ett svar 😊

Anonymkode: 987d9...02f

Skrevet

Jeg pleier å lese veldig lite i pensumet/bøkene. Noterer ned det jeg synes er viktig. tegner også tanke kart/notatkart inn i mellom. Men for det meste prøver jeg å diskutere med meg selv på mine egne ord, det jeg har lest og forstått. Ser mye på youtube evt andre videoer, som har med emne å gjøre da. Jeg skjønner bedre fra forelesningene og sånne type videoer enn vanlig bøker. Viktig å skjønne det du leser om og prøv å danne et bilde.Ikke bare pugg, men prøv å forstå. Da vil det sitte uansett. Tenker jeg da.  

Anonymkode: 92d32...ddb

Skrevet

Jeg har tidligere tatt notater pr. tema i et word-dokument samtidig som jeg leser. Før eksamen har jeg laget «oversiktsark» pr tema, på store a3-ark. Disse har jeg brukt til å pugge. 

Den metoden der funka utrolig bra, og ga meg bl.a. A på eksamen i fjor (en stor 50 stp-eksamen, mao. veldig omfattende), og 2 A og 2 B da jeg tok årsstudiet i psykologi. 

I år derimot går ting fortere og jeg har ikke tid til å lese alt. Må derfor bruke forelesningene som hovedkilde til kunnskap, og lese i boka som et tillegg (dersom det er noe fra forelesningen jeg ikke forstod/føler jeg må kunne mer om). Notater tar jeg i OneNote på mac under forelesningen (laster inn powerpoint der). Om jeg skal ta mer omfattende notater så bruker jeg word!

oversiktsark er genialt! Får en helt annen oversikt. Er dog tidskrevende.. 

Anonymkode: 05c8b...b3d

Skrevet

Les det dere skal ha om dagen før forelesning. Under forelesningen blir det lettere å følge med og du skjønner ting bedre. Ta notater i forelesningen. Når du kommer hjem leser du på nytt notatene fra forelesningen, og så forberede neste forelesning. Gjenta til du dør.

Anonymkode: fc58a...e1a

Skrevet

Anonymkode: 92d32...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...