Gå til innhold

hva er en hund?

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

en hund er slik jeg forstår det en slektning av ulven. enig?

den er skapt for og felle bytter , drepe for og overleve , løpe i skogen og sove under stjernene..enig der også?

se på tennene til din hund , skarpe og lavd for og flærre kjøtt av bein , kjeve trykk som kan knuse det meste.

den skal løpe rundt og overleve på det naturen gir den.

men, se hvordan enkelte behandler dyra nå..ikke det foret og absolut ikke rått kjøtt..ikke ut uten klær om det er minus grader og hvær fredag skal pelsen nappes og bartene trimes.

leita etter hund som jeg skule bruke på tur jeg , flere som sa nei siden den kun skulle brukes på tur , ikke utstilling eller noe slikt.

og hva er det med dette tur greiene alle peser så utrolig om?om bare de som kunne dekke hundens mosjonsbehov skulle få ha hund ville ikke mange ha hunder rundt om kring..jeg går ca 30 min hver dag med hunden min , 2-4 dager i uka går vi 2-4 timers turer i skogen og hvor mange andre hundeeiere trur du jeg møter da?det står hunder i bur over hele norge og bjeffer men det er ikke ofte du ser noen gå tur med hunden hver dag.

men prøv og si du går 30 min hver dag , da våkner de da og forteller deg hvor dårlig du behandler hunden din.

har 5 hunder blandt de 8 nærmeste naboene og ingen av de går tur midt i uka , 3 pleier og gå en liten tur om fint i helga.

så hva er en hund?et lite dyr som må ha spesial for for ikke og dø ut eller en slektning av ulven (som vi utryder siden den er farlig).....?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Her jeg bor er det også masse hunder. Alle går med hunden på tur. Hele uken.Kan jo hende de går på andre tider enn deg. Da du er på jobb eller andre plasser.

Jeg ser ikke mindre folk/hunder da det er minusgrader. Og jeg ser heller ikke noen påkledde hunder.

jeg tar ikke barter,men jeg steller pels veldig ofte. Børster nesten hver dag.

Bor på nybyggerfelt og lite gjort enda. Lite gjerder og skille mellom eiendommer. Ja, noen har bur. Store bur ute. Der kan hundene til de gå. De er ikke istedenfor turer,men et tillegg for hunden.

Det er vel feil å kalle det bur,men de te rvel det vi kaller innhenging.

Det er mye småbarn også. Hundeier har all ansvar om noe skulle skje. Barn kan gå bort til en hund osv.

De som har slike innhengninger har store hunder.

Vi har stor hund. Rottwailer. Kan virke skremmende på noen. Før vi fikk innhegning sto den ute i bånd. Den trives med å være ute. Da mener jeg utenom turene hennes. Noen unger drev og ertet hun. Sprang mot henne så langt tauet rakk osv. Hunden ble redd.

jeg har plikt til å beskytte hunden. Ikke kan den gå løs. Så ansvaret hviler på eier.

Så det er mange grunner til at folk gjør ting annerledes enn deg.

Gjest gotthard
Skrevet

poenget her er ikke om jeg gjør rett eller feil , er sikert ikke bedre en de fleste andre som har hund jeg heller.

utnevner ikke meg selv som alvitende når det gjelder hunder.alt jeg sier er at det virker på meg som om vi behandler dyra som om de ikke tåler naturlige utfordringer lengre.de fleste hunder ville klart seg i naturen hele året om de måtte trur jeg og da synes jeg personelig at det blir lit feil og si at min hund skal ikke spise rått kjøtt da det er skadelig eller jeg tar ikke hunden ut i skogen for da blir pelsen stygg.....

poenget med tur greiene er at de fleste hunder overlever selv om de ikke får en 4 timers løpe tur hver dag, ikke tar de skade av det heller trur jeg og om det bare var de som kunne gå 2 timer med hunden hver dag som skulle ha hund ville ikke mange ha hunder...

mulig du bor i et strøk hvor alle er flinke og gå turer hver dag osv, jeg gjør ikke det og jeg uttalte meg da etter egen erfaring .

Skrevet

Når man nå i mange generasjoner(hundegenerasjoner) har gitt hunden spesialfor kan man ikke plutselig begynne å gi dem alt de en gang tålte. I dag tåler mange hunder både bein og rått kjøtt dårlig, men det gjelder ikke alle.

Nå skal det jo også sies at det foret som lages til hunder gjerne gir en mer riktig næring til hundene enn det den måtte finne i skauen. Menneskemat er slett ikke bra for hunder da den inneholdet mye salt og svineri hunder ikke skal ha.

Hunden min får min en time dagen og jeg møter også mye hunder når vi er ute, kanskje litt fære når det er meget ille vær. Når det gjelder påkledning. Rasen min er en gang i verden kommet<hit fra sør afrika. Det ville ikke være videre humant av meg å la den gå "naken" i 10-20 minus.

Mennesker og hunder går forover. Husk "du" spiste også en gang rått kjøtt og gikk uten klær........

Tror ikke mange hunder heller ville levd som sine forferdre om de hadde hatt valget gitt.

Vet ikke hvor sammenghengende dette ble, menne...

Uansett en hund er ikke en ulv... og du er ikke en menneskeape....

Gjest gotthard
Skrevet

nei , en hund er ikke en olv og mulig du har rett ang foret og at de ikke vile klart og spise det deres forfedre spiste , men er vi ikke på vei til og gjøre hunden til et lite stakarslig vesen?

når noen bruker "joggebrett" for og gå tur med hunden,de drar til kjønhetssalong med hunden og de koker egen mat for hunden , er det da hunder slik folk flest trur en hund skal hvere?

ja , dete er ekstreme tilfeller men det skjer faktisk , og det blir bare mere av det.

klart at en naken hund og slikt som ikke er beregnet og leve i kalde klimaer må kles på osv ,

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror de fleste mennesker er flinke til å gi hunden sin mosjon og behandle den bra. Mange av dagens hunderaser er et resultet av årelang planlegging for å få den slik som den er og er ganske så fjern i fra ulven. Det finnes nok raser for alle mennesker, men det er viktig at en lærer seg litt om rasene, og kanskeje prater med folk som har erfaring med den hunden de har tenkt å kjøpe. En Vorsterhund passer for eksempel ikke til en pensjonistpar som ikke går på lange turer.....

Gjest Gubbanoa
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget ditt. Jeg synes du motsier deg selv. Først klager du over at folk som ikke går lange turer ikke "får lov" til å ha hund. Deretter klager du over at de som HAR hund, ikke går lange turer med dem?

Hunden er jo i slekt med ulven, og har mange egenskaper fra ulven i seg. Men menneskene har avlet frem mange hunderaser som fysisk sett ikke tåler så mye, har lite pels, er små, har dårlige knær og kort nese. Man må tilpasse hundeholdet etter hunden, naturligvis! Du kan ikke ta med en dachs på 7 timers skiturer i puddersnø, mens en husky ville ha elsket deg for det.

Personlig har jeg liten sans for hunder som kun er til utstilling, eller hunder som blir dullet og sullet med, kledd opp i kjoler og med perlesmykker og alt mulig stæsj. Så et program på TV en gang om to hunder som hadde bryllup.. med kjole, fotograf, kake, hagefest og halve nabolaget invitert... *grøss* Jeg synes hunder skal behandles som dyr (altså, ikke i negativ forstand). De skal holdes i bånd, ligge på gulvet, sitte når den får beskjed om det, ha hundefor, frisk luft og ulendt terreng under potene.

Mener nå jeg, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror vi vil se på hundene om de ikke har det bra.

Jeg vet ikke om noen som går tur 4 timer om dagen med unden sin som er på arbeide om dagen. Det er ikke tid til det. Mulig du har det, men folk har da hus og unger i tillegg.

Skrevet

Jeg tror at en hund vil være lykkelig så lenge den får en luftetur om dagen (enten det er 30 minutter eller 4 timer), masse omsorg og mat.

Hvis hunden og eieren trives sammen og gjør det beste ut av "samlivet" sitt, så vil det nok gå bra uansett.

Noen hunder/raser har behov for mye mosjon, andre klarer seg fint mindre. Og jeg tviler på at hunden tar skade av å droppe turen en dag, så lenge den får gjort fra seg.

Vi har et avslappet forhold til hundeholdet vårt. Det blir ofte lange turer i helgene og korte turer midt i uka. Hunden er alene ca 7 timer om dagen og når vi er hjemme er hunden sammen med oss og får kos og klapp.

Vi kunne sikkert ha gått flere og lengre turer, gitt hunden mer mental trening osv., men det ville gått ut over trivselen. Hundeholdet ville blitt stressende og det tror jeg hunden ville merket.

Så lenge hunden ikke blir mishandlet eller lider, så synes jeg ikke at vi skal legge oss så mye bort i andres hundehold. Da er det bedre å gjøre det beste ut av sitt eget.

Gjest gotthard
Skrevet

jeg går ikke 4 timer med hunden min hver dag , men ca 30 min...i helgene går vi lengre turer.

påstår ikke at jeg er flinkere enn andre men sier at om bare de som kunne gå flere timer med sin hund hver dag skulle få ha hund så ville ikke mange ha hunder lengre..og om man skal følge hundens natur skal det mye tur til hver dag.

har ikke sakt her at folk som ikke går lange turer ikke skal ha hund , men at i følge alle bøker og såkalte proffer skal hunden trimmes hele dagen omtrent..

poenget med hele greia her var vel egentlig at ikke alle behandler en hund som en hund og jeg tenker da mere på klær,løpebånd,spesial mat osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...