Gå til innhold

Leggetid 12-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sent å legge seg kl 22 for en 12-åring i hverdagen? Hun står opp kl 7.

Hun har alltid lagt seg forholdsvis tidlig, men gradvis i løpet av siste året virker hun ikke særlig trøtt på kvelden lengre, dessuten ofte hun ikke rekker å legge seg tidligere pga sene treninger eller annet som skjer. 

Hun virker ikke særlig trøtt på dagtid heller, men får hun lite søvn sammenlignet med andre på samme alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er sent. Min 13-åring legger seg kl. 21. 15-åringen legger seg kl. 22 og eldste på 19 omtrent samtidig (men han er voksen og bestemmer selv). I helgene blir det senere.

Skrevet

Min 13-åring går på badet kl 22. Da han var 12, gikk han på badet kl 21.30. Han er ikke vanskelig å få opp om morgenen, og da tenker jeg det er greit. 10-åringen min går på badet kl 21.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også kl 21 er sent nok. Når hun ikke går til sengs før 22:00 og du sier hun ikke er trøtt, vil hun allikevel kanskje ikke falle til ro før 23:00.

Men så har du jo det med treninger, som du nevner. Det er synd at mange treninger er så sent, men mange idrettslag må ta til takke med tider andre ikke vil ha. Sent om kvelden. Da er det viktig å få seg en god kvelds, slappe litt av, snakke litt og ha litt familietid før man går til sengs.

Helger er jo anderledes, da det er fri dagen etterpå.

Gjest BearMama
Skrevet

Barn har forskjellige søvnbehov akkurat som oss voksne. 

Så lenge barnet er uthvilt om morgenen og klarer å konsentrere seg på skolen og følge på fritidsaktiviteter så er det ingen problem at barnet legger seg 22.00. 

Skrevet

Nei det synest eg ikkje. Så lenge barnet er under dyna til 22:00 er det heilt greitt. Tenåringar trenger i periodar meir søvn, difor er det viktig å følja med på korleis det går med vekkinga om morgonen.

Anonymkode: ed2f5...f64

Skrevet

Ts her. Til du som nevner det kan ta lang tid å falle til ro; vil nevne at hun sovner ganske raskt. Legger seg kanskje litt før 22, og sover rundt kl 22. 

Hender jeg får henne i seng ved 21-tiden enkelte dager, men blir sjeldnere og sjeldnere. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Til du som nevner det kan ta lang tid å falle til ro; vil nevne at hun sovner ganske raskt. Legger seg kanskje litt før 22, og sover rundt kl 22. 

Hender jeg får henne i seng ved 21-tiden enkelte dager, men blir sjeldnere og sjeldnere. 

Skrevet

Dersom du ser at denne mengden søvn fungerer for ditt barn så ser jeg ikke hvorfor det skulle være et problem. Barn har forskjellig behov for søvn akkurat som voksne. 

• Liker 1
Skrevet

Min 12-åring står opp klokken 06.30, og jeg prøver å få til at hun ligger i senga kl 21. Hun sovner fra med èn gang til nærmere kl 22. 

Anonymkode: 5720e...675

Skrevet

Min 12-åring skal legge seg 22, men det blir ofte 22.15-30 før lyset er slukket. Hun sovner fort.

Hun står opp uten problemer kl 7, gjør det godt på skolen og er opplagt og aktiv hele dagen, så jeg ser egentlig ikke at det er noe problem selv om jeg egentlig vil ha hennebi seng kl 22.

Skrevet

Gjør det som passer for dere. Folk har forskjellig behov for søvn. Har selv 12-åring. Hun er vanligvis i seng kl 21. Må opp 6.30 hverdager. Leggetid blir jo forskjøvet av og til pga sene treninger, kamper etc. 

Tenker og at søvnmønsteret i helgene sier noe om hvorvidt barn får nok søvn. Jeg ville regulert leggetider i uka hvis barna mine insisterte på å sove til kl 11 i helgene. Da hadde jeg tenkt at de hadde for mye søvn å ta igjen. 

Anonymkode: 57e05...8c8

Skrevet

Kl. 22 er normal leggetid for denne alderen. Da får barnet 9 timers søvn.

Anonymkode: 9c1d2...5dc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det er sent. Virker som om det blir stadig vanligere å ha barna sine sent opp, ref. forumet her og hva jeg ser ellers. 9 timers søvn er helt på grensa. 

Dersom hun våkner lett om morgenen og ikke er trøtt i løpet av dagen, er det jo greit. Men jeg ville generelt tenkt at 21-21.30 var sent nok.

Skrevet

Kl 22 på hverdager...da legger jeg meg selv 😉 her i huset starter morgenen 0530.

Anonymkode: 5b446...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...